Tegra 2-spelen...

Diskussion i 'Spel' startad av RURAL, 5 mars 2011.

1. kruppin

kruppin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Varför SGSII är bättre än Arc? Vad jag ist inte förstår är varför vill alla ha en Arc? Vad har den som ingen annan telefon har, vist kameran är ju ganska bra, men den inte är inte dålig i Optimus 2x heller tex. Arc är ju liksom en Desire, fast tunnare och med en större skärm, hårdvarumässigt alltså. Och en bättre kamera, som sagt. SGS2 är först och främst dual core, sen är ARM Cortex bättre processor än snapdragons i samma frekvenser och mer klockvänliga, och grafikkortet ska vi väl inte ens prata om vilken skillnad det är, öjhöj! Så hjälp mig förstå, varför skulle man välja Arc framför Optimus 2x eller SGS2? Jag begriper inte. :P

Sen vet vi ju hur första x10 var, ganska kass touch-screen (de små vet jag inget större om), så känns som SE inte gör så uttänkta saker. Optimus 2x klarar 10+ samtidiga tryck, vilket är fint om man emulerar en kontroller på skärmen och spelar. Enda som egentligen är lite dåligt med den telefonen är enligt mig ljudet när man paratar i telefonen som är lite lågt. Detta går antagligen att fixa med antingen ny FW från LG, eller DSP manager.

Och slutsatsen med detta är att spelen kommer nog gå att starta på en Arc, men säkerligen ospelbara. Men speltillverkarna brukar ju ha lite olika versioner, så det laddar ner mindra högupplösta texturer och så till sämre mobiler, eller har jag fel i det?

Last edited: 29 mars 2011
  2. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Du är så sifferkåt att man får ont i andningsorganen att läsa. :)

Du får det att framstå som om alla spel är konstruerade för dualcoretelefoner :D
    Arc har inte samma hårdvara som Desire. Stor skillnad.

Troligtvis är spelen helt ospelbara och förhoppningsvis kommer det en lågupplöst version
    för telefoner som är lite sämre, säg ca 20% långsammare än en stabil 2X ;)

Nedu, allt kommer att flyta som en dröm på både x2 och på Arc. Det vågar jag ta gift på.

Det enda argumentet som används är att Nvidia gör spel för sin egna grafikkrets.
    Troligtvis hade konkurrerande, säg Samsungs och Arcens grafikchip klarat detta
    alldeles utmärkt - de också.

http://www.youtube.com/watch?v=ogCYLjNXnUM&t=4m15s - 60fps - utan att vara en 2x.
    Står nästan still, va? ;)

Last edited: 29 mars 2011
  3. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Säger du att Galaxy S2's processor är mer överklock vänlig än den som finns i Arc/Desire HD? Isf ligger den på min vill ha lista :). (Har dock lite svårt att tro det då jag har klockat min DHD från 1GHz till 2GHz)

4. kruppin

kruppin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ja, ni ska väl kanske ta det jag säger med en nypa salt. :P Jag är man nog att erkänna det. ;) Men ang. överklockningsmöjligheter är det MINA erfarenheter att Cortex-cpuer klockar högre, och är snabbare än Qualcomms. Tex många qualcomm-cpuer jag haft i olika saker har inte gått att klocka så högt änför de blivit instabila, medans de cortex jag haft funkat riktigt bra. Tex den som är i min gamla N900, den gick att klocka från 600mhz original till 1100 iaf utan någon som helst instabilitet, och detta även med undervolt. Jag körde den dagligen på mindre än originalvolten @950mhz, inte en hängning, samt sparade ström.

Och för att ta något som är färskt i mitt minne, min flickväns Wildfire klarar inte ens klockat till 650mhz från 518 original innan den börjar bli instabil. Jag vet, wildfire har antagligen en av de billigaste qualcomm-cpuerna så det kanske inte är så rättvis bedömning, och att man kan ha otur och tur att få mer eller mindre klockvänliga cpuer. Min gamla desire gick bara att klocka 1200, och bara då kunde den hänga sig ibland.

