Har tjatat om precis detta ganska länge nu men få ville lyssna, Tegra 2 plattformen är inte mycket snabbare i 3D än hummingbird. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att gpu'n i tegra 2 är likvärdig med SGX540 eller snäppet under.
Det enda egentligen relevanta benchmark programmet som finns i nuläget är nenamark, neocore(som fö. skrivits av Adreno graphics, info för den källkritiske bara
), quadrant osv. använder openGL ES 1.1, en föråldrad API som inte används i moderna spel. Dessutom är tex. SGS(kanske även NS) cappade vid 55-56fps, man får inte högre fps än så helt enkelt och nenamark är det enda benchmark programmet som är tungt nog att få ner SGS till ca 50fps.
Dessa GL-benchmarks som dyker upp har en tendens att variera väldigt mycket, oftast i takt med hur telefonerna släpps. Tex. när DHD skulle släppas så dök det upp såna som indikerade att Adreno 205 var snabbare än SXG540. När o2x var på väg så var den snabbast och nu börjar samma benchmarks dyka upp där SGS2 ligger i topp. Sen att det är exklusivt för utvecklare osv. hjälper ju inte direkt 
Anledningen till att NS presterar sämre än SGS trots samma gpu är att AOSP drivrutinen i NS helt enkelt är sämre än samsungs dito.
Betänk också att nvidia lanserade tegra 2 för över ett år sedan, som alla vet så har det ju hänt ganska så mycket sedan dess. Den har dock ej producerats i några större volymer för än nu i princip, bra timing av nvidia där även om ingen var ett dugg intresserad när dom lanserade Tegra 2, men det var då det. Tegra 2 saknar därför flera funktioner som nyare Soc har, begränsningar i bandbredden på I/O bus(enkel 64bit I/O bus), NEON SIMD instruktionsset, singel channel minnes kontroller mm.
Menar inte på något sätt att Tegra 2 är dålig, men just på gpu sidan är den lite onödigt begränsad och frågan är hur mycket mer prestanda man kan få ut genom att optimera spel för multitrådad körning(vilket inte heller är guld och gröna skogar, ganska komplicerat att få SMP multithreading att funka fullt ut. Och egentligen inte speciellt anpassat för den typen av kod det handlar om), inte så jätte mycket mer om gpu redan går fullt ut.
Fö. är cortex A9 arkitekturen ca 25% effektivare per klock jämfört med cortex A8, A9 utför 25% mer arbete per cpu cykel. Grovt förenklat kan man säga att en cortex A9 kärna @1Ghz är lika snabb som en cortex A8@1,25Ghz.
Som sagt försöker inte såga Tegra 2 eller nåt annat, men det är tänkvärt om man ska köpa en lur för 5-6k.
Sen så vet man aldrig vad kodknackarna på xda osv lyckas plocka fram ur nuvarande och kommande cortex A9 baserade plattformar.
Last edited: Mar 30, 2011