Telenor - Nya abb. former

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Mrhoyt, 22 maj 2012.

1. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 325
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Here we go again

Pott med Surf 149
    Surfvolym 1 GB
    Surfhastighet Upp till 5 Mbit/s

Pott med Surf 249
    Surfvolym 3 GB
    Surfhastighet Upp till 10 Mbit/s

Pott med Surf 349
    Surfvolym 10 GB
    Surfhastighet Upp till 20 Mbit/s

Pott med Surf 449
    Surfvolym Fri
    Surfhastighet Upp till 30 Mbit/s
    Månadsrabatt 240 kr/mån

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det ser ut som att Telenor verkade tycka att deras FUP inte fungerade så bra..men nu är de ju mer jämförbara med andra operatörers abonnemang!

3. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Noterbart är att Telenor inte dödar internetanslutningen som andra fortfarande gör. Om månadsvolymen förbrukas kostar det 9 kr/dygn men du behåller samma hastighet.
    Rätta mig om jag har fel.

4. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 601
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Abbonemanget 449 är fri surf, Precis som du skriver så är det 9/kr Gb efter din datamängd är förbrukad, och vad jag kan utläsa så sänks inte hastigheten efter din GB är förbrukade.

5. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du koll på hur man får reda på om man använt för mycket data? Måste man godkänna något innana man kan surfa vidare? Annars kan det ju bli väldigt dyrt...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

6. Reinhold

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Det skickas ut ett SMS när kvoten är förbrukad.
    Jag använder MinaSidor (webb/app) för att se hur mycket Telenor registrerat mig för. För det är vad som är viktigt, inte vad "Dataförbrukaren" i ICS/JB säger.
    I somras nådde jag över 100 GB i min Galaxy Nexus. Totalvägrade allt vad WiFi hette. Det var kul. Ska nog satsa på 200 GB nu i oktober då jag är pappaledig.

Ge mig fri surf och jag lovar att jag utnyttjar det!

7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Så om man missar det så kan det alltså börja kosta pengar - eller behöver man bekräfta något? Hos 3 får man nämligen en sida där man får välja att suffa vidare i lägre hastighet eller att köpa extra data till full hastighet.

8. Reinhold

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Ja, om man inte märker att man har ett oläst SMS, inte loggar in på Mina Sidor, eller kollar appen så kostar det 9 kr om datamängden är förbrukad.
    Men vem märker inte när det kommer SMS?
    Förstår om Gunbritt, 93 inte läser SMS på sin Nokia 5110.
    Men på en Android 2012 ska man inte missa sånt. Speciellt då man vet att det är en gräns och att det kommer ett SMS.

9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag är ett perfekt exempel på att jag brukar missa SMS eller inte orkar bry mog om ett SMS ibland utan kan fortsätta typ spela, surfa etc. Flera av mina kompisar är dessutom lika dana, så man märker det nog - men bryr man sig om det direkt? Eller om du har mobilen liggandes med autosynk på så drar ju det också en del data, speciellt om den hämtar mailen, får du SMSet då är det ju inte heller säkert att du märker det förrän du är vid mobilen.

Personligen gillar jag inte systemet med att det börjar kosta mer - utan att man gör ett aktivt val, men det kanske bara är jag.

10. Reinhold

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Men vadå? Låter du SMS ligga olästa?
    OK, man kanske inte ser SMS:et direkt. Men det rör sig om 9 kr per dygn. Och skulle det vara så att du går över gränsen men inte är i närheten/använder dig av telefonen så är det nog inte hela världen med 9 kr och Telenor kan nog bjuda dig på en dags surfande i värsta fall.

11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu handlar det inte om 9kr utan att jag tycker att man borde få möjlighet att göra ett val när man når den surfen som ingår. Att man även borde kunna köpa till extra data, för att kunna komma ner i pris borde också finnas som alternativ när man nått sin gräns. Men det är bara min tanke :)

Ja, jag kan låta SMS ligga olästa om jag inte orkar eller har lust att bry mig om SMSet/en just då.

12. isaollie

isaollie Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Fri surf, på riktigt
    När vi säger fri surf menar vi fri surf. Det betyder att du ska kunna använda din telefon så mycket du vill utan att vara orolig för att behöva betala extra. En uppkopplad smartphone idag har näst intill oändliga möjligheter och då är det en härlig frihetskänsla att kunna surfa och streama musik och film oavbrutet var man än är.

Detta är klippt från Telenors hemsida.
    Tolkningen av detta när man skriver på ett avtal med dessa är att det inte finns ngn spärr för normalförbrukning av deras nät.

Pratade även med deras kundtjänst nyss som hade väldigt svårt att försvara deras texter i reklamen av att kunna byta fritt samt surfa fritt för om man har det och ett abb som är avtalat innan de kom med gränser så gäller inte dessa för oss.
    Men om man byter tex från 149 till 249 kr i mån så kommer det enligt Telenor att bli ett nytt avtal med de nya gänserna.

Tänk på det.

Sen om man ska hårddra ett nytt avtal som man skrivit på nyss så kanske man kan enligt mig få bort alla gränser på dessa med med hänvisning till deras reklam eller förklaring om och hur abbonemangen är skrivna på deras hemsida.

http://www.telenor.se/privat/om-telenor/den-flexibla-operatoren/index.html

Läs o begrunda .Jag kan ha fel .

13. DaHa

DaHa Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra 5G
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Det verkar som att dom har tagit bort plustjänsten Internetdelning också.
    Den finns inte med under plustjänster, och tittar man på t.ex. Pott 249 så står det bara Internetdelning - Ja.

