Tele2 3G problemet

Discussion in 'Galaxy S' started by Kiko, Sep 10, 2010.

1. Kiko

Kiko Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Imorse då jag vaknade insåg jag att jag har 3G på mobilen, men det brukade jag ha på morgonar efter att ha laddat mobilen, annars aldrig. Men tydligen hade jag det ett bra tag idag, i stan, långt inne i affärer så som Ikea osv. Så tänkte jag äsch, behöver väl inte dra till Siba och klaga igen på 3G nätet, men då jag sätter foten i hemmet igen så försvinner det och jag får G igen...

Någon mer än jag som har märkt att man har haft 3G länge idag eller äre bara jag?

2. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Var bor du då? Jag har gett upp att låta telefonen bestämma automatiskt. Man måste vara lite brutal och bestämma åt den.. :P Så jag vet inte.. Varför ändra på det när jag alltid har 3G när jag tvångskör det men nästan aldrig annars, ja förutom då den varit på laddning som för dig.

3. rnk

rnk Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Enl Samsung och tele 2 så är bara problemen på vissa ställen.
    i min by så får jag sällan 3g, men när jag var i Göteborg så hade jag inga problem.

Men enl. Tele2 så har de börjat på en felsökning på problemet den 27Aug.
    så jag hoppas de snart åtgärdat det.

4. Kiko

Kiko Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag bor i Helsingborg. Och jag vet att det är fel hos Tele2, de håller tydligen på med att fixa problemet.. Men det verkar ta mycket tid.. Jag körde på manuell ett tag, gick in på Inställningar - Trådlöst & Nätverk - Mobila nätverk - Nätverksoperatörer, och tryckte på Sweden 3G. Men där var det nästan samma, hade 3G i ett par minuter, max en 10-15min sen blev det G igen så jag tappade hoppet till sist.. Enligt Siba kunde jag felanmäla det till Tele2 ett par gånger till innan jag fick byta till Telia, så jag hoppas inte det fixar det i helgen så att jag kan byta :P

5. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan man alltså få rätt att byta pga. detta problemet?
    Dvs, slopa bindningstider/uppsägningstider?

Detta är ett stort problem för mig som konstant går ner på G i stan (där 3G täckning och dessutom Turbo 3G täckning är utmärkt). Jag kan inte heller köra låst 3G, då jag dagligen rör mig i zoner där endast G är tillgängligt också.

Det är enormt frustrerande, antingen kan jag välja att enbart använda min smartphone som telefon och stänga av alla smarta funktioner som jag har betalat för, eller så kan jag välja att låta telefonen köra sitt race som planerat, men då tar den upp hela min G anslutning, vilket leder till att folk som ringer mig enbart hör "Numret kan ej nås för tillfället"...

edit:

Det som är mest frustrerande är att jag har testat Telenor en vecka eller två, då var min anslutning alltid 3G/H - kom jag in i en G svacka eller reste iväg ett tag så kopplade den automatiskt över till 3G/H igen när jag kom in till stan.

6. ducken

ducken Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Det här med 3G-problemet som det pratas om upplever även jag. Fixar de detta på alla ställen tror ni eller måste man ringa och säga till att det är kasst även där jag bor i lilla Västervik?

7. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ingen aning.. Man kan ju inte ringa supporten och bara säga det. Nån som är INSATT i problemet borde få höra det direkt. Annars blir det väl bara en notis..

8. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Vilken firmware har ni som har problem?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

9. qwas00

qwas00 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Har inte spelat ngn roll. Jag har UGJH2.