Nu har jag ju inte prövat andra generationens snapdragon, och om den kommer upp till 2ghz från 1, som du säger, då är det ju fruktansvärt bra. Men antagligen väldigt instabilt?
    Hur som helst har scorpion-chipset inget vidare till GPU, och det är ju faktiskt vad som används mest till spel. Tegra 2 GPUn är väl flera gånger så bra Adreno 205. Och SGS2 kommer ha en GPU som piskar Tegra också, som om man ska spela är ju självklart en SGS2 att föredra alla gånger. När väl hårdvaran finns ute sen ska du se att utvecklarna utvecklar därefter också, och inte köra på samma snapdragon-krets som är flera år gammal känns det som.

Och eftersom det inte finns en överklockningskernel till min optimus 2x kan jag inte säga hur mkt den kan klocka, än. Finns väl dock några som klockat en xoom (tegra 2) till 1,5 ghz iaf, vilket blir 3ghz om appen/spelet är optimerat för dubbelkärnigt, och det är ju inte fy skam direkt. :D

5. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Den är faktiskt stabil vid 2GHz, i princip alla andra generationens snapdragon klarar 1.8GHz utan problem (så har jag uppfattat det iaf) så den är välldigt överklocksvänlig. Hade också en desire före HDn och den var precis som du säger ingen höjdare på att överklockas, så jag förstår hur du tänker :).

(1.5GHz DualCore är inte samma som 3GHz singlecore, aldrig :P)

Last edited: 30 mars 2011
  6. patts

patts Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    678
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Google TV Streamer 4k
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Jag kör min DHD i 1.8Ghz utan några problem. Jaja, den blir ju ett par grader varmare iof.. ;)

Sent from my Desire HD using Tapatalk

7. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Bra du kom till insikt att allt inte stämde. Vi delar en del erfarenhet med olika resultat dock.
    Sen saknar alla våra plattformar cpu för att kunna lasta våra gpuer ordentligt :-)

Sent from my Nexus S using Tapatalk

8. kruppin

kruppin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Fast jag håller ju fortfarande fast i att Arc inte direkt är en speciellt framtidssäker telefon. För det första är ju SoC på den typ ett år gammalt, saker händer fort i mobilvärlden. Jag kan ju hålla med om att just nu med spelen som kommit och kanske tom kommer komma under några månader, kommer säkert funka på Arc, inte minst om man klockar lite på slutet. Men det ska inte vara ett måste. Tror många spel blir optimerade för tegra, men kan också nästan säkert säga de kommer funka lika bra på SGS2, om de nu inte kommer använda speciella instruktioner som inte finns på sgs2-gpun. Känns dock att utvecklarna måste få en stor summa pengar av nVidia isf, annars skjuter de ju sig i foten. Btw, det som finns i tegra zone länkar ju bara till market, och där lägger de nog inte upp saker som inte funkar till vad som helst. Pröva Fruit Ninja THD (Tegra HD) Kommer garanterat funka. Fast då kan jag ju inte heller säga vad som ska vara bättre med den versionen än några få skuggor. o_O

Nä, antingen köper man väl en arc och sen upgraderar sig om ett tag när det börjar rulla ut riktiga telefoner, eller köpa en optimus eller sgs2. Nog för tegra också kanske bli utdaterat snart, men då är det alltid bättre att ha den lite bättre telefonen ändå. ;)

9. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Tegra 2 är nyare menar du ? ;)
    En av de första telefoner som fick SoC:en var Desire HD som kom i slutet av förra året.
    Tegra 2 kom i början av förra året väl?
    Du kommer inte behöva klocka den. Den fixar spelen.

Jag tror inte många spel blir optimerade för Tegra eftersom marknaden är oerhört liten.
    Tänk på att spelen görs för flera plattformar ; wp7, ios och android.
    De körs generiskt.

Bättre telefon vet jag inte. Har lekt med x2 och den upplevs snarare som otroligt lånsam
    jämfört med arc.

Iaf de tre jag varit på. Nåväl.
    Det är väl i grafiska tillämpningar det blir mer intressant och att få 67 fps istället för 60..
    Ja, jag vet inte - jag kör hellre nåt annat än x2 som bevisligen inte är en särskilt bra
    produkt. Polaren säljer lurar och sade 8 av 10 x2or gick i retur för doa eller häv av köpet
    första veckan de hade dem inne..

