TCL Android TV 2019-2020 får Google TV

Diskussion i 'Android TV' startad av tag, 16 jan 2021.

  1. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 508
    Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Jörgen Ö, bernard och janson gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Verkar nästan som att Android TV blir ett minne blott. Jag fick intrycket när Google presenterade Google TV att det i princip handlade om en "fork" av Android TV med en mer Google-tjänstorienterad front-end, men det verkar i praktiken ersätta Android TV. Praktiskt taget alla nya enheter för 2021 från etablerade tillverkare tycks köra Google TV. Sonys CES-apparater kör också Google TV tex.

    Undrar hur Nvidia kommer göra med Shield - om de också kommer uppdatera till Google TV med Android 11.
     
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 508
    Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det kommer ju fortfarande vara Android TV, Google TV är ju bara ett UX över på Android TV, precis som med Xiaomi's PatchWall, eller OnePlus OxyengenPlay några att nämna, även ComHem har sitt UX över på Android TV.

    Det är snarare att det blir allt vanligare att med skin på Android TV, precis som det är på mobiltelefonerna redan där varje tillverkare tillverkar sina egna skins, medans vissa få väljer att köra renodlad Android.

    Frågan är ju bara hur många av de befintliga Android TV tillverkare kommer välja att köra Google TV som standard, eller om fler och fler väljer göra som Xiaomi och OnePlus och tar fram sina egna.

    Hade detta varit redan från början så skulle jag nog tvivla på att Samsung hade valt göra eget OS för TV apparaterna utan valt göra egna skin istället på Android TV, men nu har ju Samsung redan byggt upp ett färdigt OS så lär nog inte locka tillbaka samsung, men det blir nog ett sätt för locka till sig fler tillverkare.

    Om friheten att göra egna UX ökar.

    Problemet har ju alltid varit för Android TV att tillverkaren producerar TV men de alla är i princip exakt samma ovansett från vilken tillverkare du har köpt, bara Sony för Playstation, Philips TV för kontrollera backrundsbeslyning som gjort att vissa få tillverkare har lyckas sticka ut från mängden, men med UX så kan de bygga upp så det börja skilja mer på TV även om grunden är i princip desamma.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, precis, och med Google TV minskar väl friheten bara ytterligare?

    TCL eller Sony kommer inte med Google TV erbjuda en mer skräddarsydd upplevelse specifik för tillverkarna.

    Jag trodde att Google TV skulle bli mer som "Pixel Experience", och vara specifik till Googles enheter, precis som med Pixel-telefonerna, men nu verkar nästan alla nya apparater som presenterats köra Google TV(?).

    Är Android TV således på väg att fasas ut med undantag för mer obskyra media- och Kina-boxar?
     
    Last edited: 16 jan 2021
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 508
    Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Friheten för vem tillverkarna? Så tror jag nog inte det blir någon större skillnad för de som valt köra Android TV Home, eller om de väljer att köra Google TV Home, de som väljer köra Googles egna lär bli tvingad och köra med Google TV Home på alla nya TV apparater under 2021 som släpps, medans gamla TV från 2020 och äldre där får tillverkarna själv välja om de ska uppdateras eller ej.

    Men mest troligen öppnas friheten mer för tillverkarna, då egna UX har funnits som val för tillverkarna om man väljer Operatör Tir nivån på Android, men tillåts den även i vanliga Android TV så lär de nog bli att fler tillverkare väljer gå den väges som OnePlus, och Xiaomia har valt.

    Frågan lär nog snarare landa på hos konsumenterna och dess efterfråga, tror nog de flesta tillverkare lär nog börja med Google TV Home launchern för se vad folk tycker om den, och är det många konsumenter som klagar på den så kan det nog bli aktuellt att tillverkarna släpper egna UX, och då kommer inte Google TV vara på andra enheter än hos Google egna produkter.

    Dock bara en gissning.

    Många tillverkare har valt undvika Operatör Tire eftersom appar som blir tillgängliga för Android TV som helhet bruka få ansöka om egna tillstånd för få den publicerad och giltig för dessa enheter, så det har varit lite krångligt, därför har Operatör Tire mest varit avsedda för Digital boxar hos TV bolagen.

    Mycket för i Operatör Tires så får ju tillverkaren om jag inte minns fel 15% av alla köp / Hyr inkomster från Google Play Movies som är nu Google TV I usa, då har inte Digital operatörerna behövt licensera egna hyresbutiker för tjäna pengar utöver kanal abonnemang och likande.

    Men mest troligen är tillverkaren rädda för släppa egna UX kör rakt av med Google TV, då de är mest troligen rädda för konsumenterna kommer bojkotta deras produkter om de inte finns med på enheten, precis som utan Google Play Butik.

    Fast det står ju fritt för tillverkarna släppa produkter med Android / Android TV utan google produkter, men chansen att de kommer säljas till konsumenterna kommer dramatiskt minska, för jag skulle personligen inte köpa en TV, eller mobil där de finns någon 3 parts butik och hoppas på att utvecklarna även laddar upp sina appar i den butiken som de släpper till Google Play Butiken.
     
    bernard gillar detta.