Telefon/abonnemang tips sökes!

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Sallis, 30 jun 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Sallis

    Sallis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Tjena!!
    Ska ge en kort bild på vem jag och varför jag söker tips;
    Ung kille här, bott utomlands under längre tid men nyligen tagit studenten. Flyttar till stockholm på Lördag.
    Då jag har ett utländskt SIM-kort (rysskt kontant), och ett Comviq kontant kort när jag är i Sverige så har jag inte så bra koll på vad som finns när det gäller abonnemang.

    DVS; Söker lite tips om ett hyfsat billigt abonnemang med surf (duger till lite email, surf, enstaka facebook/chat, och kanske spotify (aldrig testat, men låter kul!)).
    Vad jag vet, så finns Telenor, Tre, Tele2 och Halebob i Sverige. Varit inne och surfat på deras sidor, och det mest prisvärda jag hitta var ett 24 månaders kontrakt med Tele 2 (Tele2 Snackis).
    40kr i månaden, ganska billig samtal och sms avgifter.

    Med tillägget;
    http://www.tele2.se/mobilabonnemang/tillaggstjanster.html
    Medium - 6mb surf, 1gb nerladdning, 70kr/mån.

    Då jag är ny till svenska abonnemang, så får ni gärna förklara lite hur surfing fungerar på mobilen, aldrig använt det förr förutom Wifi surf på min nuvarande telefon. Om vi vet något abonnemang/bolag som har hyfsade priser får ni gärna rekommendera. Behöver inte kunna vara obegränsad surf, men gärna fast kostnad så inte det blir för dyrt.

    Också, så söker jag tips om kommande/nuvarande telefoner!!!
    Tröttnat rejält på min iphone 2g. Speciellt sms:andet. Jag stör mig på att när man ska trycka på bokstäver så får man inte det någon känsla av att man har tryckt. Kände på en kompis HTC Hero och älskade verkligen att det blev ett slags ''ned trycking'', eller hur man kan förklara det..Man kände att man tryckte en bokstav! Visserligen är Hero:n fin, men vad jag har läst här är det problem med att få Android 2.X uppdateringar.
    Vänder mig då till det nya telefonerna, desire, x10, legend, mini etc..Vad jag letar efter är en skärm med lite mer känsla. Att messa på min mors gamla ericsson är som en dröm, då jag saknar ''trycket'' + att T9 är vidrigt mycket snabbare (smaksak kanske).

    Vad jag söker hoss en telefon är;
    - Trevlig skärm att surfa på
    - Tryck känsla!
    - Gärna tillräckligt med minne, och prestanda att kunna se filmer och att ha mycket musik.
    - Snabb! Det jag gillar hoss min iphone är att den är otroligt rapp! Växla mellan sidor går fort, samt att öppna apps och internet. Stör mig dock över att jag inte kan ändra så mycket, hoppas att android fixar det! ;)
    Prisklass? Tja....Jag vill inte betala för det billigast som finns, men inte dyraste. Såg en X10 mini här i Ryssland, men oj!! För liten skärm. Vill ha 3-4 tum. HTC Legend? SE X10? Desire? Samsung 9000? Kanske alla android mobiler erbjuder detta?
    Det viktigast är dock att den har fungerande mediaspelare, och tryck känsla.

    Ursäkta i förväg om min svenska är hemsk, om jag var för otydlig ibland. 12 år utomlands sätter sina spår. =/

    (som student har jag inte råd med det dyraste abonnemangen, men lagt undan lite pengar för en ny telefon).
     
  2. Androidnisse

    Androidnisse Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hmm jag skulle nog tagit galaxy s om jag var du. Bästa hårdvaran nu så den kommer lätt att räcka ett tag. Kommer att få android 2.2 med.
     
  3. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Samsung galaxy S är överlägsen när det kommer till media. Skärmen slår även den konkurenterna på fingrarna.
     
  4. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Kan rekommendera telenor till vänner kostar 69kr/mån sen lägga till fri surf om du inte bryr dig om lite lägre hastighet vilket jag inte tycker du borde så kan du få det för 59kr/mån tror jag det var sen ringer du gratis till alla inom telenor.

    Telefon rekommenderar jag htc desire eller galaxy s tycker det bästa sättet att välja är att gå till en butik där man kan testa telefonerna och sen klämma och testa dem en stund. Lycka till.
     
  5. Sallis

    Sallis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Tack för svaren, och den positiva inställningen mot Galaxyn! Får ta mig en titt på den och telenor, synd att galaxyn är den dyraste bland telefoner, kanske sjunkit några hundralappar om någon månad.

    Vilka affärer får man leka lite med det nya telefonerna? Har inte varit ute och handlat en del i Stockholm, dit jag flyttar om ett par dagar.
     
  6. Sallis

    Sallis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    En till fråga; Galaxy S:n är rätt så dyr, allt jag har sparat skulle gå åt om jag köpte än ny. Hur gäller försäkring/garanti på att Galaxyn fungerar om jag köper en begagnad på blocket? (gäller då för alla telefoner, kanske tittar på flera..)

    Exempel: Om jag köper en begagnad Galaxy S för 3500 kr, och den lägger av, av sig själv efter någon månad, kan man vara garanterad en ny telefon? Ända jag vet om försäkringar är att inom EU så har man (vad jag tror) 2 års försäkring på allt.
     
  7. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Vet inte riktigt hur det är i Stockholm men i Malmö så brukar Media Markt ha så man kan testa telefonerna. Inte säkert att de har det bästa priset men möjlighet att testa brukar finnas :D.
     
  8. Yoojimbo

    Yoojimbo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    2 års försäkring på allt inom EU? Föddes du igår eller?
     
  9. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Garanti, inte försäkring vilket är en stor skillnad. Köper du telefonen begagnad är du rökt ändå eftersom garantiåtagande endast gäller den ursprunglige köparen.
    Dock så kan ju tillverkaren ändå erbjuda garanti även om du köpt telefonen i andra hand men det är inget du ska räkna med.
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Last edited: 4 jul 2010
  11. Sallis

    Sallis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    440
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag är innerligt tacksam för hjälpen jag har fått, och är hemskt ledsen över min okunskap inom samhället. 12 år utomlands, jag känner mig inte svensk längre och kan mer lagar i USA och Ryssland än Sverige och EU..Förlåt igen.
    Hoppas på att försvenskas nu i år, då jag troligtvis flyttar hem permanent. Jag försöker lära mig så gått jag kan om diverse garantier och försäkringar..Förlåt, jag kan ha översatt fel från engelska, då det är mer som mitt moder språk än svenskan.
    Ännu en gång, tack för hjälpen!
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.