// A

10. kruppin

kruppin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Nja, tegra 2 har väl iaf bättre grafik än Desire HD tex. Vet faktiskt inte hur länge Tegra 2 funnits, är ju synd det tagit så länge för dom att fått ut det till en telefon hur som helst, då tegra 3 redan är påväg.

Och nej, du har kanske rätt, det kommer nog inte så många tegra-spel. Men däremot kommer det nog komma, med sgs2 osv på ingång, spel som kräver mer än ett adreno 205 för att flyta ordentligt.

Jag tycker ist det är en väldigt trevlig telefon jag, förutom den något låga samtalsvolymen jag stör mig på. Skärmen är riktigt bra, enligt mig bättre än SGS, då jag tycker den är för "färgig" och inte lika klar. Kan hålla med om att original-launchern ställer till med lite smålagg på 2x, men med MaDaCos custom rom funkar den riktigt fint. Nästan 3k i quadrant, och när sen OC kommer blir det nog finfina resultat. :) Har prövat riktigt många androidtelefoner (Inte Desire HD dock), och denna är den bästa hittils. Om SGS2 haft en mindre skärm hade jag garanterat väntat på den ist, men denna funkar över förväntan. Trodde inte på LG öht innan, alltid trevligt att bli positivt överraskad. :)

11. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Titta vad mycket trevligare stämning de blev när det inte var så militant inställning. :)

Jodå, som du säger är x2 med Tegra2 bättre än Desire HD, ej överlägsen.
    Bättre är den och den lär ha features i hårdvaran Desire saknar.
    Eller arc för den delen.

Klart de kommer att komma specifika spel på plattformen - inget konstigt.
    Men det är inte några jättestora andelar dock. I alla fall inte idag.
    Men senare får man nog räkna med att det kommer spel som kräver speciell
    hårdvara mellanåt. Så är det ju även på PC-sidan.

Samtalsvolymen var samma på x10 - låg. Vet inte om de har hittat en lösning på den än.
    Jag själv har en Nexus S idag med SAmoled och är inte så jätteimpad av denna.
    Tycker färgerna och så vidare i längden är jobbiga att titta på men detta ligger
    naturligtvis i betraktarens ögon. Precis som du föredrar jag mer naturliga färger.
    Inte överexponering på allt som har med färg att göra. För starkt liksom.

Launcher kan man alltid byta men det vore trevligt om man kunde känt öset från start.
    Dvs, en fullständig produkt rakt igenom. Lite så som Arc verkar bli.
    Japp, customroms är coolt och med bättre uppdateringstakt än LG så lär luren få visa
    sin riktiga potential. Quadrant för övrigt ger jag inte mycket för men det ger en
    fingervisning i alla fall.

Kul i alla fall att du är nöjd med din mobil.
    Själv har jag en Play som ligger beställd och när den kommer ska det bli kul.
    Sen får vi se när jag kliver på dualcoremaskinerna. Blir troligtvis den dagen
    då de faktiskt är supportade av Android.

12. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Angående spelen som finns med i Tegra Zone (som tråden trots allt handlar om) är de ju inte så många, men personligen känner jag inte att jag behöver så många spel i telefonen. Hellre några som är riktigt bra. Nu kan jag inte bedöma spelen än, eftersom jag fortfarande är Android-oskuld, men när SGS II kommer, tänker jag se om man kan köra Dungeon Defenders Deluxe och liknande Tegra 2-optimerade spel utan att det laggar.

Visst kommer det finnas ganska få spel i Tegra Zone för en tid framöver, men jag är ganska säker på att det kommer bli fler. Det är i och för sig få mobiler på marknaden med Tegra 2, men se'n tillkommer också flertalet Android-tablets. (Vet inte hur det blir med Samsungs 8,9-tummare - den skulle jag kunna tänka mig.)

13. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Visst kommer det att komma fler spel, men hur länge tar det innan det kommer Tegra 3 specifika spel?