Telefonen visar kalendern med fel tidzon

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av kevlah, 27 apr 2010.

  1. kevlah

    kevlah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tja!

    Jag har lagt in schema/möten etc med kalenderfunktionen i gmail.
    So far so good och där stämmer allt.
    Men när den syncas mot telefonen så hamnar allting en timme för tidigt, dvs den visar GMT istället för GMT+1 i telefonen..

    Lär ju va nån inställning, men jag verkar va för trög för att fatta vart jag ska ändra :)

    Kan det ha att göra med att jag, eftersom det inte finns svenska, har valt English (UK) som "Language & region" ?

    EDIT: Samma sak händer när jag lägger in en kalenderpost med telefonen.. Då hamnar den en timme framåt i tiden när jag kollar med datorn.

    EDIT: Fixat.. Sommartid måste man tydligen tänka på i det här landet ;) Så med GMT+2 funkar det utmärkt! :)
     
    Last edited: 27 apr 2010
  2. Punkista

    Punkista Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad har du för land och tidsinställning på gmail-kalendern? Du ska inte behöva ha GMT+2 nämligen
     
  3. kevlah

    kevlah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har "Stockholm, GMT+1" inställd på kalendern i gmail.
    Justerar jag klockan manuellt i telefonen och väljer tidszon. Så är GMT+1 = British Summertime och GMT+2 = Central European Summertime..
    Kör jag dock på auto så blir stämmer klockan i luren men det blir fel i kalendern..
    Känns mkt märkligt.
     
  4. Punkista

    Punkista Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, har kollat mina klockinställningar. Har "Automatic - Use network-provided values" och den utgråade tidszonen är GMT+02 CE Summertime.

    Kör med Halebop(Telia) och SE-sv som locale genom MoreLocale2 som finns att hämta på market... osäker på om det är den som fixar biffen för mig.
     
  5. the_slain_man

    the_slain_man Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Min fungerande kombination är GMT+2 på telefonen och GMT+1 på datorn.
     
  6. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    jag kör auto på telefonen och gmt+1 på calendar.google.com
     
  7. zulee

    zulee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    GMT+2 ska det vara sommartid, prova med att byta datum till t.ex. december så justeras det automatiskt till GMT+1...
     
  8. gazzkungen

    gazzkungen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har stora problem med min kalender, den ändrar tid ofta och jag har missat att komma i tid för flyg pga av den jävla kalendern.

    När jag reser utomlands skriver jag naturligtvis in i kalendern den lokala tiden som flyget avgår, eller de lokala tiderna för olika möten. Jag går ju inte på svensk tid när jag är utomlands!
    Min google kalender är inställd på GMT + 1h och telefonen automatisktm, så när jag kommer utomlands ändras mina tider för möten för att passa tiden som är i Sverige, vilket gör att jag inte kan lita på den! Jag får helt enkelt gå tillbaka till en gammal pappers kalender, eftersom google inte går att lita på.....

    Skriver jag en tid, så ÄR det den tiden!!! Punkt.

    Hur löser jag detta???


    OBS: Jag har en Desire HD, skrev i denna tråden eftersom den redan fanns......
     
  9. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Desire hd och nexus one använder inte samma kalender mjukvara. Men du kanske får något tips här ändå.
     
  10. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Du är medveten om att du i google kalendern kan välja vilken tidszon du matar in? Timezon länken till höger om datum och tid fälten på calendar.google.com. I original kalendern i Android kan man också välja i Time zone spinnern under datum och tid inmatningen. Hur det är med HTCs kalender vet jag inte.
     
  11. gazzkungen

    gazzkungen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej.. Tack! Nu såg jag att man kan välja tidzon i på calendar.google.com.
    Men jag lägger ju in alla händelser via telefonen, oftast iaf, och här kan jag inte hitta vart man väljer tidzon. Vad jag förstår så använder jag android original kalender? Finns ju bara en kalender på start menyn?

    Iofs, jag hittar två kalendrar när jag lägger in widget. Där finns HTC och Android.
    Ikonen för HTC under widget ser likadan ut som den på startmenyn, alltså är det väl HTC kalendern jag använder?
    Hur får jag in android original?

    Tack!
     
  12. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Är lite osäker i vilken version av Android tidszonsalternativet tillkom, men eftersom du kör HTCs Android med HTCs kalender app så hjälper det ju inte dig. Det finns i Android 2.3.3 i alla fall.

    Det är tyvärr lite förvirrande med olika versioner av Android. Tillverkarna ändrar ju ganska mycket i sina versioner av Android för att deras mobiler ska vara annorlunda. En del gillar förändringarna och andra inte. Därför det är så stor fokus på att roota Android mobiler, så att man kan byta ut tillverkarnas special versioner mot något annat som tex Cyanogenmod.

    Själv har jag inte hittat någon version av Android som jag gillar förutom standard Android från Google. Därför har jag en Nexus One som kommer med original Android från början utan att man behöver mecka med att roota. :)

    Nu blev det väldigt OT. Sorry.