10. rnk

rnk Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det skadar nog inte att du ringer in till dem de kanske skyndar på lite mer då.
    Men var beredd på att alla som sitter i supporten inte kan allt och inte känner till det, men be dem då söka i sin service logg så finns det med där för så gjorde den andra tjejen jag pratade med på tele 2 , första tjejen jag pratade med viste knappt halv två. :P

11. CaptainC

CaptainC Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker det är skumt att vissa får detta problem och andra inte, jag själv bor i Zlatan-stad och kör med tele2 och har ALDRIG fått ett avbrutet samtal och har för det mesta alltid turbo 3g om det nu är de h:et betyder. Kanske kan bero på att jag bort typ 200m från en 3g-mast men jag är ju inte hemma alltid.
    Är det bara med SGS tele2 har detta 3g problem? Det låter ju också konstigt kan man ju tycka.
    Iof så har jag problem med mitt t2-svar men det har jag haft sen jag gick över från comviq-kontant till abonnemang för 5 år sedan. Ibland så riner man upp 222 och tidräknaren tickar men ingen röst hörs eller så börjar kärringen prata sen försvinner hon och man hör inget fast tiden tickar.

12. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Enligt tele2 är problemet hos samsung, och ska vara fixat i nästa uppdatering. Tydligen är det någon scriptkompatibilitetsgrej. Men tele2 har pratat sån skit om andra telefoner som aldrig lösts också, så jag tror det när jag ser det.

Sanningen är nog att tele2 har sveriges trasigaste nät. Misstänker att det är för att de periodvis haft fler kunder än deras nät egentligen klarat av och de har trixat med hacks för att det ska fungera, och nu ligger massa skit kvar i onödan och stör.

Sent using my personal Dis-organizer GT-I9000

13. Kiko

Kiko Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är inte säker, men jag hade läst på Tele2s hemsida att man hade 14 dagars ångerrätt så jag for till Siba och de sa att det gällde bara om man handlade abonemang på internet. Men eftersom jag nyligen köpte mobilen och abonemanget kunde jag inte få byta och skulle vänta ett tag till innan jag kunde byta..

14. Kiko

Kiko Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Yey, hade lite tur där. Var i Siba idag och fick byta bort abonemanget! Fick mitt simkort direkt hos Telia och 3G nätet fungerar utmärkt. Tele2 sa också att dem vet inte när dem kommer att fixa 3G problemet, kan bli klart imorgon eller om någon månad eftersom dem hade inget datum eller något liknande på när det skulle vara klart fick jag reda på..

15. rnk

rnk Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

nu verkar det funka hos mig iaf idag.

tog bort AP inställningen igen och la in den som det står på tele2s hemsida

Ange följande
    Ange namn Tele2Comviq GPRS
    Åtkomstnamn internet.tele2.se
    Proxy Inte inställt
    Port Inte inställt
    Användarnamn Inte inställt
    Lösenord Inte inställt
    Server Inte inställt
    MMSC http://mmsc.tele2.se
    MMS-proxy 130.244.202.030
    MMS-port 8080
    MCC 240
    MNC 07
    Verifieringstyp PAP
    APN-typ Internet + MMS

16. vurna

vurna Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Den AP inställning jag fick automatiskt ifrån Tele2 har exakt samma inställningar som det du specificerat förutom namnet.
    Min AP heter Tele2Comviq WAP.

Men det borde väl ej ha någon betydelse?

Hoppas de fixar det snart, vill gärna ha kvar Tele2 då merparten av mina vänner och familj använder Tele2/Comviq.

17. rnk

rnk Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej precis namnet har ingen större betydelse.
    Men kan säga att min dog nu precis och gick över på G så det funkar inte.

18. rnk

rnk Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Så här är det. :)

19. thomasivarlden

thomasivarlden Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Är det ens någon idé att ringa Tele2 och klaga eller får man bara stå i telefonkö i 45 minuter för att mötas av en förprogrammerad telefonsvararrobot?

Jag har precis det här problemet i Linköping med omnejd, och eftersom Tele2 verkar ta sin tid på sig att fixa det här orkar jag snart inte vänta längre. Ska nog byta bort Tele2 mot någon vettigare operatör som har bättre koll.

20. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Ja det är ett alternativ, men dom är en bra bit billigare måste jag säga. Jag har inga stora problem nu. Kör alltid 3g och stänger av datatrafiken med apndroid. Problem blir det om jag kommer utanför 3g-täckningen