Tegra 2: Svagheterna ni inte visste om

Diskussion i 'Allmänt' startad av Sajhe, 16 mar 2011.

1. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jo det förenklar helt klart och jag ska tänka på det framöver :)

BenPool gillar detta.
  2. inact_0003

inact_0003 Youth Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Ja. Bra marknadsföring.

Första bättre serieproducerade dual-core luren. Jag tycker inte hypen är överdriven. Alla som klämt på en Optimus vet vad jag pratar om! (in a non erotic way). LG gör en bra telefon. ÄNTLIGEN!

Ps. Dessutom pratar TS om "svagheter".

wibergify gillar detta.
  3. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Det är tydligt vi har olika syn på bra när det gäller specifikt telefonen.

Men visst, vi får se vad som händer. Just nu är iaf dualcore inte mycket.
    Lite som någon sade, fullhd och titta på antennmottaget skräp.

// A

4. inact_0003

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag vet inga andra tegra enheter i sverige. Därimot kan jag tycka att 1080p uppspelning via HDMI är en riktigt bra grej. Min captivate klarar ju knappt 480p med flash.

720 nativt går bra, bara på telefonen dock och enbart vissa format.

5. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Prestanda på pappret är inte alltid ekvalent med verkligheten.
    Titta på angiven standbytid till att börja med. Det har klagats på ryckighet
    som enligt vissa gjorde 1080p oanvändbart. Kanske måndagsex.

Såsom många andra har jag varit på t.ex nu i detta fall LGn som har Tegra 2.
    Det är tragiskt att kollegan som sällan gnäller nästan känner sig lurad på
    lasset han har fått till telefon som för honom var en nedgradering.
    I alla fall sett till flyt och stabilitet. Råprestandan kanske finns någonstans
    men den riktiga lär vi inte se än på några månader.

Och vad jag menade med bra är huvudsyftet med den: stabil och går att lita på.
    Det är ju i grund och botten en telefon vars huvudsyfte är att ringa med.

6. AndreasLjung

AndreasLjung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Förstår mig inte på vad alla gnäller om? När jag testade LG Optimus 2X flöt det på som en dröm redan från början och när jag sen slängde in ADW på telefonen så blev det ju till och med bättre flyt än vad polarens Iphone 4 har. Här är fördelen med android, gillar du inte något, byta ut det. Allt är relativt i förhållande till hur mycket tid du faktiskt lägger ner på att lära dig, köper du t.ex en ny bil så försöker du ju lära dig alla kontroller och liknande redan innan du kör. Att gnälla på att det inte fanns på din gamla bil håller inte och det är samma sak här.

7. wibergify

wibergify Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ, tyvärr.

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ, tyvärr.
    Precis.

sen, 2 kärnor != Dubbel prestanda... Men att den är bättre än enkärniga processorer ser vi ju. Sen kommer det ALLTID att finnas bättre processorer och mobiler, grejen är, Tegra är här NU, inte om en månad, inte om ett år....... Tekniken går framåt varje dag, tänk på det.

8. inact_0003

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Nej jag litar väldigt sällan på pappers siffror. Därför säger jag att Dungeon Defenders var en barnlek för LG:en medans min Captivate fick problem med många fiender. Har ju tyvärr inte prövat 1080p uppspelningen så kan inte uttala mig om den, men 720p och TVut är yber. Samsungs DLNA och 720p matroska flyter inte så jättebra, det går att titta.. men hur många TV har DLNA och hur många har HDMI? Och det är klart att dessa xtra funktioner är viktiga, annars kan man ju köpa en SGH810 för 610:- och ha en stöttålig telefon med vga kamera och 24++ timmar taltid.. Dessutom är just dessa små funktioner som skiljer androiderna från varandra.

Jag vet inte vilken prestanda din polare känner sig snuvad på. Byter man från ex. Galaxy, Desire, DHD, Legend osv så är väl det givet att det som är mjukvaru accelererat inte kommer flyta MER än vad det redan gör på befintliga telefoner... eg. min Captivate och syrrans Legend är det i princip ingen skillnad på i flytet i apprdrawern eller start av programmen.. men drar vi på lite widgets, livepapers osv osv så försvinner hennes flyt helt.

Hur är batteritiden? Det känns faktiskt som att det är väl den fördelen som jag tror är mest överdriven.

9. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    @shero
    Det han känner sig lurad på är att telefonen är så jävla dålig. Angry Birds hackar.
    Dålig samtalskvalité. Den startar om sig. Han vill ha tillverkarens launcher och denna hackar.
    "Varför ska jag behöva byta ut saker för att LG inte klarar att programmera?"

Allt hans telefon gör klarar min Nexus S bättre. Förutom siffrorna som visas i benchmarkprogram så som Quadrant.

Nu har jag inte hdmibiten så jag ligger väl i lä där samt att hans kamera är bättre.
    Filmerna han spelade in ger däremot vågor och är dåliga.

Observera nu att han redan bytt lur (DOA) en gång med exakt samma symptom och
    även denna är återlämnad och nu är en SE arc beställd.

