[Tele2/Telenor] Uppfyller inte täckningskraven (Net4Mobility)

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Cupcakes, 25 apr 2014.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telenor och Tele2s samägda nätbolag har inte lyckats med att uppfylla de täckningskrav de fick på sig när köpte in sig på 800-bandet. De skulle då vid slutet av 2013 täcka minst 75% av de adresser som PTS gav dem. I slutet av 2013 täcktes 139 adresser av 628 stycken. Alltså saknades 332 stycken.

    Nu får de på sig till 30 november i år att lösa detta. Annars kan det bli tal om vite osv.

    I täckningsvillkoren finns följande text
    "(ii) senast den 31 december 2013 ska tillståndshavaren genom utbyggnad täcka minst sjuttiofem (75) procent av de stadigvarande bostäder och fasta verksamhetsställen som finns på den lista som PTS skickar till tillståndshavaren senast i januari 2013; och
    (iii) fr.o.m. 2014 och framåt ska tillståndshavaren senast den 31 december varje år genom utbyggnad täcka alla stadigvarande bostäder och fasta verksamhetsställen som finns på den lista som PTS skickar till tillståndshavaren senast i januari samma år."

    Alltså ska de täcka alla adresser från och med i år, vilket de bevisligen inte gör eller är i närheten av att göra.

    Källor
    http://www.idg.se/2.1085/1.558218/telenor-och-tele2-bommar-tackningskrav
    http://pts.se/sv/Nyheter/Radio/2014...-att-uppfylla-tackningskrav-i-800-MHz-bandet/
     
    Last edited: 25 apr 2014
    svenix, Sweden2 och Hund gillar detta.
  2. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det var inte bra. Hur sjutton kan de tro att de ska komma undan täckningskraven? De är ju dessutom inte ens i närheten. Tror de inte att PTS kollar alls eller?

    Luktar kapitalbrist tycker jag faktiskt. Annars sätter man inte upp ett hafsigt och glest nät med undermålig kapacitet och bryter mot lagen.
     
    Last edited by a moderator: 25 apr 2014
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ingen operatör erbjuder idag äkta 4G i ödemarkerna. Inte någon av operatörerna i Sverige erbjuder det idag förutom på vissa platser i städer där de kört igång LTE cat4. När hastigheterna ligger på 100Mbit/s via LTE-näten pratar vi äkta 4G.

    Att bygga det så att det blir två år försenat mot vad som anges i de täckningskrav de har på sig är väl inte riktigt rätt - eller? En försening på två år är ganska kraftig. Oavsett vilken operatör vi pratar om är det inte bra att misslyckas. Nu är det stor skillnad i hur mycket de har byggt ut i jämförelse med hur mycket de skulle ha byggt ut. Hade de byggt ut kanske 70% eller så hade det varit en helt annat sak.
     
    Last edited by a moderator: 25 apr 2014
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    *tråd rensad och inlägg redigerade*
     
    HoardingDragon, Cupcakes och svenix gillar detta.
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Kraven fick de ju när de köpte licenser i 800-bandet. Innebär det att adresserna måste täckas med 800 MHz, eller räcker det med valfri frekvens? Om de måste täcka med 800 så har de en bit kvar om man säger så...
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Inget specifikt för att det skulle vara just 800MHz som byggs ut vad jag vet. Det krävs bara att de ska ha täckning. Nu blir ju 900MHz mer och mer standard dessutom, så det är bog helt enligt de täckningskrav som sattes upp.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så betyder det, om din info om att det inte specifikt skulle vara 800MHz stämmer, att dem är närmare att uppfylla täckningskraven om man räknar med 800/900/2600MHz?
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Nej, det gör det inte. Täckningskraven är ju inte utformade för att specifikt gälla utbyggnad av 800MHz utan generellt att de ska erbjuda uppkoppling på 1Mbit/s på adresserna. Om det specifikt hade varit 800MHz som skulle byggts ut hade de kört igång det mer direkt än vad de har gjort idag är jag säker på.

    Om de hade uppfyllt täckningskraven med 900MHz t.ex. hade PTS nog inte gjort någon rapport om det.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
     
  9. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Var används 900-bandet till LTE förutom Sverige och Sydkorea?
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Menade att det kommer som standard på de flesta mobiltelefonerna och inte att det används mer i olika nät i världen.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Är inte det rätt dåligt egentligen?
    Net4Mobility säger sig ha Sveriges bästa 4G-nät och ändå täcker de inte mer än ungefär en tredjedel av de adresser PTS anser att de bör täcka? Och detta skulle då gälla alla deras 4G-frekvenser tillsammans?

    Visserligen kanske PTS har valt adresser som ligger ute i glesbygden men ändå, bara en tredjedel av vad de borde/lovat att täcka.

