Fråga: Telefonen har blivit segare, åtgärd?

Diskussion i 'Xperia ZR' startad av simown, 22 sept 2014.

  1. simown

    simown Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjenare! Har haft min ZR i ungefär ett år nu och är faktiskt skitnöjd, nästa lur blir också en xperia men har ännu inga planer på att byta ut denna.
    Nu till problemet, som "konstigt" nog uppstår med alla telefoner när man haft dom ett tag... Den har blivit så jävla seg om man jämför med hur den var när den var ny. Är detta något som tillverkarna ser till att det händer så att man ska vilja byta telefon? Att gå ut ur en sms-konversation för att gå in i en annan är segt och buggigt. Lika om man skriver med flera vänner samtidigt på fbmessenger så försvinner ljuden ibland, tangentbordet tar flera sekunder innan det dyker upp och allt är allmänt segt/buggigt. Känns som man har sirap i telefonen, ni förstår säkert vad jag menar. Har inte så jättemånga appar, kanske 10st. Har gott om minne då jag har satt i ett 64gb kort där bilder osv sparas.
    Är det alla uppdateringar man gjort som egentligen är optimerade för nyare telefoner med starkare hårdvara? Eller blir telefoner verkligen såhär efter ett tag, om hårdvaran blir sämre med tiden? Går det att fixa på något vis, igenom att kanske systemåterställa eller installera en äldre version av android?
    Tack på förhand!
     
  2. luckie

    luckie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    Platta:
    Samsung Galaxy tab
    Platta 2:
    Asus Transformer Pad TF700T
    ROM:
    Cyanogen 11
    Övrigt:
    Android x86 på en Asus laptop
    Chromecast Gen 1
    Minix X7 HTPC
    Börjar med den dummaste frågan, men ändå den som löser flest problem: Har du startat om telefonen?
    (Räknar med att svaret är ja).

    Gör en backup på allt (De medföljande Appen för detta är bra). Kontrollera bara vilka appar som den gör backup på, det är nämligen inte alla som kommer med. För mig är det bara appar som man loggar in på som inte kommit med. All speldata i t ex Angry Birds kommer med.
    Ta också en backup på alla mappar som du inte vill bli av med på internminnet.
    Gör sedan en systemåterställning.

    Är telefonen fortfarande seg, testa då att installera en äldre version som du vet fungerade bra. Notera då att din backup som du gjorde med appen inte kommer fungera, så då måste du göra en backup med PC Companion.

    Ett annat alternativ är att installera appen Greenify (fungerar bäst om telefonen är rootad), men du hade ju bara ca 10 appar så då borde telefonen inte bli slö.

    Själv har jag runt 130 appar och telefonen är fortfarande rapp. Dock så är den på service, så jag vet inte hur bra den fungerar med senaste programvaran.
     
  3. jasså

    jasså Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Fick tips från webben om Ifåånen (frugan har en) att göra omstart nån gång/vecka, kanske nåt för oss androidare oxå. Själv rensar jag då och då luren med zd-box och avg performancefunktionen. Inte för att jag upplever min lur särskilt seg men för att förebygga. Periodvis kan min tyckas något segare men tror att det fixar sig efter upprensning och omstart, -åtminstone vad jag kan minnas, jag mäter ju inte nanosekunder direkt utan är nöjd om det funkar. Uppkoppling och annat kan ju oxå påverka luren, åtminstone vid olika webberoende applikationer och radioskugga kan man ju få även mitt i stan eller där många använder nätet samtidigt.
     
  4. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Jag upplever också att den laggar ibland. Oftast räcker det att rensa cachen, ibland behövs omstart.
    Inget bestående bekymmer med andra ord!