14. Cherokee

Cherokee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Det verkar som om de ändrar lite hipp som hapt, när de känner för det. Jag är obunden med ett gammalt abonnemang (99 kr + 59 kr för surf) och jag tror att Telesnor försöker få tag på mig nu. Det har ringt nåt konstigt nummer ett par gånger :-)

Personligen så är det ingen av de nya abonnemangsformerna som jag i dagsläget skulle tjäna på, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra om de kommer att "avsluta" mig om jag inte byter :-(

15. Reinhold

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Återförsäljare, typ Dialect och Mobilgiganten som ringer. Oftast när abonnemanget går att binda om :)ta ut ny telefon t.ex).

Ditt abonnemang kommer inte stängas av bara föra tt du inte byter till dom nya prisplanerna. Jag vet folk som har kvar sina abonnemang sen evigheter tillbaka då prisbilden var helt annorlunda (flera kronor per minut, t.ex.!)

Stämmer. Internetdelning som skulle kosta 99 kr/mån eller spärras, har ändrats. Nu är det precis som innan sommarn att det bara är att köra på med Internetdelning hur man vill. Inga extrakostnader för det.

16. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

Tyvärr inte för oss med kontantkort, inte ens med Kontantkort Fast. Pratade med kundtjänsten i måndags och enda sättet är att jag skaffar ett abonnemang och binder mig i 24mån.

09/24/2012 03:02:44PM System: “Tips! Du vet väl att du kan se dina fakturakopior på Mina sidor?”
    09/24/2012 03:03:00PM System: “Tips! Passa på att registrera dig på Mina sidor. Du måste ha din mobiltelefon tillhands för att ta emot ett engångslösenord.”
    09/24/2012 03:03:40PM System: “På Kundservice har vi ett brett utbud av telefoner och datorer till attraktiva priser. Vi berättar gärna mer för dig i chatten.”
    09/24/2012 03:06:24PM Sessionen har påbörjats med Philip
    09/24/2012 03:06:24PM System: “Hej och välkommen till Kundservice du pratar med Philip J. Vad kan jag hjälpa dig med?”
    09/24/2012 03:06:24PM Leo: "Teknik"
    09/24/2012 03:06:45PM Leo: "Hej Philip,

Jag har en fråga angående tethering oh wifi.hotspot... begränsar ni det när man köper kontantkort?

Jag har för mig att det hade att göra med mjukvaran i telefonen men efter att inte fått det att funka på min telefon blev jag tipsad att kolla" med min operatör dvs Telenor.

Och när jag läst på er sida så har jag set att för Kontantkort Fast så står det att internetdelning inte ingår. Menar ni då med Internetdelning = Tethering/wifi hotspot?
    09/24/2012 03:07:57PM Leo: ""Telenor Kontant omfattar ej IP-telefoni eller Internetdelning""
    09/24/2012 03:10:07PM Kundservice Philip: “Hej Leonardo. Ja Internetdelning = Tethering/wifi hotspot. Med kontantkorten är dock surfinställningarna inte riktigt lika kraftfulla som på abonnemangen för att kunna klara av detta.”
    09/24/2012 03:11:11PM Leo: "Aj det var tråkigt, så enda sättet att få tillgång till internetdelning är genom er abonnemang?"
    09/24/2012 03:12:19PM Kundservice Philip: “Det stämmer.”
    09/24/2012 03:12:55PM Leo: "Bra, då vet jag vad som gäller. Tack för hjälpen Philip"
    09/24/2012 03:13:09PM Leo: "Ha en fortsatt trevlig dag :)"
    09/24/2012 03:13:20PM Kundservice Philip: “Skulle det dyka upp några fler frågetecken är du välkommen att höra av dig igen. Ha en trevlig dag du också!”
    09/24/2012 03:13:31PM Sessionen avslutad

17. sonab

sonab Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Telefon:
    Ni Max 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Ni Max 3
    "5 goda skäl att välja Telenor"

"Fri surf på riktigt"

Att det bara gäller två abonnemang anser iaf. inte jag att det framgår så tydligt

18. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    De är egentligen inte ensamma om att erbjuda fri surf (skillnaden är att de andra operatörerna gör det på alla abonnemang där surf ingår). Jag tror dock att Telenor syftar på deras bredbandsabb.

19. Mekuso

Mekuso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

De har verkligen försämrats rejält. När jag köpte mitt Pott 149 i början av sommaren ingick allt: Samtal, sms och "fri surf". Och det med 50 kr i telefonrabatt. Numera får man sämre telefonrabatt och begränsad surf. Visserligen får man 5 MBit (till skillnad från mina mesiga 1 MBit), men ändå en enorm försämring om man använder mer än 1 GB data i månaden (vilket man ju gör).

20. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Telenors abb. har blivit sämre numera, men dom är inte ensam om det och gäller för alla operatörer, om man jämför med innan.
    Sämst är det Telia, som tar ocker priser för surf och erbjuder väldigt lite surf mängd.
    Telenor må vara sämre än innan, men fortfarande erbjuder det bästa surf abb. jämfört med andra operatörer. Mest prisvärt är nuvararande pott 449:- med fri surf kampanjen + 240:- i rabatt vid val av mobil.

Halebop rubbet med 10Gb surf är också ett av de bättre surf abb. och tyvärr begränsas efter 10Gb förbrukad till 32 kbit.

Förbrukar lätt 10-15Gb/mån då jag kollar mycket på LIVE sport sändningar på mobilen och sitter fast kvar på mitt surfa 79:- 15GB/mån. Om det inte dyker upp nått vettigt abb. som erbjuder fri surf.