Telefon/Tab/Skärm för inbyggnad i vägg

Diskussion i 'Allmänt' startad av wicing, 27 jun 2018.

  1. wicing

    wicing Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har tänkt bygga in en skärm för att använda för styrning av mitt styrsystem, visa aktuellt elpris, väder osv. Kraven är att den ska gå bygga in, gå ansluta till ethernet med kabel (antagligen endast möjligt med usb-adapter), den ska gå "väcka" från framsidan i och med inbyggnadskravet samt att den är Androidbaserad. Gärna 7" men utbudet får antagligen styra.

    Finns det någon färdig produkt för ändamålet? Alternativt tips på något som enkelt går anpassa för inbyggnad.
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    "Double tap to Wake" är tyvärr en rätt sällsynt feature i plattvärlen, men en hemknapp/fingeravtrycksläsare i fronten bör väl också fungera förmodar jag?

    Hur gör du om den låser sig och kräver en "hard reset". Kommer den sitta i någon ram så att du har möjlighet att plocka ut den på ett hyggligt enkelt vis?

    Ethernet bör gå bra med en OTG-adapter, men den skall ju också ha laddning samtidigt.

    Galaxy Tab A7 har en hemknapp i fronten: Samsung Galaxy Tab A 7.0 SM-T280 8GB (Surfplatta)
     
  3. wicing

    wicing Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hemknapp skulle absolut funka.
    Hur är det med ethernet-otg-adapters? Är det en standard som stöds av android generellt, eller är det olika tablets?
    Strömförsörjning är tänkt genom väggen. Har min central vägg-i-vägg med den tänkta platsen.
     
  4. Dupp

    Dupp Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER


    Jag har levererat ett antal lösningar med inbyggd platta, 25+ i antal.
    I mitt fall så har det inneburit managementsystem för inbrottslarm och passerkontroll till företag och hi end privatkunder.
    Det ger otroligt snygga installationer, men problemen har varit många. Jag har visserligen inte levererat Androidplattor då programvarorna för systemen endast finns för windows, så min erfarenhet är av windowsplattor.
    Först så beställde vi inbyggnadsramar från en Amerikansk tillverkare, de var riktigt bra, men efter att ha satt in plattan så var det snart omöjligt att ta ut den utan att skada den omgivande väggen.
    Sedan så tog vi fram/designade en egen ram som tillverkades av en Svensk firma, som löste det problemet.
    Men, vi har haft stora problem med att plattorna lägger av, det uppstår en mängd konstigheter, plattorna dör.
    Vi har inte lyckats identifiera exakt orsak, men troligen är det en kombination av värme och att de är under kontinuerlig laddning.
    Så nu levererar vi inte inbyggda plattor, endast utanpåliggande.
    Så ta detta i beaktande om du ska bygga in en platta.
     
    bernard gillar detta.
  5. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Vore bättre med en skärm i väggen, kopplad till en nuc eller android box?
     
  6. wicing

    wicing Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Japp. Skulle definitivt funka. Batteriet i en tablett eller telefon är ju egentligen bara av ondo. RaspberryPi kanske? Går det få till nån lösning med en touchskärm så vore det ju helt klart ett alternativ.
     
  7. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Lite ute efter samma sak.

    Några nya tips?

    Tanken är Android surfplatta. Kommer alltid laddas. Laddas från fast monterat usb uttag.

    Överlever batteriet ett par år?
    Bra med så stabil som möjligt Android så den inte kraschar och startar om plattan.

    Smidigt om man kan väcka skärmen genom att bara peta på den.

    Bra om den är prisvärd. Behöver inte vara superbillig men heller inte i överkant.

    Kommer egentligen bara köra en app så behöver inte vara massa minne eller lagring.