Problem: Telefonen laddar baklänges!?

Diskussion i 'Allmänt' startad av rickards, 3 dec 2018.

  1. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    En kollega visade mig ett besynnerligt problem som plötsligt uppstått på hennes rätt nya Moto g5s plus. När hon stoppar in laddaren börjar batteriprocenten ticka nedåt tills luren stänger av sig!? Drar man ut sladden hoppar procenten upp till vad den rimligen borde ha laddat till, så alltså tar dem laddning, men blir fullkomligt förvirrad så länge sladden sitter i. Aldrig sett nåt liknande. Använder originalladdaren och tillhörande sladd. Kastade ett snabbt öga, men fann inget avvikande i batterstatistiken. Nån som sett nåt liknande?
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    @rickards@rickards Testa med en annan laddare och kabel. tyder på att laddare eller kabel är kortslutna.
     
    rickards gillar detta.
  3. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Testat återställa luren? Låter som något är lurt med telefonens mjukvara. Första gången jag läst något sånt här dock, så jag är lite chockad.
    Det kan det inte vara, den laddar telefonen skriver han. Men detta syns först vid omstart av telefonen.
     
    Kristy och rickards gillar detta.
  4. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Ska testa en annan laddare och sladd till att börja med. Kollegan va inte jättepepp på en fabriksåterställning :)
     
  5. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Förstår det, prova rensa cache? :) helt sjukt egentligen att detta händer 2018... haha !
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, vilket märkligt problem.

    Ja, har man uteslutit kabeln och AC-adaptern återstår väl att försöka rensa USB-porten på telefonen, så inget ligger där och stör laddningen.

    Det kan ju vara en bugg också i mjukvaran som triggats av någon särskild anledning, varför det inte är orimligt att en OTA eller fabriksåterställning kan fixa det.

    Det kan ju också vara så att det skett något med elektroniken, som medför att värdena blir tokiga, vilket i sin tur leder till den förvirrade indikatorn.

    Löser inte en fabriksåterställning det så hade jag nog öppnat ett garantiärende: Motorola Support - Find Answers | Motorola Mobility, Inc.. De har bland annat en chatt.
     
    mul, Kristy och rickards gillar detta.
  7. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Testade en annan laddare nu med samma resultat, verkar inte heller sitta nåt skit i usb-porten. Får väl bli en fabriksåterställning å se om det löser det.
     
    Kristy gillar detta.
  8. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Tror det kommer sluta med ett garantiärende ändå så ha inte höga förhoppningar. Är en väldigt märklig bugg.

    Tror det är detta, alltså om en sensor känner av negativa värden istället för positiva kan detta hända teoretiskt. Tror inte det är mjukvaru bugg utan snarare hårdvaran som fått spel.
     
    Kristy och bernard gillar detta.