Problem: Telefonen "vaknar" av meddelanden.

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av Poteta, 11 jun 2015.

  1. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag har ett mycket irriterande problem. Varje gång jag får ett meddelande typ SMS, Snapchat eller meddelande från Facebook t. ex. så låses telefonen upp. Jag har satt skärmtiden till 10 min och det hinner hända många spännande saker i telefonen när den ligger i benfickan under tiden... Fickringning, startad kamera (som gör telefonen glödhet) plus att batteriet laddas ur onödigt fort. Vad kan det bero på? Jag tror inte detta har hänt tidigare men kan inte minnas när det började bli problem heller.
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag förstår inte riktigt din frågeställning tror jag. Om du har skärmen igång i fickan så händer det såklart knäppa grejer men det verkar du ju ha koll på själv så egentligen undrar du bara varför notifikationer tänder din skärm och låser upp ditt knapplås?
     
  3. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Japp, tack för sammanställningen. [emoji9] Varför låses telefonen upp vid notifiering?
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Låser den verkligen upp sig? Är det inte bara så att när du får en notifiering så tänds skärmen och eftersom telefonen inte är låst så är den ju upplåst. En första lösning är att du sätter ett lås på telefonen. Då löser du det akuta "butt calling"-problemet. Det är också bra att ha ett lås så att ingen kommer åt din data om du blir av med telefonen.

    Sen kan man kolla på en mer långsiktig lösning där skärmen inte tänds för notifieringar.
     
    bernard gillar detta.
  5. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Den måste ju låsa upp sig eftersom kameran går på osv. Jag har ringt upp omedvetet två gånger också. Det känns orimligt att jag oavsiktligt skulle ha råkat kommit förbi läget där man måste dra upp hänglåset i botten av skärmen.
    Jag är inte helt hundra på att det är när det kommer meddelanden, det kan vara när någon ringer och jag inte svarar. Irriterande som fasen är det.
    Jag vill undvika att låsa telefonen med kod, det känns bara onödigt krångligt att behöva låsa upp med lösen eller kod varje gång jag vill se om något har hänt.
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Testa dig fram för att se när det händer. Ring upp dig själv och se. Skicka mail och sms och annat som ger notifikationer.
    Jag hade även testat att slå på pin eller pattern lock för att se om det löser problemet även om jag inte ville ha det på längre sikt.

    Om något har hänt ser du direkt på notifikationerna på låsskärmen utan att låsa upp. För att inte behöva låsa upp telefonen varje gång så använder jag smart lock vilket gör att hemma och på jobbet så är den alltid upplåst.
    Jag har även en smartklocka (LG G Watch R) som visar alla mina notifikationer och jag kan hantera det mesta genom den vilket gör att det är ytterst sällan jag behöver själva telefonen. Vid datorn kör jag också PushBullet som visar alla notifikationer direkt på datorskärmen.
     
  7. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Ah, nu hittade jag vad det var. Jag hade ställt in "Lås telefonen efter" på 15 min. Det innebär att om det kommer ett meddelande eller liknande inom 15 minuter efter jag använt luren så tänds skärmen upp olåst trots att jag tryckt på power och släckt skärmen.
    Alltså inget fel, det var jag själv som ställt till det.
     
    Last edited: 13 jun 2015
    bernard, indika och e7andy gillar detta.
  8. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Sånt som händer [emoji14]
     
  9. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Bra att du lyckades lösa problemet till slut. :)
     
    indika gillar detta.
  10. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Lås omedelbart, ska det ju vara [emoji5]

    Varför blir mobilen glödhet om kameran är igång? På min går kameran ner i vänteläge efter någon minut.

    Angående skärmlåsets vara eller icke vara, är ju upp till var och en. Men du behöver ju inte låsa upp mobilen för att kolla vad som står i ett sms, eller vem som skickat mail. Gå in på inställningar/ljud och meddelade och så längst ner finns val för att visa allt innehåll när telefonen är låst. Borde funka utan skärmlås [emoji4]
     
    indika gillar detta.