Fråga: Telefonen rootad, hur gör jag nu?

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Dellblod, 31 dec 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Dellblod

Dellblod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tänkte att jag hade alldeles för många frågor, så en egen tråd passade mer. Rootade precis telefonen och jag har bestämt mig för att flasha in checkrom revolution HD v4 och jag har även laddat ner denna till datorn, och mer än så har jag inte kommit. (Har lagt filen på minnet, dvs det externa minnet)

1. Ska jag "starta om telefonen" dvs en factory reset innan jag börjar på något nytt, dvs flashar in en rom?
    2. Jag läste att det är bäst att göra en wipe innan man flashar in en ROM, vad betyder detta, och försvinner root, ifall man gör en Wipe? (jag vet hur man gör en Wipe).
    3. Jag testade att gå in i Recovery mode, bara för att se hur det är, och jag har märkt, att jag endast har de blåa menyerna, dvs jag har endast 4 val samt att de är blåa. Enligt de flesta och alla videos jag sett så ska det finnas mer val och att det ska vara Orange. Jag har även märkt att när jag är i Recovery mode, och man läser de gula texten längst ner, så finns det två röda rader, och så här står det:
    E: failed to verify whole-file signature
    E: signature verification failed

(Vill även påpeka att jag installerat Clockword Recovery, via Rom manager)

Just nu är allt en röra, uppskattar om någon kunde ta sig tid att skriva en steg för steg guide, så jag kan installera denna rom.

Tack

2. harull93

harull93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Det ser ut som att du kommer in i stock recovery mode vilket du inte ska göra. Startar du det via rom manager eller startar du den genom att hålla in volym upp + home + powerknappen?

3. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Startar detta via rom manager. är det fel sätt?

4. harull93

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Testa att starta det genom att starta telefon via: håll in volym upp, homeknappen och powerknappen.

Osäker på om detta ska göra någon skillnad men kanske! Har aldrig stött på detta problem.

5. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ok, genom att göra på detta sätt, så försvann de två röda raderna, men jag får fortfarande bara de blåa menyerna.

Uppskattar hjälp.

6. harull93

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Vad är det för alternativ då?

EDIT: du kan ju flasha via ROM manager utan att gå in i recovery mode. Välj bara install ROM from SD-card sedan väljer du CheckROM och bockar i "wipe data and cache"

Last edited: 31 dec 2011
  7. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

# Reboot system now
    # apply update from sdcard
    # wipe data/factory reset
    # wipe cache part.....

8. harull93

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Jag kan tyvärr inte ROM manager men wipe data/factory reset och wipe cache part så har du gjort en wipe iallafall.

Sen apply update from sdcard bör ju vara att man flashar en ny rom, fast det står ju ioförsig update och inte install.

EDIT: http://www.inspiredgeek.com/2011/06...cwm-recovery-for-samsung-galaxy-s2-ii-how-to/

Kanske ska följa den där guiden för att vara på den säkra sidan?

9. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Problemet, är att jag får upp samma meny, även vid 3- kombo recovery mode,

Kan det vara så att jag rootat telefonen fel?

10. harull93

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

11. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hur rootar jag om telefonen, vill försöka göra på det sättet som skrivs i XDA.

Jag kommer ändå prova att flasha in romn viaa rom manager som du skrev ovan, men det känns som jag ändå vill ha det rätt. Kan man roota om telefonen, eller måste man först unroota, och sedan roota igen?

12. harull93

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Jag vet inte riktigt. Det är ju en kernel så det ska gå!

13. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Efter att ha letat upp användare med samma problem, så fick jag också upp den länken, och jag har nu flashat in denna kernal eller vad det var jag gjorde. Nu så fungerar det, nu har jag den orange menyn med alla val.

Bara en sista fråga, vad var det jag gjorde nu? Rootade jag om den på nytt, eller la jag in en äldre kernal?

Har även märkt att den installerade "superuser" på min telefon, kan jag ta bort detta program, utan att förstöra det jag precis gjorde. Vad gör denna app dvs "superuser"?

Stort tack till dig, och jag hoppas du har det tålamodet, alla måste börja från 0 någongång :)

14. harull93

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Haha, ja jag är ju inte direkt elit-hjälp, men jag gör så gott jag kan! :)

Hur menar du med roota om den på nytt? Fick du inte recovery mode att funka ordentligt? Eller vad var det som du lyckades fixa nyss? :o

Gällande superuser så har jag faktiskt aldrig använt den appen, men jag har inte heller tagit bort den så jag kan inte ge dig något råd där.

EDIT: Jag tror att du rootade om den på nytt, men nu när det funkar så är det bara att göra en wipe och sedan slänga in CheckROM! :)

15. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag menade genom att följa guiden på denna länk som du gav mig, och lägga in den nya PDA taren osv, så fungerar nu allt som det ska, dvs jag kan installera roms med hjälp av recovery. Jag undrade, vad var det jag gjorde, eftersom jag tidigare redan lagt en PDA med en tar när jag rootade telefonen.

Tog jag bort den gamla och la in en ny, eller du kanske inte vet?

Tack för allt.

16. harull93

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Du tog bort den gamla och lade in en ny tror jag. Men det behöver du inte oroa dig för, kör hårt nu! ;)

17. ClemsaKlumpen

ClemsaKlumpen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Superuser ska du inte ta bort, det är ett program som ger Appar som kräver root tillgång till det (tex om du installerar titanium backup eller något program för överklockning)

18. Dellblod

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag har titanium backup, men hur gör jag så att alla mina backups sparars på mitt externa minne istället? Hittar inte den inställningen.

Tack

19. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Försök lite själv? Jobbigt med folk som är vana att bli curlade hela tiden, försök att hitta svaret själv, om du sen går bet eller inte förstår. Då kan man be om hjälp.

Let me google that for you

Last edited: 2 jan 2012
  20. andreasss3

andreasss3 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dellblod, jag har precis samma problem som du hade, men jag fattar ändå inte hur jag skall göra för attt fixa det... har läst igenom guiden, men förstår inte... Kan du förklara exakt hur du gjorde?
    Tack!

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.