[Tele2] Tråden om Tele2

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

1. nictc

nictc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 8+
  2. inact_0030

inact_0030 Guest

Man undrar hur denna fusion påverkar Tele2s förmåga att skapa tillgång till röstsamtal över Wifi. Det finns en MYCKET stor ilska över att Tele2s ovilja att ta tag i denna fråga. Det är ju uppenbarligen inte en svår teknisk fråga eftersom andra fixar detta. Troligen har det ekonomiska eller andra orsaker som man inte vill tala om. Att döma av kunders reaktioner kommer det i alla fall snart att bli ett strömavhopp till de andra operatörerna. En så enkel sak som så radikalt förbättrar täckningen djupt inne i byggnader med tjocka armerade väggar eller ute i obygd där man i alla fall har bredband måste ha mycket högre prioritet än Tele2 har gett det. Synd med en annars bra operatör!

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 303
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har knappt sett någon stor ilska över det, o något jag inte heller saknar. Och den dagen Tele2 lanserar det så kommer ändå min telefon inte finnas med på listan över godkända enheter

Asawi gillar detta.
  4. inact_0030

inact_0030 Guest

Att du inte sett detta beror då troligen på att du använder en telefon som inte kommer att få stöd för detta och då har du inte heller tittat efter det. Det räcker med att ta en titt i de facebookgrupper som behandlar sådant för mer mainstream lurrar som t ex Samsung.

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 303
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Sedan ser jag inte Wi-Fi samtal som något viktigt/brådskande.

6. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 102
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    För mig är iaf WiFi-samtal något jag gärna vill ha tillgång till, även om jag oftast har det avstängt bland annat på grund av att de samtalen ej går att spela in.

Dock är det en trevlig funktion hos Telia, dessutom så fungerar ju sms över WiFi.

Hoppas verkligen att Tele2 aktiverar WiFi-samtal, annars blir det nog inget byte från Telia.

Last edited: 13 jan 2018
  7. imharvey

imharvey Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Någon som har hört något om "Tele2 Unlimited Together"?

8. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 102
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Nä ? Vad är det ?

9. inact_0030

inact_0030 Guest

Om man inte befinner sig djupt inne i betongbyggnader eller på andra ställen där man har bättre tillgång till WiFi än mobilsignal är det inga problem. Råkar man ut för dålig täckning men har tillgång till WiFi så tycker man det är "viktigt/brådskande". Sedan kan man ju dessutom se lite utanför den egna horisonten ibland också.

induktion, inact_0025 och 6150 gillar detta.
  10. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag porterade mitt Telianummer till Comviq. Det var nog ett misstag. Har aldrig sett makan till trassel.

Följande "issues" så långt:

1. Avaktivera telefonsvarare med SMS avisering, IQ Svar som dom kallar det. Jag vet inte hur många olika anvisningar och koder jag har hittat och körd innan jag lyckades, men några dagar senare är den plötsligt aktiverat igen. Om man Googlar "IQ Svar Comviq" hittar man mycket skit, även tidningsartiklar som beskyller Comviq för svindel.

2. Mitt nummer blev raderat från Eniro. Kontaktade kundservice, dom sa att dom hadde aktiverat det för mej, ville komma in om 10 dagar. 3 veckor senare, inget nummer på Eniro. Frågade på Facebook om råd och fick ett PM från en okänd som hadde råkat ut för samma sak. Han skrev att jag var själv tvungen att gå via Eniros kundtjänst. Dagen efter var nummret på Eniro. Vet inte Comviq kundtjänst om det?

3. Fel på visningen av laddningar på "MINA KONTON" båda på Comviq.se och i androidappen. Kontaktade Comviq kundservice. Dom sa att det skulle vara rättad till om fyra dagar. Två veckor senare är det fortfarande samma fel.

BILLIGT BILLIGT BILLIGT, dubbel surfmängd till påsk, fyll på fyll på, det hittar man över allt på Comviqs hemsida, men att få det att funka finns ingen stans. Svar på chatten med kundtservice är alltid "nu är det fixat", men det är det inte! Jag undrar, hur kan Comviq ha det på det viset?

induktion, inact_0025, H-M och 1 annan gillar detta.
  11. thehero

thehero Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Känner igen detta, om många olika saker. Det lovas hurtigt att fixa problem men inget händer, och när man efter en tid kontaktar dom igen så vet nästa person i kundtjänst ingenting om problemet, och allt måste åter repeteras, varefter den personen också hurtigt lovar att det ska fixas.
    Efter en tid har åter inget hänt och cirkusen börjar om. Cirkeln är sluten.
    Till slut ger man helt enkelt upp och byter operatör.

