Problem: Telefonen har blivit ej bilvänlig sedan senaste uppdateringen

Diskussion i 'Xperia XZ' startad av Hehexdee, 3 jan 2017.

  1. Hehexdee

    Hehexdee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ
    Hej!

    Köpte min Sony Xperia XZ för ca 1 vecka sedan och jag är sjukt nöjd med den förutom en liten jobbig detalj. Innan den senaste uppdateringen så fungerade det alldeles utmärkt att spela upp musik via bilen (blutetooth) och artisterna/info visades på displayen i bilen som det gör med alla andra mobiler man kopplar.
    Dock när jag uppdaterade mobilen så har detta slutat fungera, nu visas endast "Sony Xperia XZ är ansluten" och inget mer. Tidigare så gick det att t.ex byta låt via bilen eller svara på samtal genom bilen (alltså knapparna som finns på ratten), men dessa funktioner har tydligen upphört med senaste uppdateringen..

    Jag har provat allt med att starta om mobilen/bilen, provat sätta på blutetooth i olika lägen (när bilen är startad/inte startad etc) men inget verkar fungera.

    Är det bara jag som har detta problem? Bilen är en nyare Volkswagen Golf för övrigt.
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag har haft liknande problem. Vad jag vet finns inte mycket att göra förutom felanmälan till telefontillverkaren och/eller biltillverkaren. Du kan fråga på bilverkstaden om det finns nyare mjukvara till bilen. Sedan är det bara att hoppas att det löser sig i med nästa uppdatering.
     
  3. Hehexdee

    Hehexdee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ
    Okej tack så mycket för svar! Får väl försöka höra med båda om det möjligtvis finns en lösning, annars får jag väl leva med det!
     
  4. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Har @Emir-SonyXperiaSupport@Emir-SonyXperiaSupport hört om den buggen?
     
  5. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej @Hehexdee@Hehexdee, tråkigt att höra om problemet. :(

    Jo @SHM@SHM, jag har faktiskt hört ett par kunder rapportera om detta (ser ut till att vara generellt med 7.0 när jag Googlar om problemet, även fler tillverkare). Jag skulle jättegärna vilja föra detta vidare för undersökning internt, tror du att du har möjlighet att ordna en buggrapport till mig, Hehexdee?

    För att ta en buggrapport behöver du först se till att aktivera Utvecklaralternativ genom att gå in på Inställningar > Om mobilen > Tryck där på versionsnummer till det står att du är utvecklare, gå sedan in på Inställningar > Utvecklaralternativ och välj 4MB som "Bufferstorlekar för loggar" och se till att "USB-felsökning" är aktiverat. Försök nu att ansluta mot din bil så att den försöker hämta mot telefonen (återskapa helt enkelt felet) och tryck på Skapa felrapport > Fullständig rapport > Rapportera i Utvecklaralternativmenyn. När rapporten är skapad så ska det synas i aviseringsfältet att "Felrapporten #* har skapats", tryck då på den och välj att dela den.

    Skicka mig rapporten via PM tillsammans med IMEI (Inställningar > Om telefonen > Status > Information om IMEI-kod), din version (Inställningar > Om telefonen > Version) samt en felbeskrivning av problemet så ser jag till att det kommer rätt! :)
     
  6. Big-red

    Big-red Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har också problem. Det går att para telefonen med bilen men sen kan den inte ansluta. Ser inte ens ut som att den försöker.
    Har en Hundai i20 och det har aldrig varit problem med andra telefoner. Dock inte testat med annan telefon som har 7.0.
     
  7. decybel

    decybel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Är det någon som har fått det att funka i bilen nu efter nya uppdateringen? Funkar fortfarande inte för mig i min skoda octavia, funkade innan.

    Någon nyhet om detta problem @Emir-SonyXperiaSupport@Emir-SonyXperiaSupport?
     
    Last edited: 8 maj 2017
  8. decybel

    decybel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Blir lite smått irriterad av att detta problem fortfarande kvarstår, även efter senaste uppdateringen. Har köpt en ny telefon och den klarar inte av denna enkla uppgift.
    Är det någon som hade detta problem förut som fått det att funka igen?
     
  9. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Emir får så många notifikationer att han missar några ibland eller inte hinner med allt. Du kan kolla på Xperias officiella forum och eventuellt få snabbare hjälp där: https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-XZ/bd-p/xperia-xz
     
    decybel och bernard gillar detta.
  10. decybel

    decybel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för tipset, har varit där och läst en del. Men verkar inte finnas någon lösning än så länge
     
    bernard gillar detta.
  11. decybel

    decybel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Fick ny uppdatering idag till min xz, men problemet kvarstår, måste vara riktigt svårt att åtgärda.
     
  12. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Med tanke på hur många olika bilmodeller det finns, så blir det svårt att få det att fungera perfekt i alla bilar. Det är därför Android Auto och Apple CarPlay finns.
     
  13. decybel

    decybel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Synd bara att det fungerade innan 7.1 Släpptes
     
  14. sandsater

    sandsater Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Löste du någonsin detta? Jag har en Golf från slutet av 2014 och med min gamla Z3 funkade allt utmärkt. Däremot när jag fick min XZ så blev det som du beskrev. Ungefär i samma veva som du postade originalinlägget. Jag fick aldrig någon styrsel på det. Vore ju intressant att veta så här i efterhand om det gick bättre för dig?