Diskussion: Tele2/Comviqs märkliga delbetalningsavgift

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av nza, 2 mar 2023.

  1. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Fast du beror ju på hur dyr telefon du köper.
    Ju billigare telefon, desto högre blir räntan.
     
    Kristy gillar detta.
  2. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Husch. Antar att det ser bättre ut i marknadsföringen att telefonen kostar "395kr/månad inlusive 50GB datatrafik" och behändigt asteriska/stuva undan information att det blir 424kr/månad i praktiken. Eller 435. Eller, ja, var slutar det?

    Alla uppläggningsavgifter, delbetalningsavgifter, etc, osv, är bara trams för att få det att se billigare ut. Fast värst är ändå reklam som kör med "HALVA PRISET! 75kr / MÅNAD!! (efter 2 månader betalar du ordinarie pris)", det är ju flera operatörer som kör med den typen av erbjudanden, den lilla rabatten är ju försumbart med totala kostnaden under tiden man har abonnemanget (om man inte avslutar det kvickt).

    Ska bli intressant att se vilka erbjudanden man får när abonnemanget/telefonavbetalning går ut om ett drygt halvår, kanske är ännu sämre då.
     
    Kristy gillar detta.
  3. kontakten

    kontakten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2023
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Vimla höjde nyligen månads abbonemanget, men dom varskodde i förväg och angav vilket skäl som motiverade höjningen.Dom klargjorde också att man kunde avsluta abbonemanget om man inte gillade höjningen. Det var snyggt agerat.
     
    Kristy och Buzz gillar detta.
  4. Intedennitror

    Intedennitror Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2020
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Extremt fult! Men kan inte säga jag är förvånad. Detta är väl bara ytterligare ett exempel på hur oetiska och oseriösa Comviq är.
    Har flera gånger gett dom en chans för de var billiga, men varje gång har jag lämnat med en dålig smak i munnen. Runt Black Firday var jag väldigt nära köpa en ny telefon genom dom. Tacksam att jag inte gjorde det.
    Fool me once…
     
    Nummerskivan gillar detta.
  5. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Med en (oväntat) hög inflation, kronras och långa avbetalningstider (36mån är väl inte ovanligt numera) är det inte konstigt att de vill ta ut ränta, men då borde de få redogöra för detta tydligare också. Den som nyss bundit sig får väl skatta sig lyckliga då den här "avgiften" knappast kan påföras retroaktivt, inte heller påverkas den som är bunden av abonnemangshöjningar.

    Blir spännande att se vad man ska göra; mitt abonnemang går ut i november och med tanke på hur risigt Tele2/Comviq bygger ut 5G så blir jag allt mindre lockad att stanna kvar. Det känns som att 3G fasas ut snabbare än 5G byggs, och bara de dyra abonnemangen har dessutom 5G. Oavsett orsak upplever jag mig ha sämre täckning nu än när jag tecknade abonnemanget för snart 18 månader sedan.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 850
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hur menar du med dyra abonnemangen? Alla abonnemang som Tele2 har på deras hemsida idag får tillgång till 5G

    Jag har inte märkt av någon försämring, om man ser till 4G täckningen.
     
  7. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    402
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Comviq har det så ju, endast de ”dyrare” abonnemangen har 5G. Kanske det @pirum@pirum menade.
     
  8. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag anmälde också. Det är riktigt tråkigt att de har blivit så otydliga och dessutom kanske gör övertramp på lagen.

    Så som jag tolkar lagen så är effektiv ränta i Comviqs fall: "0 % ränta + delbetalningsavgift"

    Riktigt fult att de uttrycker sig med termer som "om du delbetalar" när de inte har andra alternativ. Och ännu fulare att om man slutbetalar, så ska de ha delbetalningsavgifterna, som de påstår är till för att bekosta administrativ avgift för delbetalningar (som då inte existerar längre).

    Jag har såklart även reagerat på att de höjt till 10 GB så att det kostar 20 kr mer med abonnemanget. För mig spelar det ju roll eftersom jag använder ca 2 GB per månad och absolut inte behöver mer än 8 GB. För den som ändå är tung användare spelar det mindre roll.

    Sjävlklart får man mer förtroende för företag som är tydliga. Det är inte alls så att det inte spelar någon roll, eftersom telefonen kostar det den kostar. När ett företag så uppenbart försöker verka billigare och kräver matematisk exercis av sina köpare, så är det vilseledande och fult. Jag kommer därför hellre att betala mer och byta operatör till någon som är tydligare.

    Vi kanske lätt räknar ut den faktiska kostnaden för telefonen, men världen är proppad av folk som på riktigt anser att jag gjorde en dålig affär som köpte en telefon för 5000 kr, och sedan ett abb för 150 kr/mån. Hon betalade bara 650 kr/mån i 24 månader för sin telefon och abonnemang, det var MYCKET billigare än 5000 sade hon. Det gick inte på något sätt att förklara varför 500 kr/mån i 24 mån är mer än 5000 kr i direktbetalning. Tror någon att dessa personer sitter och kan räkna ut telefonkostnader där de ska dra av abb, lägga till ditt och datt, dra av rabatt, lägga på 20 kr för 10 GB-abbet?
     
    blackpearl, Donadoni, Kristy och 1 annan gillar detta.
  9. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    402
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Mycket bra. Skönt att fler ser det likadant som man själv gör så man inte känner sig dum och ensam om det :D . Exakt det du beskriver är så jag också ser det. Riktigt fult av de. Massa smyghöjningar här och var, de kör verkligen på ”många bäckar små”-metoden här. Höj minsta abonnemanget med en tjuga, inför en obligatorisk avgift med 29kr. Nästa fulhöjning då? Nej usch. Hoppas de granskas och får rättfärdigad kritik.
     
