Telefon till dotter 1500-1800 spänn

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av mangeP, 25 sept 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. mangeP

    mangeP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Behöver hjälp att välja telefon till dottern.

    Hon fyller 11, enligt henne själv är det viktigaste att det går att ladda ner appar! :)

    Nåja, spel och spotify är nog det som är viktigaste sakerna, olåst ska den vara eftersom hon kör redan med kontantkort.

    Vad ska man satsa på? En nyare som har senaste Android, eller en något äldre som man kanske kan få med snabbare prop?

    Ge mig lite hjälp och input please, jag har stirrat mig blind på prisjakt...

    HTC Desire C? Samsung Galaxy ACE? Xperia Active?

    Hjälp!
     
  2. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Xperia Sola.
    Finns ingen anledning att kolla annat om du skall köpa nytt.

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
  3. mangeP

    mangeP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Verkar bra, men liite över budget EGENTLIGEN... :)
     
  4. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
  5. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Elgiganten i Linköping säljer den för 1490;-
     
  6. mangeP

    mangeP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Va? Illa att man bor i Stockholm då...
     
    Last edited: 25 sept 2012
  7. mangeP

    mangeP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  8. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Alcatel 995 köpte jag till min dotter. 1490:- med comviq kontantkort.
     
  9. mangeP

    mangeP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Låst till Comviq antar jag?
     
  10. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Du borde kunna hitta en SGSII för det priset (beg).

    Min dotter som är 10år har en Sony Go. Hon har tidigare haft Blade, Xperia mini pro och Motorola Atrix. Hon tycker det är jätteskönt att slippa oroa sig över regnet eftersom GO är vattentät.
    Tycker Go är riktigt bra faktiskt, bra barntelefon. På beg marknanden borde det inte vara några problem att hitta den för 1800kr eller mindre.
     
  11. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Om jag vore dig så bör du ta en koll på den begangdade marknaden eftersom du får bättre hårdvara för samma pris. Sedan när du köper telefoner i det lägre prissegmentet se till att de har minst 1 Gb internminne annars tar den platsen snabbt slut. Själv har jag fortfarande en HTC Desire med 512 Mb och det minne räcker inte långt om man inte rootar och håller på.

    Jag gjorde en sökning på blocket i Stockholmsormådet och fann dessa telefoner:
    Xperia ray för 1100 kr. Det är en kompakt (3.3") och telefon från ifjol. Största nackdelen är det internaminnet på 1 GB (300 MB user available).

    Det finns naturligtvis iOS enhet
    http://www.blocket.se/stockholm/Sony_Ericssson_Xperia_Ray_42916319.htm?ca=11&w=1

    Galaxy Nexus för 1700 kr, mycket bra telefon för det priset och kör senaste versionen av android 4.1 Jelly Bean. Dock stor skärm 4.7" och priset kan vara på gränsen till för bra på den annosen så var lite försiktig.
    http://www.blocket.se/stockholm/Samsung_Galaxy_Nexus_med_Jelly_Bean_42917736.htm?ca=11&w=1

    Xperia Arc för 1500 kr och bättre på sätt och vis rays storebror och bättre på allt men också större 4.3". Men till ett mycket bra pris tycker jag.
    http://www.blocket.se/stockholm/Sony_ericsson_Xperia_arc_olast_8gb_42914291.htm?ca=11&w=1

    Nexus S för 1900 kr en mycket bra telefon som också ska ha Jelly Bean 4.1 och 16 Gb intern minne. Storleken är dessutom inte allt för stor på 4".
    http://www.blocket.se/stockholm/Helt_nytt_Samsung_Google_Nexus_S__svart_olast_38520900.htm?ca=11&w=1

    Xperia Active för 1000 kr. Den är också en liten (3") och en bra telefon. Den är också mer vattentålig än de flesta telefoner på marknaden, men den har lika mycket intern minne som xperia ray.
    http://www.blocket.se/stockholm/Xperia_Active_42876513.htm?ca=11&w=1

    Galaxy S plus för 1800 kr. Det är nästan samma telefon som Nexus S men den har inte senaste versionen av Android men dock en snabbare processor på 1.4 GHz.
    http://www.blocket.se/stockholm/Samsung_Galaxy_S_Plus_42869692.htm?ca=11&w=1

    Dessa annonser hittade jag lite snabbt och det publiceras många i Stockholmsområdet varje dag. Se själv här. http://www.blocket.se/stockholm/telefoner?q=&cg=5060&w=1&st=s&ca=11&l=0&md=li&o=1
     
    mangeP gillar detta.
  12. mangeP

    mangeP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Födelsedagspresent = EJ begagnad, skulle kännas dumt att köpa en beggad och ge bort, då lägger jag hellre en större slant.

    Tack för rådet om minne!
     
