Telefonen avstängd ca en månad, nu är batteriet helt kass?!

Diskussion i 'Xperia ray' startad av Gydja, 27 okt 2012.

  1. Gydja

    Gydja Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, ny här så nu får ni vara snälla :)

    Jag har köpt en ny telefon och då har min gamla Ray fått vila, Rayen har varit avstängd ca 3-4 veckor. Lämnade in min nya telefon på lagning i förrgår och startade då upp Rayen igen. MEN någonting verkar ha hänt...
    Batteriet är jättekonstigt, laddade upp det fullt, batteriet laddades ut på rekordsnabb tid men sen kunde jag ha den på 1% kvar men ändå använda den i flera timmar. Satte i laddaren, efter bara 5 min påstod den att batteriet var fullt?
    Nästa dag så laddade batteriet ur rekordsnabbt igen, bara 2-3 timmar och under detta kanske jag ringde 3 samtal och skickade lite sms... Sen stod den på 1% igen ett bra tag, provade då stänga av telefonen och plocka ur batteriet och hux flux hade jag över 50% sen tog det kanske någon timma så var den nere på 1% igen... Inatt satte jag telefonen i laddaren som vanligt, vaknade sedan 30 minuter försent, upptäckte då att telefonen stängt av sig under natten trots att laddaren satt i :mad:
    Startade upp telefonen och vips fullt batteri, sedan några timmar senare urladdat igen trots att jag knappt rört telefonen.

    Vad är det som har hänt? Och vad kan jag göra?
    Nog för att den stackaren levt ett hårt liv med diverse flygturer inklusive krascher i golvet osv men innan jag bytte telefon så fungerade den ändå.
    Hjälp! o_O
     
  2. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Ett litium batteri som stått tomt en längre tid blir mer eller mindre förstört och är det inte helt dött så kan det bete sig konstigt. Var precis så på min Razr V3. Så du får nog investera i ett nytt batteri skulle jag tro.
     
  3. Hassi

    Hassi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Intressant... skulle vilja få låna tråden ett tag om det är okej.
    Jag har haft min sgs1 i snart 2 år nu och lade in cm9 för ca 6 månader sen och uppgradera nyss till cm10 som fungerar klockrent!
    Jag har dock ett liknande problem som Gydja. Mitt batteri beter sig jättekonstigt. Jag laddar upp det fullt, tar ur laddaren, sätter mig i soffan och gejmar och helt plötsligt dör den bara. Jag satt då på den igen, upptäckte att den hade ca 5% batteri kvar, la den på soffbordet och lät den ligga där i ca 1 timme, då låg batteriet på 90% igen. Men så fort jag satte mig o gejma igen så stängde den av sig efter bara 5 minuter... har också märkt att batteriet börjar "puta" ut lite. har inte bytt ut batteriet på 2 år.. är det dax nu eller?

    EDIT: jag har dock använt min mobil dagligen under dessa 2 år, den har varit på lagning 1 gång pga sprucken skärm.
     
    Last edited: 20 nov 2012
  4. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Lithiumbatterier som inte ska användas på ett tag bör lagras laddade till ca 40% och helst utplockade ur luren.