Fråga: [Telenor] Någon som nyttjat Trygg48?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Gurkburk92, 31 okt 2016.

  1. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 206
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Efter lite missförstånd/dålig förklaring från Telenor så lutar det åt att nyttja trygg48 för en nexus 6p.

    Men i deras chatt fick jag fram:

    "Med Trygg 48 får du en utbytesenhet som ska motsvara en ny telefon, den är framställd av reservdelar."

    Vill ju inte få något begagnat skit, det är jag HELT emot. Då köper jag upp mitt abonnemang & telefon och tar mitt pick o pack o sticker till någon annan operatör.

    Men undrar om någon här som har nyttjat detta? Blev det en ny lur? Hur gick det?
     
  2. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Hur har det gått?
     
  3. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    En utbytesenhet är inte en ny telefon med alla delar direkt ifrån frabriken, utan en telefon som ser ut och fungerar som en ny. I många fall har de gått igenom fler funktionstester än vad de telefoner som kommer ifrån fabriken faktiskt har gjort.

    Hos Apple (som alltid använder utbytesenheter vid i stort sett all form av service) fungerar det ungefär såhär:

    Apple byter direkt ut din telefon efter ett konstaterat fel eller vid ett försäkringsärende mot en utbytesenhet.

    Din söndriga enhet skickas till verkstad där man om det går, löser felet och byter ut felaktiga delar.

    Enhetens yttre delar byts sedan ut till nya och enheten återställs.

    Telefonen funktionstestas sedan och kommer att användas som en utbytesenhet för någon annan.

    Apple är väldigt hemlighetsfulla kring processen, men den gör att fel kan avhjälpas snabbare för kunder (och givetvis mer kostnadseffektivt för företaget). Dessa utbytesenheter är väsentligt mycket billigare än en ny telefon och används oftast av försäkringsbolagen. De går inte att köpa direkt av Apple.

    Jag är ganska säker på att det fungerar på liknande sätt hos andra tillverkare.
     
    Last edited: 10 nov 2016
  4. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Har utnyttjat Trygg48, har fått en till synes ny telefon dock inte i salespack utan i bubbelplast.
    Vid ett tillfälle fungerade inte kameran och då fick jag skicka in telefonen på garantin och kretskort etc byttes.

    I de allmänna villkoren står det
    "Utbytesenheten kan vara skapad av nya och/eller återvunna delar."

    En annan, lite off-topic, grej är att även om det låter väldigt bra med Trygg 48 och garanti om att man ska ha telefonen inom 48 timmar så är det inte riktigt så.
    "Inom 48 vardagstimmar (från det att bekräftelsen om ersättning skickats till dig) finns en utbytesenhet att hämta på närmaste utlämningsställe."
    Detta innebär att du får bekräftelse om ersättning när telefonen är packad och klar. Det kan med andra ord ta två veckor innan du får telefonen.
     
    indika gillar detta.