    Och har då de andra operatörerna ännu sämre 4G-täckning totalt sett eftersom Net4Mobilitys 4G-nät är väl det största i dagens läge?
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad som är bäst är ju individuellt, sällan det används i försäljningssammanhang numer eftersom operatörer blivit stämda av varandra p.g.a. det tidigare. De har idag det största 4G-nätet i Sverige. Sen om det är bäst är en annan diskussion.

    PTS har valt adresser som de har fått in från personer anmält sig här: http://pts.se/sv/Privat/Internet/Bredband-ADSL/Utan-bredband/

    Så, ja de flesta adresserna ligger troligtvis ute i glesbygden - men det är ju det som är poängen egentligen att de ska bygga ut och förstora yttäckningen och inte enbart bygga där de har täckning idag. Utan de som inte kunnat få bredband ska nu också kunna få det.
     
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    OK, tack för info!
    Jag trodde 4G-utbyggnaden i Sverige totalt sett kommit längre men det verkar som att det finns rätt mycket kvar att göra.

    Svagt av Tele2/Telenor att inte ens komma i närheten av att uppfylla kraven tycker jag. Jag är visserligen kund hos Tele2 men det här fick mig att tänka till lite...
     
  14. bibbis

    bibbis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Här är en ganska intressant uppföljning:

    http://www.tele2.se/bast4g.aspxhttp://
    www.tele2.se/files/The-State-of-LTE-February-2014-OpenSignal.pdf

    "Vi har världens bästa 4G-nät"
    Jag påstår mig inte kunna särskilt mycket tekniskt om mobilnät, men det är väl jäkligt starka ord med tanke på att de alldeles nyss bara uppfyllde 22% av det utbyggnadsavtal som krävde minst 75%?

    Tydligen så ska den här appen stå för den "empiriska undersökning", men vad tror ni?
    Är det ett rimligt resultat?

    Personligen så kan jag bara säga att jag är besviken något så otroligt på tele2 nätet.
    Jag fick min galaxy S5 för bara någon vecka sedan och det är min första 4G telefon, och över hela Gotland är teckningen långt ifrån imponerande trots att deras teckningskartor täcker hela ön...
     
  15. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 375
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Lagom kul du får då när turisterna kommer till ön, med tanke på att 4G nätet deras är överbelastat på många platser, Gotland är nog inget undantag.

    Va får du för hastigheter på 4G ?

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Nu vill jag inte agera djävulens advokat och snacka för Tele2, men vad får du för hastigheter?

    Det handlar ju om att de bara täckt 22% av adresserna de fick från PTS, utan att ha listan och vad den specificerar (bara några adresser?) så säger det ju absolut ingenting om hur deras täckning är i landet i helhet. Men visst, det är väl egentligen bara att anmäla de till Konsumentverket för falsk marknadsföring och se om det går vidare :P
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Det är väldigt vågat att gå ut att säga att man har Sveriges bästa nät - att man även säger världens bästa lär vara ännu känsligare. 3 har ju blivit stämda flera gånger av de andra operatörerna efter att de använt resultatet från mobils täckningstest i sin marknadsföring...


    Skickat från min iPad via Tapatalk
     
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det är inget jag försöker snacka bort, jag hoppas att någon anmäler det också så vi kan få bort den här jäkla djungeln och få allt klarare. Däremot finns det fler adresser och mycket fler personer i hela landet än dessa 900-något adresser som PTS gav till operatörerna, så de kan mycket väl ha god täckning på alla andra än de 600-700 adresserna de inte täckte (var min poäng).

    När jag läser det här om täckningen, 3G, 4G och mobildata så vill jag aldrig släppa min 4G företagstelefon längre. Men den dagen då jag blir av med den närmar sig med stormsteg :(
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Jag tycker att det är tråkigt att en operatör stämmer en annan för viss marknadsföring och sen kör samma kort själv. Det går ju emot sina egna tankar egentligen. Självklart är det inte bra att det blir dyrare - men samtidigt undrar man lite vad marknadsföringsmänniskorna tänker med på operatörerna ibland.

    N4M har det största 4G-nätet i Sverige idag: ja. Täckningen är dock inte så bra som man vill få det att framstå som.

    Problemet med att de inte uppfyller täckningskraven är egentligen att de inte gör vad de skulle göra. Att de kan ha bra täckning på andra platser är egentligen inte speciellt intressant - när de har ett krav som de inte uppfyllt. Först ska de ta lång tid innan dessa personer kan få bredband - sedan ska de betala hutlösa priser för lite data. Inte speciellt schysst :P


    Skickat från min iPhone via Tapatalk
     
  20. bibbis

    bibbis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är mer än tråkigt tycker jag, det är så oetiskt och jag förstår inte att pengar så lätt kan koppla bort folks samveten.

    Jo jag håller med om att det är sjukt när ett företag anser sig ha "Sveriges bästa" nånting, bara för att det stämmer i VISSA områden.
    Hur tror dom att resten av oss reagerar liksom? Otroligt dumt sätt att reta upp "oss andra".

    Det är inte som att det INTE GÅR att få klok teckning här på Gotland...
     
    Last edited: 21 maj 2014