Problem: Telefon, platta eller smart display för äldre

Diskussion i 'Allmänt' startad av Leo83, 31 aug 2019.

  1. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Har en äldre bekant som ska flytta till ett ålderdomshem och jag började fundera på att det hade varit trevligt om hen kunnat göra videosamtal med nära och kära.

    Första tanken var en smart display typ som Google nest hub, BJL Link view eller Lenovo smart display om jag förstår det rätt kan man ringa via Google Duo på dessa enheter och det behöver bara Internet uppkoppling.

    Nu funderar jag på om inte platta med sim support kanske hade varit bättre, då kan hen göra vanliga samtal oxå. Plus att man kanske kan installera några vänliga appar för äldre. Problemet där är att högtalarna på en platta inte kan mäta sig med dem på smart displays.

    När det kommer till telefon så har vi en gammal här hemma som man hade kunnat köra någon alternativ Launcher på så att den blir mer senior friendly.

    Någon som har tips eller råd? Kanske någon som satt upp något liknande till någon kär familjemedlem.
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tänk på att stödet till Duo på Nest än så länge är regionbegränsat till UK och US: Make calls with your Google Nest display - Android - Google Nest Help

    Kanske kan man utöka med en sådan längre fram i tiden, när stödet är mer utbrett? Röstkommandon inbillar jag mig kan vara fördelaktigt att ha tillgängligt om man tex har svårt att se eller problem med finmotoriken.

    Huawei Mediapad M5 har nog bäst ljud bland de plattor jag hittills testat - borde gå tillräckligt högt för att vara lämpad för ändamålet: Huawei MediaPad M5 10.8 LTE 64GB (Surfplattor).

    Ett förslag är att köpa till en kapacitiv stylus kanske? Det kan underlätta vid användning av plattan.


    En platta är ju mycket bra också på så vis att det är enklare att konsumera en bredare mängd innehåll, vilket är särskilt viktigt om man är äldre, så hjärnan motioneras. Appar för korsord, patiens, ordlekar, sudoku samt sådant som SVT Play, SVT öppet arkiv osv. kan nog komma till stora glädje :)
     
    Last edited: 31 aug 2019
    Kristy och Leo83 gillar detta.
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Ja ju mera jag tänker på det desto mer känns en platta som rätt produkt. Just play butik support och möjlighet att installera vad som helst känns som ett stort plus.

    Har sneglat själv på Samsung Galaxy Tab S5e 10.5 SM-T725 64GB (Surfplattor)
     
    Kristy gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ljudet är bra i den med, det är lite tunnare än det i Mediapad M5 bara, men det bör vara tillräckligt.

    Jag tror Samsung har sitt "Kids Mode" på den, vilket stänger av inställningarna och låter dig begränsa appar/åtkomst till GPlay etc: Kids Mode | Apps. Kan vara intressant att experimentera med.

    Det är mindre reflektioner på en AMOLED-panel, och högre kontrast med, vilket också kan vara bra.
     
    Kristy gillar detta.
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 121
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag lyckades ringa Duo-samtal på min Google Home Hub, dock endast ljud från mitt håll men jag fick video från mottagaren på min Home Hub. Displayen köpt i Sverige.

    Edit: Ringde min sambo (sjöko som stand-in).
    [​IMG]
     
    Last edited: 31 aug 2019
    Kristy och bernard gillar detta.
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Damn manatees, they're all over the place [emoji34]

    Tror nog en platta blir berätta. Som @bernard@bernard skriver så tror jag det blir en roligare upplevelse med apparna han listar.

    Sen kan man ju ändå köra med en assistent på plattan och prata för att slippa pillande på själva plattan, vilket jag inte tror denna personen har intresse av att göra.

    En enkel home screen med ett par appar så att det inte blir för komplicerat.
     
    Kristy gillar detta.
  7. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 121
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag har ett allvarligt problem med sjökor i lägenheten...
    En enklare platta är lite mer mångsidig, stöd för fler tjänster. Helt klart. :)
     
    bernard gillar detta.
  8. Dozen

    Dozen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2017
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3
    Platta med SIM låter bra enligt mig