Fråga: Tele2 VoWiFi inställningar (admin)

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av halling, 1 nov 2019.

  1. halling

    halling Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan!
    Min mamma har en Xiaomi mig 9t som via hårdvara har stöd för WoWifi och Volte men då tele2 inte officiellt har dessa på sin lista så aktiveras ju inget.

    Så jag vill ställa in det själv via admin menyerna (de du kommer åt via *#xxx#) och ändra inställningarna Tele2 har för dessa.

    Jag hoppas nån i detta forum kanske har Tele2 och förstår vad jag är ute efter då tele2s support bara har sina automatiska paste svar och nog inte förstår vad jag frågar om .

    Så vet du hur du kommer åt din admin meny på din telefon så får du gärna posta all info du ser där om din telefon har WoWifi och Volte :)

    Mvh
     
  2. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Enter these codes into the Dialer to enable the options in Settings. (Settings < SIM Cards & mobile networks < Sim Card Settings < VoLTE Enabled/Make Calls using WLAN)
    Slå in dessa koder i uppringaren så dyker inställningen upp under Simkort och mobila nätverk > Tele2 (det simkort du vill sätta igång det för)
    VoLTE *#*#86583#*#*
    VoWIFI *#*#869434#*#*

    Jag tror man skall slå lur efter, kommer inte ihåg men det ser du. Detta funkar för Mi9 som jag har i alla fall.
     
    jnsson och bernard gillar detta.
  3. halling

    halling Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Yes jag vet koderna , är tele2s inställnings data jag inte har / är osäker på att det är rätt i mammas då hon klagat på att andra saker strular när jag aktiverar det :)

    Hur ser det ut i din, kan du ta en screenshot i menyerna ?
     
    Last edited: 1 nov 2019
  4. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Inställningar - Simkort och mobila nätverk - Peka på det simkort du vill ändra på, har du bara ett så peka på det - Då kommer du till denna skärm där de två sista sakerna har tillkommit.
    Screenshot_2019-11-01-19-25-58-459_com.android.phone.png
     
  5. halling

    halling Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte mer i menyn dit du kommer efter skrivit in telefon koderna :)
     
  6. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det kommer ingen meny då. Det syns inte att det händer något alls. Det dyker bara upp alternativ inne i inställningarna när man kommer dit.
    Första gången man slår in koden kommer inställningarna fram, nästa gång man slår in koden tar man bort inställningarna. Så om ni har provat flera gånger för att ni trodde att det skulle komma en meny så kanske ni har slutat i ett läge där inställningarna för detta är borta igen?
    Detta är ett hack för tekniker, det är inget som är tänkt att slutanvändare skall använda eftersom det är en sak som skall lösas mellan teleoperatören och telefontillverkaren. Operatörerna bryr sig inte så mycket om de telefoner som utgör en så lite del av användarskaran som Xiaomi skulle jag tro! :)
     
    Last edited: 2 nov 2019
  7. pest46

    pest46 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G
    Platta:
    Lenovo P11 Plus, Galaxy Tab S6
    Hejsan :)
    Allmänt på WiFi routern, förutsatt att den har inställningarna, bör du göra/säkra detta för att få en bra samtalskvalitet:
    - enbart använda 5 GHz-bandet för samtal *1
    - ställa in och använda en fast kanal *2

    *1 Det är mindre risk för interferensstörningar från överlappande kanaler. Det lägre 2,4 GHz-bandet är ofta tätt allokerat med mängder av SSID på samma eller överlappande kanaler, särskilt i hus med lägenheter eller i stadsområden.
    *2 Om det används flera WiFi routrar bör de ges fasta kanaler som ligger kanalmässigt långt ifrån varandra, t ex kanal 36 och 56 (5 GHz), kanal 6 och kanal 13 (2,4 GHz).

    Om du (mamma) har en router med enbart 2.4 GHz-bandet så försök att hitta en kanal med så få SSID som möjligt.

    Hoppas du får det att funka bra!
     
  8. boisare

    boisare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2016
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    85
    Hur ställer man in det på en mi 9 lite?