Problem: Telefonen tror den laddas utan inkopplad sladd.

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Wallandroid, 26 dec 2011.

1. Snö

Snö Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Har fått det problemet några gånger med, och om man stänger av telefonen startar den direkt utan att man tryckt på powerknappen, har dock fungerat att ta bort batteriet för mig. Så fungerar den som vanligt i några dagar igen, idag så ryckte jag batteriet men så efter nån timme så startade telefonen helt plötsligt om sig och det stod sen att den laddade så tog bort batteriet igen och sen gick in och rensade cachen (vet dock inte om det har någon som helst betydelse här) och nu har det funkat som vanligt i ett par timmar i alla fall.

Det är sjukt irriterande dock men är motsträvig till att lämna in telefonen för jag vill inte vara utan i några veckor som det brukar ta att fixa dem.

Hade för några månader sedan även problemet där den slutade att laddas av mina laddare och det bara stod "Not Charging" när man försökte men det löste sig när jag testade en kompis laddare och har inte haft det problemet sedan dess.

2. Stal

Stal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Min SGS var på service på Anova och dem skötte hanteringen snabbt och bra. Fast jag vet att andra haft problem med dem. Deltaservice har nu haft min mobil i 10 arbetsdagar och jag har ännu inte hört ett ord att den ska vara på väg till mig. Ska bli intressant och se på den gamla kontakten också. Krävde att få tillbaka den, ska vara åverkan och början på rost på den enligt firman. Mysko med början på rost på en så ny mobil som aldrig varit blöt eller ens fuktig. Känns iaf surt att man får betala över 1000kr, har behandalt mobilen med silkesvantar och så ska man förde gjort åverkan på mobilen. Kass kvalite på kontakten eller så är det något annat som är fuffens....

3. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ser fram emot din analys av den gamla kontakten. Låter väldigt skumt.

4. kundservicegubben

kundservicegubben Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag har relativt nyligt skickat en telefon till Deltaservice med samma problem, ska bli intressant att se vad den får för respons från verkstaden.

5. Snö

Snö Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Min har börjat göra detta oftare nu, den tänder skärmen helt plötsligt och så ser det ut som att den börjar ladda utan att den är inkopplad men så slutar den, sen har det hänt ett par gånget att den sen bara startar om sig men att när den kommer till bootanimationen så händer det inget mer utan den bara rullar animationen och måste då ta ur batteriet för att kunna starta telefonen igen.

6. Love

Love Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Testar nu detta från http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1427539&page=10:

"Guys, I had this happen to my phone within a week of owning it (a week after release). I almost returned it, but fixed the issue myself. the issue is with the charging terminals touching in the USB/Charging port. Get a flashlight and shine it directly into the port. You'll see the outer part of port is metal, and in the center is a 'tongue' that is also metal, these are the 'terminals'. In my case the tongue was very slightly touching the outer terminal - probably due to the times i carelessly shoved the charger into the port (sometimes upside down). This essentially bent the tongue downwards, and when the two terminals are in contact, the charging circuit is short circuited. I fixed this by taking a pin (though anything flat/thin could work) and pressed the tongue in the opposite direction. This centered the tongue, and by being careful when plugging in my charger, it's never happened since."

För tidigt att säga om det kommer funka permanent mitt fall, men blixten på batteriet försvann iaf direkt. Jag gjorde alltså som beskrivningen, (men i mitt fall med ett örhänge i brist på bättre verktyg). Lyste in och mkt riktigt såg det ut som mitten-tungan nuddade "väggen". Jag böjde den uppåt och problemet upphörde. Nu håller jag på att ladda den full, om jag lyckas ladda ur den helt utan att problemet återkommer får vi nog kalla det succé. Återkommer...

Ekofasc gillar detta.
  7. Stal

Stal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har fått tillbaka mobilen och konstigt nog så kom den inte mot postförskott. Har inte sett till en räkning heller men det blir svårt för dem att kräva det eftersom jag inte fick med min gamla kontakt. Så jag har inte kunnat göra någon analys av den gamla kontakten. Konstigt att man måste vara otrevlig innan man får igenom sin garanti, tycker det säger en hel del om företaget.

8. Real_Performance

Real_Performance Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Min telefon gjorde precis likadant som ni andra upplevt. Jag rensade usb porten med en nål. Kan ju säga att det kommit i en del damm . Bara dammet kan orsaka kortslutning i kontakten o medföljd att telefonen tror att den laddas. Som sagt rensade ur allt damm o bössss men en nål (läs tunt föremål) Sedan tog jag nålen och bröt lite lätt på tungan i kontakten så att den kom längre ifrån metallramen. För ligger den emot ramen plus lite damm emellan så kan ni räckna med att en kortis är en självklarhet.
    Detta felet är inget fel som ligger i mjukvaran utan endast mekaniskt fel i usb porten. Och problemet är lätt o lösa.

Svårighetsgrad - lätt Om fem stjärnor är svårast så får denna 2 stjärnor!

Lycka Till!:cool:

Spooky gillar detta.
  9. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Fick detta problemet med min Nexus S en gång... Efter typ, 3-4 reboots och ett par "wipe cache" så lyckades den tillslut att "ladda rätt"...

Vet inte vad som var felet heller för den delen.

10. Stal

Stal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Nu har jag fått räkning av Deltaservice men jag har inte fått någon bättre bild eller fått tillbaka min gamla USB-kontakt som jag blev lovad.
    Cyberphoto struntar fullständigt i ärendet och jag har inte fått svar av Deltaservice på mitt mail jag skickat. Luktar bluff lång väg.... 3 månaders gammal kontakt ska alltså ha börjat rosta och därför så slutar den fungera....

11. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jag har haft detta problem till och från, men idag verkar det som att den bestämt sig för att fastna. Den laddar fint, men den tror alltid att den laddas.
    Böja kontakten funkade inte. Blåsa ur den med tryckluft funkade inte heller.
    Känns som att det bara är att lämna in den.
    Nån som vet om Teknikmagasinet är kända för att vara smidiga?

12. heinrisch

heinrisch Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag fick samma problem, rengjorde usbslot:en och sen laddad den inte alls. Lämnade in den på Webbhallen (rootad och med custom rom) och fick den fixad (på garantin). Tog dock nästan 3 veckor.

13. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telias serviceställe (vet inte vilket) ska köra nåt program som kollar om telefonen är förändrad och om den är det så skickas den tillbaka till kunden, utan åtgärd, mot en avgift. Detta enligt en anställd på Telia.
    Jag chansade då inte, utan återställde min till stock. Naturligtvis funkade den som den skulle efter återställningen, men jag lämnade in den ändå och sa att det bara händer ibland.
    Jag hoppas att jag inte bara får tillbaka den omflashad med senaste mjukvaran, då den ju redan har allt det senaste..
    1-4 veckor skulle det ta.

14. Macke.M

Macke.M Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Löste mitt problem genom att köra en Odin Yakju "flashning" så mobilen blev helt original igen ändå från 4.0.1, så officell updates till 4.0.2 och nu precis till 4.0.4! :D

Hade root, unlocked bootloader, borttaget operatörslås, men nu funkar den iaf :)

15. Hjarse

Hjarse Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för hjälpen , fungerade kanon efter att jag tagit bort dammet
    bara synd att jag gjorde en fabriksåterställning först då jag trodde att problemet låg i programvaran .
    :):)