[Tele2] Bryta bundet abonnemang i förväg = nr borta för alltid?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Thide, 20 sept 2012.

  1. Thide

    Thide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Pratade precis med Tele2 kundtjänst om hur mycket det skulle kosta mig att avsluta mitt abonnemang med 5mån bindningstid kvar nu på direkten. Inga förvåningar där direkt utan han sa att jag helt enkelt får betala de 5 månadskostnaderna i en klump-summa..men sen sa han att mitt nummer dock kommer att försvinna helt och hållet. Han menar alltså på att jag inte har någon möjlighet alls att flytta mitt nr till en ny operatör om jag gör på detta viset utan att mitt nr kommer att gå upp i rök.

    Stämmer detta verkligen? Låter som en passande lögn att dra bara för att undvika att jag byter operatör. Kan inte hitta något om att andra har haft detta problemet.

    Någon som vet? :)
     
  2. helen

    helen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  3. Thide

    Thide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    "Därför ska du som kund inte annullera ditt abonnemang utan lämna det till den tillträdande operatören.
    Det enda du behöver tänka på är att se till att det inte finns någon bindningstid kvar på ditt nummer.
    Är så fallet så måste du be om en så kallad Öppen slutfaktura. Då kan du få uppsägningstiden + eventuell förhöjd månadskostnad på en slutfaktura."

    Låter som att jag borde kunna avsluta det med "öppen slutfaktura" och sedan ringa till t.ex. telenor och be dem ta över mitt nr och efter det så skickar tele2 ut min slutfaktura.

    Eller missförstår jag?
     
  4. Thide

    Thide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Från Telenors hemsida:

    Hur flyttar jag ut ett mobilnummer?

    Du behöver först kolla om du har bindningstid kvar hos oss. Det gör du enkelt på Mina sidor. Har du ingen bindningstid kan du kontakta din nya operatör och be dem hämta ditt nummer. Har du bindningstid behöver du kontakta oss för att få information om din slutfaktura och vi behöver även öppna så ditt mobilnummer kan flyttas. I samband med flytt av mobilnummer avslutas ditt abonnemang.

    Låter även det som att han jag talade med bara kunnat avslutat det med en "öppen faktura".. förutsatt att detsamma gäller för alla operatörer dvs.
     
  5. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    "Hur flyttar jag ut ett mobilnummer?"

    Du ber din nya operatör flytta numret från Tele2.
     
  6. Thide

    Thide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fast min "nya operatör" kan inte göra det då jag har bindningstid kvar på abonnemanget. Och om jag köper loss mig så påstår tele2 att mitt nr försvinner. Läste du ens?
     
  7. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Du har ju svaret i din egna post?

    Be Tele2 om en öppen slutfaktura, sen ber du den operatören du ska flytta numret till att flytta ditt nummer.
     
  8. Thide

    Thide Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad jag inte visste var om det gällde tele2 också, eller om det var en policy som telenor endast körde med.

    Men kort och gott så ljög snubben på tele2 för mig då? Väldigt chockerande.

    Tack :)
     
  9. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Du ska kunna begära en öppen slutfaktura hos Tele2. De har blanketter för nya kunder för att hjälpa dem begära slutfaktura från sina gamla operatörer.

    Då winback-avdelningar ofta har mål på att ha under en viss andel avslut så kan det vara så att han "missat" att berätta det för dig. På samma sätt blev jag informerad om att jag inte kund säga upp abonnemanget om jag ville flytta numret (från tele2).