Nicole, inact_0025, geobjork och 1 annan gillar detta.
  12. H-M

H-M Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 5 MK II
    Kan det bero på att supporten är utlagd hos någon som inte kan så mkt? För mig att jag läste det nånstans

geobjork gillar detta.
  13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Punkt 2 kan faktiskt vara ganska korrekt. Det är inte helt säkert att tex Eniro får in informationen direkt från operatörerna utan använder sig av en annan part för att få in just telefonnummer så felet kan mycket väl ligga hos denna part och då är det lättare för Eniro att lösa det än för operatören.

geobjork gillar detta.
  14. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Har inte haft Comviq på länge.
    Gällande pkt1, går det inte att stänga av vidarebefordring för att undvika debitering från IQ Svar?
    Oftast finner du inställningarna för det i samtalsinställningar, annars kan du använda dig av GSM koder.

geobjork gillar detta.
  15. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Det var det jag har lust att slippa. Orsaken är jag kör Wifog, och dom har ett avtal med Comviq som funkar rätt så bra. Sen har jag en hel del USA samtal, och där är Comviq utan konkurrens, 10 öre minuten, (tummen upp för Comviq här).
    Sen är det, (för mig vill säga), lite obekvämt att byta operatör. När man har accepterat Telia i 20 år utan att byta, indikerar det att man inte är sådär lusten på att byta.
    Ja det kan hända, jag vet inte. Men det att dom har föraktiverat "IQ Svar" och det är nästan omöjligt att bil av med det beror nog på att Comviq inte förbannat vill släppa taget på den inkomsten det genererar. Möjligt att "IQ" står för att måste ha en mycket hög IQ för att klara av det...!?
    Det är Telia som förorsakar att nummter raderas, (dom blir möjligtvis lite ledsna när man byter operatör). Sen är tydligen abonenten tvungen att kontakta Eniro direkt och verifera ärendet med personnummer. Detta borde Comviq kuntjänst veta om och inte svara att dom fixat det, det aktiveras om 10 dagar.

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Aha ok. Jag tänkte själv direkt att en ev leverantör till Eniro är boven i dramat men skönt att det löste sig och dåligt av comviq att inte säga något. Det är i slutändan operatören man ska kontakta om uppgifter på Eniro, hitta mfl är felaktiga. Så nog bör de ha koll.

geobjork gillar detta.
  17. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Inte det att jeg inte har provat olika alternativ, jag vet inte hur många. Här är sökresultat från Google sök på "IQ Svar Comviq". Inte bara jag som har problem med det!
    iq svar comviq - Sök på Google

I går värkade som jag hadde lyckades med #002#, fick "kvitto" på att "IQ Svar" var avaktiverat. I dag är det tillbaka, dock nu går fem signaler fram innan telefonsvararen slår in, i stället för tre som det var förut.

18. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Låter definitivt som vidarebefordran vid missat samtal.
    Prova följande och se vad du får:
    Kod:
    *#61#[SEND]
    *#62#[SEND]

19. inact_0025

inact_0025 Guest

Det har aldrig fungerat med standard gsmkoder. Däremot har det alltid fungerat med att slå av svararen i Comviqs androidapp. Om du har möjlighet så ladda ner den och prova. Innan appen kom, var man tvungen att ringa kundtjänst så att de slog av den manuellt.

induktion och geobjork gillar detta.
  20. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Ja, jag har haft appen sen jag fick Comviq SIM kortet. Där var telefonsvararen deaktiverat. Jag kan inte komma ihåg om jag har gjort det själv eller om det är default. Dock uppdaterade jag appen. Har kört en hel hög med alternativer, båda koder och inställningar, och just nu är svararen deaktiverat. Tyvärr har jag tappat kollen på vilket alternativ som har funka, kan möjligen vara uppdateringen av appen!? Får se om den återkommer.