Telefonen har i alla fall features på pappret som är outstanding. Synd att den med mjukvaran
    och eventuella hårdvarubuggar inte klarar av att leverera. Har klämt på en i butik
    och jag har sett hans två. 3/3 lurar som varit skräp. Antingen har jag/vi haft enormt
    stor otur... Eller så är det så att alla förbi ser denna lurs brister eftersom det har lagts
    ut pengar och man försöker vara nöjd.. Eller så har vi lite olika krav.

Vem vet. Hoppas iaf att det löser sig med tiden och att det endast beror på skräpig
    mjukvara som ställer till det.

10. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Har tjatat om precis detta ganska länge nu men få ville lyssna, Tegra 2 plattformen är inte mycket snabbare i 3D än hummingbird. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att gpu'n i tegra 2 är likvärdig med SGX540 eller snäppet under.

Det enda egentligen relevanta benchmark programmet som finns i nuläget är nenamark, neocore(som fö. skrivits av Adreno graphics, info för den källkritiske bara ;) ), quadrant osv. använder openGL ES 1.1, en föråldrad API som inte används i moderna spel. Dessutom är tex. SGS(kanske även NS) cappade vid 55-56fps, man får inte högre fps än så helt enkelt och nenamark är det enda benchmark programmet som är tungt nog att få ner SGS till ca 50fps.

Dessa GL-benchmarks som dyker upp har en tendens att variera väldigt mycket, oftast i takt med hur telefonerna släpps. Tex. när DHD skulle släppas så dök det upp såna som indikerade att Adreno 205 var snabbare än SXG540. När o2x var på väg så var den snabbast och nu börjar samma benchmarks dyka upp där SGS2 ligger i topp. Sen att det är exklusivt för utvecklare osv. hjälper ju inte direkt :)

Anledningen till att NS presterar sämre än SGS trots samma gpu är att AOSP drivrutinen i NS helt enkelt är sämre än samsungs dito.

Betänk också att nvidia lanserade tegra 2 för över ett år sedan, som alla vet så har det ju hänt ganska så mycket sedan dess. Den har dock ej producerats i några större volymer för än nu i princip, bra timing av nvidia där även om ingen var ett dugg intresserad när dom lanserade Tegra 2, men det var då det. Tegra 2 saknar därför flera funktioner som nyare Soc har, begränsningar i bandbredden på I/O bus(enkel 64bit I/O bus), NEON SIMD instruktionsset, singel channel minnes kontroller mm.

Menar inte på något sätt att Tegra 2 är dålig, men just på gpu sidan är den lite onödigt begränsad och frågan är hur mycket mer prestanda man kan få ut genom att optimera spel för multitrådad körning(vilket inte heller är guld och gröna skogar, ganska komplicerat att få SMP multithreading att funka fullt ut. Och egentligen inte speciellt anpassat för den typen av kod det handlar om), inte så jätte mycket mer om gpu redan går fullt ut.

Fö. är cortex A9 arkitekturen ca 25% effektivare per klock jämfört med cortex A8, A9 utför 25% mer arbete per cpu cykel. Grovt förenklat kan man säga att en cortex A9 kärna @1Ghz är lika snabb som en cortex A8@1,25Ghz.

Som sagt försöker inte såga Tegra 2 eller nåt annat, men det är tänkvärt om man ska köpa en lur för 5-6k.

Sen så vet man aldrig vad kodknackarna på xda osv lyckas plocka fram ur nuvarande och kommande cortex A9 baserade plattformar.

Last edited: 30 mar 2011
  11. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Vad gäller batteritiden så är det en modifierad sanning som nog kommer från div. reklam osv. Ja, cortex A9 utför mer arbete per klock än A8, så ur den synvinkeln är det batterisnålare. Samma arbete tar färre cpu cykler vs A8, alltså det går åt mindre energi att utföra arbete X på en cortex A9 än en A8.

För att det ska gå ihop i praktiken innebär det ju dock att man skulle behöva begränsa kärnorna på nåt sätt så dom inte förbrukar mer än X energi.

Förenklat, om man inte använder prestandan så tar det inte mer ström typ :P

Hur som, cpu är absolut inte den stora energiboven i telefoner så det bör inte vara nåt jätteproblem.

Last edited: 30 mar 2011
  12. Pasulj

Pasulj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det är tur att det är så annars skulle man ju vara bunden till allt LG gör, tex jag gillar inte SENS men jag har ändå en HTC eftersom jag gillar designen och hårdvaran.

Vet inte varför det är en sån prestanda hype inom android? Hur mycket bättre blir vardagen om men processor klockar 0,5 ghz mer?

Sen vet jag inte vad din polare har fått för telefoner dock har väldigt svårt att Nexus S skulle vara bättre, men det är väll upp till var och en.

13. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Troligtvis otur - eller så är det bara det att en del är bra - andra är sämre.
    Är o2x som det är tänkt så bör Nexusen vara en leksak.