TCL Android TV för 2019 lämnar MediaTek för Realtek

Diskussion i 'Android TV' startad av tag, 16 maj 2019.

  1. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Jag tror personligen detta är ett bra förflyttande men samtidigt lite negativt.

    För det första så fick alla TV tillverkare Android TV Pie i Januari 2019 versionen, problemet med MediaTek är att de delar inte sin Source Code för sina Chips vilket gör att nu sitter alla TV tillverkare och vänta på att MediaTek ska uppdatera sina Chip för att fungera för Android TV Pie vilket MediaTek styr över vilka modeller som kommer få det eller ej, då TV tillverkaren inte har Source Coden kan de inte heller skapa drivrutiner eller göra det kompatibelt så de kan döda många TV apparater från att inte få uppdateringar överhuvudtaget, eller göra det extra segt få dessa uppdaterad rullat ut allt ligger i MediaTek händer och inte tillverkarna.

    Realtek delar sin Source Code som Qualcomm, vilket gör att även Realtek behöver inte göra något utan det är upp till tillverkaren som kör på deras chip se till att de fungera vilket kan snabba på takten för rulla ut uppdateringar, vilket kan göra att TCL kan uppdatera sina Realtek Android TV medans TV med MediaTek kan fortfarande sitta vänta på MediaTek ska bli klar med sina uppgifter.

    Men samtidigt hade jag önskade personligen att TCL tog fram ett eget chip som Nivida gjorde med sin Nivida Shield TV, på det sättet hade de haft source coden direkt för varje modell utan behöva ens vänta, samt skulle TCL kunna själv bestämma helt och hållet då de har full kontroll över chip om de äger chip från första början.

    Vilka fördelar nackdelar ser du mellan MediaTek, Realteak, dessa är de i princip som jag ser som största fördelarna mellan de olika bolagen.
     
    Vispen74 gillar detta.
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Herre jösses just bytt ut en av mina äldre TCL mot en 2019 års modell från TCL med Realtek soc.

    RTD285O med Android TV 9.0 herre jösses asså nu måste man dutta på fjärrkontrollen långsamt annars flyger den iväg i navigeringen att man passerar den, vilket jag stör mig extremt mycket på men den respondar snabbt men för snabbt att man hinner ju inte ens stanna av så nu får man dutta på fjärrkontrollen istället näst intill omöjligt hålla bara nere pil neråt när man ska ner.

    Ska dra upp en video visa responsen på Android TV 9.0 på ur åldrad Realtek. Den stora skillnaden kan ju också vara i optimeringen för ATV 9.0.