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är det här bitarna jag reagerar väldigt starkt på. Illa nog att man inte har något alternativ annat än att delbetala men rent ut sagt för jäkligt att de ska ha delbetalningsavgift även om man slutbetalar!
     
    Sambuccashake och Kristy gillar detta.
  11. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Här verkar företaget Expert råkat på att betala vite och dömts för att inte ha angett effektiv ränta på räntefritt med delbetalningsavgift: http://avgoranden.domstol.se/Files/MD_Public/Avgoranden/Domar/Dom2009-29.pdf

    Och här är om konsumentkreditlagen: Konsumentkreditlagen | Hallå konsument – Konsumentverket med bl.a. "Företaget måste dessutom alltid ange kreditens effektiva ränta i all marknadsföring. Effektiv ränta är ett jämförelsemått som i procent anger vad den totala kostnaden för krediten är. Informationen ska visas genom ett representativt exempel på en kredit så att det går att se vad den faktiska kostnaden blir."

    Enligt domen, så gäller det alltså även om man har noll nominell ränta.

    Konsumentverket, KO, tidningen Råd&Rön m.fl. har ofta info om sådant här (luddig eller vilseledande marknadsföring) och det går aldrig att komma undan med att något ändå blev billigare än hos någon annan, eller att det går att fatta ändå/räkna ut o.s.v.
     
    demonen, Kristy och Intedennitror gillar detta.
  12. marshal_10

    marshal_10 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2017
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Riktigt dåligt av de
     
  13. Sambuccashake

    Sambuccashake Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    31
    Känns sjukt godtyckligt och MÅSTE ju rimligtvis också vara olagligt.

    Gatuköket: Det blir 140 kronor för burgaren.
    Kunden: Va? Det står ju 100 kronor på skylten

    Gatuköket: Ja fast avbetalningsplanen är på 4 månader och kostar 10 kr per månad i adminavgift.
    Kunden: Men jag betalar ju burgaren här och nu?!

    Gatuköket: Ja fast avbetalningsplanen är på 4 månader... Så atteh....
     
    blackpearl och Nummerskivan gillar detta.
  14. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Uppdatering: Kontaktade Comviq en dryg månad innan bindningstiden och rabatt gick ut, och förklarade att jag tänkte byta till annan operatör. De frågade varför osv, jag hänvisade till täckning och hastighet som är bättre på Telia där vi befinner oss (min fru och barn har Telia), och att abonnemanget dessutom skulle bli för dyrt för mig - jag är inte i närheten av att använda 100GB/ månad.

    De erbjöd då typ 20GB för 150kr/månad ungefär, vilket iofs är bra, men jag förklarade ändå att jag ville byta och hoppade på Fellos dubbelsurf.

    Comviq säger på sin hemsida "Du kan välja att avsluta abonnemanget till bindningstidens slut", vilket jag ju gjorde (med drygt en månads marginal), men på fakturan jag fick ser jag att jag ändå får betala 14 dagars abonnemang efter att det slutat, då faktureringsperioden inte är synkad med abonnemangets bindningstid utan med något annat. Då abonnemanget är 100GB och nu inte längre har rabatt blev det väl drygt 170kr åt skogen. Man får vara glad att de inte har faktureringsperioder på ett kvartal eller mer antar jag.

    Så, jag är dock egoist så om Comviq kommer med ett riktigt bra erbjudande nu i Black Week så är jag inte den som är den. Men det verkar osannolikt. Tack och adjö Conviq.
     
    Android2015 och nza gillar detta.
  15. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Låter högst anmärkningsvärt, då man betalar till bindningstiden och uppsägningsdatumet.

    Har det en månads uppsägning efter abonnemanget och du säger upp den 1 månad innan bindningstiden så ska du bara betala till bindningstiden är slut, löper bidningstiden ut typ den 14:e december

    Så tar du månadskostnaden delad på antal dagar i månaden i december

    Säg priset är 150:- månaden
    150/31 = det är 4,83:- per dag så du borde få fakturan för december då på 67,62:-
    DÅ man slår då 4,83x14 dagar.

    Säg däremot att du sa upp den den 12:e november idag, och bidningstiden löper ut den 1:e december, och det har en månads uppsägning så kommer du få betala till den 12:e december även om bidningstiden fortlöper bara till den 1:a december.
     
  16. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Man kan tycka det, och det var så jag trodde det var, men min faktura stämmer inte. Ska chatta med dem imorgon, deras mailfunktion är trasig och ringa vill jag inte längre då min mobil inte kan spela in samtal på ett vettigt sätt. Kanske har de missat att jag sagt upp abbet, å andra sidan godkändes min flytt för länge sedan.

    På deras hemsida, om man vill säga upp, finns en ruta att kryssa i där man accepterar att man betalar fakturaperioden ut. Jag sade inte upp via hemsidan, utan ringde en dryg månad innan och bytte sedan till Fello (med start en dryg månad senare, när bindningstiden gått ut).
     

    Bifogade filer:

  17. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Blev det något av era anmälningar? Det är klart att det blir en ränta dold som avgift. Anger de effektiv ränta idag?
     
  18. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Va i helvete är det för gatukök? Skulle knappast köpa där. Det skulle fan i mig få behålla burgaren.
     
  19. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    Gatuköket tele2
     
    pirum gillar detta.
  20. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 631
    Mottagna gillanden:
    760

    MINA ENHETER

    Skippade Tele2 för delbetalnings avgiften. Shoppade på Telia istället.
     
    induktion gillar detta.