  13. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Sant, en födelsedagspresent är en födelsedagspresent och inget annat. Men av de telefoner som nämnts i tråden annars så tycker jag följande:

    HTC Desire C bra internminne men observera att skärmstorleken: 320 x480. Det kan göra att den del appar ej finns tillgänglig för den telefonen. Själv har jag inte haft någon telefon med så pass låg upplösning på länge men det har varit problem tidigare och allt fler telefoner har minst 480x800 vilket gör att det kan bli ett problem längre fram. Processorn är bara på 600 MHz vilket jag tycker är för lite samt grafikkretsen är samma som i min desire Adrino 200 vilket gör att avancerade spel ej kommer att fungera som Asphalt 7: Heat https://play.google.com/store/apps/...mdhbWVsb2Z0LmFuZHJvaWQuQU5NUC5HbG9mdEE3SE0iXQ. Angry birds https://play.google.com/store/apps/...51bGwsMSwxLDEsImNvbS5yb3Zpby5hbmdyeWJpcmRzIl0 eller https://play.google.com/store/apps/...=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5kaXNuZXkuV01XTGl0ZSJd bör inte vara några problem, men jag skulle se det som en dålig investering då antalet inkompatibla spel kommer att öka.

    Gällande Galaxy ACE så har den samma upplösning men mycket mindre minne (cirka 150 Mb för appar) vilket jag tycker är för lite. Samma grafik som den ovan. Jag skulle undvika denna telefon.

    Xperia Active diskuterade jag lite i inlägget ovan. Den har samma upplösning som telefonerna ovan men bätrre processor (1GHz) samt bättre grafikkrets och den uppfyller mitt minimumkrav på minne. Men om du kan få tag på en xperia ray med 3.5" skärm och en upplösning på 480x800 för ungefär samma pris så skulle jag ta den. Jag tycker nog den är den bästa av de tre men tänk på att minnet är mindre än Desire C samt att skärmen bara är 3" vilket är litet. Inga av dessa telefoner kommer utan kompromisser.

    Xperia Sola är klart bättre än de 3 telefonerna ovan med mycket bättre grafikkrets, upplösning och hela 8 Gb intern minne. Om du kan hitta denna telefonen till sama pris eller några hundralappar mer så är den klart värt det priset.

    LG Optimus L5 påminner mycket om HTC Desire C men en liten bättre processor (800 mot 600 MHz). Dock är jag inget fan av LG

    Alcatel OT-995 bra upplösning 480x800, bra processor, okej grafikkrets och tillräckligt med internminne. Har dock ingen uppfattning av Alcatel som telefontillverkare.

    Rakning skulle bli så här:
    1 Xperia Sola
    2 Alcatel OT-995
    3 Xperia Ray
    4 Xperia Active
    4 LG Optimus L5
    6 HTC Desire C
    7 Galaxy ACE

    Men några tips skulle vara att minst 1Gb minne, 512 Mb ram, helst 480x800 i upplösning, 2.3 gingerbread eller senare, undvik adreno 200 som många av dessa telefoner har (vilket är grafikkretsen). Adreno 205 (de som jag har sagt haft bättre graikkrets har haft denna) eller Mali 400 (Xpeia Sola har den och det är den bästa av de som finns bland dessa telefoner). Undvik 600 Mhz processorer (HTC Desire C). Minst 800 MHz men helst minst 1 GHz.

    Hoppas detta hjälper och uräskta om inlägget vart lite virrigt.
     
    Last edited: 25 sept 2012
    Playstation gillar detta.
  14. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Svar

    ja kostade 50 kr att låsa upp. Finns massor på ebay som låser upp dessa telefoner.
     
    mangeP gillar detta.
  15. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Som sagt, köp en Sola.
     
  16. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Jag köpte faktiskt en Sola nu på impuls, dock vit för 1990 till min sambo som tjatat om en ny telefon.

    Sitter och uppdaterar den åt henne, den känns faktiskt över förväntan. Riktigt rapp och storleken är perfekt.
     
  17. PreVoiD

    PreVoiD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Om TS fortfarande är i behov av en barnvänlig android-lur så kan jag rekommendera GT-S5690 Galaxy Xcover. Länk till recension här på Swedroid: https://swedroid.se/annu-en-stryktalig-androidmobil-samsung-galaxy-xcover/

    Jag har använt ovan nämnda lur i jobbet och den är riktigt robust och borde klara av all tänkbar misshandel som en 11-åring kan tänkas ge den! Helt okej prestanda för enklare spel och appar, samt damm och vattensäker. En riktigt robust telefon, med andra ord! :)
     
  18. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag skulle nog överskrida budgeten lite och köra på Xperia Go. Just för stöt och vattentåliga egenskapen. Det e ju ändå 11åring. Visst funkar active också. Men den e fan bland de fulaste telefonerna enligt mig. :P

    Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2
     
  19. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Allvarligt talat så tror jag verkligen inte att en 11åring bryr sig om all den tekniken du nämnde med grafikkretsar hit och dit, Chilla lite med tekniksnacket. Jag rekommenderar sony Xperia Go till trådSkaparen

    Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
     
  20. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Det som är viktigt för barn är att den passar deras byxfickor, att den inte slöar för det är drygt. Sen brukar de inte ha så många krav.

    Enda nackdelen med GO är alla luckor framför laddningsöppningar osv samt att den knirrar lite. Menförrut brukade dottern nästan alltid ta med en extra "skittelefon" typ t707 för hon var rädd om sin android. Numera följer Go alltid med för den tål mera.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.