Tegra 2: Svagheterna ni inte visste om

Diskussion i 'Allmänt' startad av Sajhe, 16 mar 2011.

1. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Fast om det ska vara helt sant så måste du ju räkna ut allt till watt eller ampere så man ser hur mycket ström den drar och inte procent av batteriet. Kan ju tänka mig att batteriet i desire är mindre och då fungerar inte riktigt ditt argument med procent.

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jo det är sant. Något annat vi måste ta in i beräkningarna är ju hur långt ifrån 3G-masterna vi sitter. Om vi rör oss måste ju också detta uppdateras hela tiden och genom hela testet. Vi får dessutom inte glömma hur mycket data vi drar ner samt hur stark vår ljusstyrka på skärmen är. Vi får dessutom ta med att vi kanske har olika hög volym, olika ljusa bakgrundsbilar, olika tillverkare av antenner och olika långa fingertryckningar.

Man kan gå ner i detaljnivå men en telefon måste väl ändå tävla mot andra telefoner som de kommer out of the box? Det är just det jag tänker på i mina inlägg i vilket fall. Och out of the box kommer min med bättre hårdvara längre än en Desire.

EDIT: Det jag menar är att det gör väl ingenting att batterikapaciteten utvecklas?

3. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Desire har ett betydligt mindre batteri så den jämförelsen håller inte. Oavsett vilket så är det hypen jag ifrågasätter.

Många verkar tänka i stil med: "Å fan vad coolt, den har ju dual core. Den måste ju vara 10 ggr snabbare och dra hälften så mycket ström"

Om vi slår ihop all dynga som sagts i tråden till något vettigt så kan vi väl konstatera att dessa sifferkåta fanboys kommer att bli riktigt besvikna?

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Om vi nöjer oss med besvikna utan "riktigt" framför! Så jävla fantastisk är den inte. Men den är betydligt rappare än en Desire eller liknande. Testade den samtidigt som en Nexus S och den är rappare än den också gällande start av appar med mera.

Men SÅ förbannat bra är den inte. Det kommer självfallet bli större skillnad i framtiden och eftersom batteriet mitt håller minst lika bra som en "vanlig" telefon ser jag inget problem i att köpa en hypad produkt till ett lägre pris än en ohypad dito.

5. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag längtar då till den tid (som förhoppningsvis kommer snart) då folk börjar kräva med effektiv programering från producenter och högre batteriliv istället för flest ghz eller kärnor. Jag kan inte förstå hur en mobiltelefon med 1ghz och typ 512 mb ram ska kunna dö ut så snabbt som den gör och samtidigt presterar så lite om man jämför med till exempel en Nintendo DS som har bra mycket sämre förutsättningar.
    Optimera mjukvara och skaffa bra batterier plox

Orici och Husknuten gillar detta.
  6. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Nokia har försökt med det länge, men konstigt nog går det inte hem hos folk. Jag skulle önska samma sak som du.

7. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Håller med dig, nokia har lyckats väldigt bra med batteritid.

Jag tycker ju även att man ska kanske ha ett batteri som matchar prestandan, är ganska besviken på min DHD:s batteritid =/ fungerar oftast bara en dag sen måste jag ladda den och det kan ju vara lite knivigt om man ska iväg någonstans och kanske inte har tillgång till ström på 3 dagar.
    Men visst kan man dra ner på synkningar och dra ner skärmens ljusstyrka. Men jag vill ju kunna ha allt det där och ändå kunna gå gärna 3 dagar innan jag behöver ladda, i alla fall 2. Hoppas på att någon släpper större batteri till den.

Men tillbaka till topic så har jag fått upp ögonen lite, speciellt när det kommer till att tegra2 endast har en enkel grafikkrets. Men efter den här tråden så håller jag med om att det helt klart är en överhypad produkt :) Inte på något sätt dålig men hypad lika väl.

8. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Ett bra exempel på hårdvara av senaste snitt på singlecorefronten är ju Xperia Play.
    Den hör högre upplösning än merparten av Androidtelefoner.

Enligt siffrorna ska spel specialgjorda för denna med "mäktig" grafik levereras i 60fps.
    Dessutom tillåta runt 5-6h speltid.

Detta får jag inte ut ur min nuvarande telefon på långa vägar. Inte ens med bara displayen på.

Men för den luren är spelen optimerade.

// A

9. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Vi får se om det stämmer dock.

10. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Varför skulle det inte? Optimering kan betyda också att de sänker kvalitén
    2 snäpp på en textur för att uppnå full framerate.
    T.ex på en textur som faktiskt aldrig kommer att göra mer än swischa förbi
    dig i 200km/h när du flyger förbi ;)

// A

11. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

En svaghet som jag helt missat är Tegra2 oförmåga att spela upp Highprofile h.264 video. Var faktiskt nått jag trodde den skulle fixa med all reklam om 720p och 1080p men så verkar det inte va. Vilket är riktigt synd då nästan alla filmer som finns på nätet kör det formatet.

Hade hoppats att få slippa konvertera och greja innan man kan spela upp det men man får visst fortsätta med det tills KAL-EL dyker upp.

Last edited: 20 mar 2011
  12. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

problemet med Nokia har dock vart att symbian inte har vart något speciellt spexigt operativ, själva telefonerna annars har vart underbara och jag antar att om de väl börjar med Win vad det nu heter så kommer android få sjukt stor press på sig då i princip den enda svagheten hos telefonerna är borta. Då får vi nog se lite mer ansträngning för att få allt att räcka lite längre.

holck, det är så sant så, play försöker optimera allt för att ge ett bra totalresultat. Det är också den telefon jag helst vill ha. Räcker det till 5-6 timmars spel så lär ju standby vara helt ok :cool:

13. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Vi får se. Jag litar inte på publicerade batteri tider. Dessutom litar jag inte på se. Förhoppningsvis blir jag positivt överraskad.

14. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Kan inte riktigt se det problemet måste jag erkänna. Jag har kört symbian i flera år och tyckte det var ett utmärkt OS. Bra batteritid och snabbt på långsam hårdvara. Dock är det inte lika grafiskt som android. Frågan är ju om det går att både ha och äta kakan. Flashiga gränssnitt kräver resurser oavsett hur optimerade de är.

WP7 är också rätt grafiskt så frågan är om inte Nokia går samma öde tillmötes som övriga tillverkare.

15. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag har tyvärr inga större kunskaper kring Win7 utom att det ser ut att vara väldigt populärt.
    Symbian har jag prövat och som du säger är det inte speciellt flashigt men då allt går framåt är också den punkten något som måste förbättras för att hänga med kunderna. Jag har prövat polarens symbian telefon (Vivaz) och vet inte om det är exakt samma som på en nokia men jag kände mig lite begränsad efter att ha lekt runt med en ZTE Blade.

Jag hoppas i alla fall att Nokia gör dundersuccé med win7 och att de lyckas optimera operativet för sina telefoner så att de har bra batteritid kvar och flyter på smidigt, efter telefoner som HTC Desire HD och andra liknande telefoner som dör efter ett dygn vid normal användning behöver Nokia inte göra mycket för att locka över kunderna. "vill du ha batteritid som i alla fall påminner om vad man fick för ett decenium sen? Nokia har inte glömt hur man gör, köp nya N99,7". Då får nog de som använder Android lite eld i baken vilket helt klart är nyttigt.

16. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Ehm, hur menar du nu? Laptopdockan har ett eget batteri som ska klara av omkring 8-10 timmars användning och laddar samtidigt mobilen. Hur får du det till att batteriet i mobilen behöver driva dockan då?

Jag antar att Nokia N900 är undantaget som bekräftar regeln då, men där är det ju Maemo 5 och inte Symbian. N900 kan tugga i sig hela batteriet inom loppet av några timmar om man sitter på nätet och läser på forum och kollar nyheter på Engadget och liknande (att ha displayen igång verkar slita rätt bra på batteriet som bara är ett 1320mAh). Att kolla på strömmad video eller youtube minskar förstås batterilivslängden ytterligare, men det är rätt förståeligt.

På senare tid har min N900 dessutom i lite mer sällsynta fall blivit jättehungrig och har tuggat i sig hela batteriet på mindre än en dag, utan användning (antar att det den vid dessa tillfällen har fastnat med nå'n process som den sitter och jobbar med utan egentlig orsak). Andra dagar (som igår) har man 75-80% kvar av batteriet på kvällen (om man inte har använt telefonen).

Men det här blev lite off topic känner jag. Sorry 'bout that...

17. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Skilj på Windows 7 (Win7) och Windows Phone 7 (WP7)

18. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag antog att det var självklart att det var mobilversionen jag pratade om

19. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Det var självklart för både dig och mig och säkert de flesta andra, men det skadar inte att nämna de olika systemen vid sina rätta namn/förkortningar.
    Läste i någon annan tråd lite klagomål på att folk skriver "muppfrågor" och det är kanske inte så konstigt när folk blandar ihop begreppen

20. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    48h med SGS? När jag hade min SGS så var 14-15 timmar max jag fick ut med normalt användande (synkning av Exchange, Gmail och Facebook) - det var med 2.2. Glömde jag ladda en natt var den död dagen efter. Samma användande på en DHD gav mig 1 1/2 dags användande. Min Optimux X2 vet jag ännu inte exakt hur den drar men klart bättre än min SGS då jag har legat på runt 60% batteritid efter 14-15 timmars användande.

Faktum är att det är välidgt svårt att jämföra batteritider, t om mellan telefoner av samma märke. Vissa får lysande batteritid, som dina 48h, och andra betydligt värre.

Är Optimux X2 bättre eller sämre? Bra fråga. För mig är det viktigaste att den inte tycks dö efter en halv dag utan att jag kan använda den på normalt sätt. Jag vet att det finns de som tycker att telefoner ska räcka lika länge som dumbphones gjorde men med tanke på hur mkt mer dessa telefoner gör så tycker jag man får acceptera att man får ladda lite oftare. Och jag ser definitivt inga indikationer att dual-core äter upp batteritid jämfört med single-core i SGS eller DHD.

Sen ang. stödet av high-profile h.264. Det är en telefon. high-profile betyder normalt hög bitrate och det är mkt mer krävande. Frågan är om man helt enkelt valt att inte stödja high profile för att det ändå skulle krävas för mkt kräm från batteriet ..

Jag förstår inte riktigt hela syftet med tråden om jag ska vara ärlig. Har vi kommit in i ett läge nu där fanboys för olika styrkretsar ska börja argumentera varför "deras" grafikkrets är bäst? Tegra 2 är en trevlig styrkrets som självklart har svagheter men som ändå ett ett steg framåt. Samsungs nya kretsar är också trevliga och jag är säker det kommer nytt hela tiden som är bättre.

Är det för tidigt att köpa dual-core? Det är väl svårt att säga. Jag tror att ju fler som köper dual-core ju större anledning finns det för utvecklare att försöka utnyttja det (även med 2.2 och 2.3's mindre optimerande stöd) och än så länge så har jag inte direkt hittat något negativt med Tegra 2 jämfört med mina tidigare telefoner. Jag får lite bättre prestanda i vissa spel till för mig samma eller lite bättre battertid. Vem bryr sig då om det finns svagheter hos Tegra 2? Det finns det ju hos alla kretsar.