[Telenor] Mobilsurf 3M/bit

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av joff, 17 dec 2011.

  1. joff

    joff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Platta:
    Nexus 7
    Hej!

    Jag undrar hur du som har Telenor 3M/bit upplever mobilsurfen som bor i Göteborg med omnejd och i Lidköping.

    Räcker 3M/bit för att lyssna på internet radio och kolla på youtube klipp eller buffrar det hela tiden?

    Jag kommer lyssnar mycket på internet radio i bilen och vill ju inte att det ska buffra allt för mycket..

    Mvh
     
  2. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Jag kör rätt mkt tåg sträckan Göteborg - Malmö, och tycker det är rätt dålig täckning så fort man kommer utanför städerna. Bara att surfa kan vara rätt så jobbigt, så kan inte tänka mig att det skulle gå att streama i bilen då på landsbygden. Samma gäller sträckan Göteborg - Vänersborg.
     
    joff gillar detta.
  3. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
  4. joff

    joff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Platta:
    Nexus 7
    Vill hellre höra hur folk upplever det..
    Går man på täckningskartorna så ska min nuvarande operatör ha bästa täckning i hela Göteborg men jag tycket radion får buffra var och varannan minut iaf..
     
  5. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Ja, enligt den kartan så skulle jag ha bättre hastighet 90% av Malmö-GBG-sträckan än jag har har på mitt 10mbit bredband hemma...

    Har inte streamat så mkt radio med Telenor, men kört lite i helgen när jag lyssnat på musikhjälpen, då jag sjukt nog har bättre 3G-täckning än FM(radion i MW600). Meckade med en cykel i en betongkällare(typ skyddsrum) och funkade så länge man hade telefonen vid dörren. Men det var mitt i stan.

    Tror ej dock Telenor har sämre internet än de andra, de kom tvåa på mobils täckningstest. Är nog mer svårt att ersätta FM-radio med bilantenn med streamat från mobilen.
    Tre och Telia vinnare i täckningstestet - Mobil.se

    Ej säker på hur mkt bandbredd som krävs för radiostreaming, men surf är som sagt ej helt problemfritt utanför städerna för mig. Kan testa streama radio när jag åker till göteborg igen på tisdag eller onsdag.
     
  6. hammeron

    hammeron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag bor i Göteborg och har haft Telenor 1 megabit surf och har sällan upplevt problem med att strömma 160kbit Spotify, så internetradio borde ju inte vara något problem. Nu har jag precis bytt till 3 megabit och det räcker gott och väl att strömma Youtube i HighQuality-läge. Det är väl snarare täckningen och belastningen i nätet som avgör. Läste för någon månad sedan att Telias och Tele2s nät var mest belastat.
     
  7. joff

    joff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Platta:
    Nexus 7
    Lono: Det får du gärna göra. Om du inte har någon bra radio app kan jag rekomendera tunein radio :)

    hammeron: Det låter ju bra.. Kanske inte behöver byta till TRE då?!
     
  8. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Har redan tunein radio, grym app(förutom en grej, men kommer till det senare).

    Kan väl säga att jag blev grymt överraskad över hur bra det gick att streama hela vägen från Malmö till Göteborg. Eftersom det varit så hackigt att surfa, så var jag riktigt överraskad över hur bra det gick att streama. Vet ej varför, funderar på om det beror på att man buffrar när man streamar radio(och att den då sparat data inför sträckorna där det är dålig täckning). Fick kanske uppehåll 4-5ggr, men ej säker på att det var Telenors fel flertalet av de ggr då jag hade bra täckning fortfarande och det verkade mer som om appen eller min telefon var den som bråkade. Dödade och startade man om appen så flöt streamen på igen. Nu var jag inte vaken hela sträckan och däckade av och till(åkte 6.30-tåget...) men jämfört med surfa så gick det MYCKET bättre att streama.

    Norr om Göteborg var det dock en helt annan historia. Mellan Göteborg och Trollhättan så var det långa sträckor med ingen täckning överhuvudtaget. Fast där funkade konstigt nog FM-radion(FM-radion i flesta portabla enheter är riktigt värdelösa numera imho, får oftare in bättre signal via 3G än via FM).
     
    joff gillar detta.
  9. joff

    joff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Platta:
    Nexus 7
    Tack för att du kollade!
    Jag har nu bytt till Telenor och får nya telefonen i veckan. Nu är det bara att hoppas att man blir nöjd :)
     
  10. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Har Telenor 1 Mbit, fungerar utmärkt att streama.
     
  11. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Jag tecknade i början av dec telenor surfa, lade samtidigt på tillägget höghastighetssurf.
    Streamar min music via google music och det funkar bra. Buffrar och hackar ibland när jag åker spårvagn men inget jag störs av...än. Lustiga är när jag under jul körde bil i djupa värmlandsskogar norrr om karlstad så funkade streamningen grymt bra. Även söder om Karlstad funkade det bra att streama. Har inte provat att streama utan höghastighetssufen och vet inte heller egentligen om det hjälper något. Får kolla vidare på detta.
     
  12. johankardell

    johankardell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2009
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag är väldigt nöjd med hur Telenors Internetuppkoppling presterar. Kör väldigt mycket bil och utgår från Göteborg, men kör ofta bort mot Småland, Halland, Värmland, Stockholm, Örebro-trakterna. Om jag inte pratar i telefonen så stremar jag alltid musik eller ljudbok och det är väldigt, väldigt sällan problem. Det finns en 60-sträcka på den dåliga delen av vägen mellan Borås och Ulricehamn där det så gott som alltid bryts eller hackar, men annars fungerar det oerhört bra. Jämfört med Telia och Tele2 och t.ex på vägen mellan Borås och Gislaved (den där lilla skogsvägen, inte rv40 mot Jönköping) var Telenor långt bättre. Sen är det täckningen inne i stan (Göteborg alltså), där är mina erfarenheter att Telenor är klart bäst över lag, även om det finns platser där Telia fungerar bättre, men prestandan i deras 3G-nät i Göteborg gör det inte som något vidare attraktivt alternativ till Telenor.

    3 ska vi inte ens prata om. Inne i stan fungerar det ju under all kritik med stora svarta områden där det inte finns någon signal alls att få (t.ex kröken vid Vagnhallen Gårda när man åker mot Lunden) eller området Räntmästargatan/Nobelgatan - där var det bara kolsvart. Ypperlig kombination för gäster som ska köpa SMS-biljetter.
     
  13. joff

    joff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Platta:
    Nexus 7
    Tack för alla svar!

    Jag har nu köpt ett abonnemang från Telenor och hoppas få min nya telefon (Galaxy nexus) snart :D

    Ska bli spännande att prova.