[Telenor] Spärrar telenor viss "intern" åtkomst?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av yegger, 5 nov 2011.

  1. yegger

    yegger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Vet inte om detta är rätt ställe för mitt problem, men provar så får vi se.

    Problem: Jag har problem med åkomst av ftp-server och IP-kamera som sitter i mitt hemmanät. Problemet gäller för en Android-lur med Telenor SIM. Mitt hemmanät är anslutet till internet via mobilt bredband (Huawei B260a modem+router), även detta med Telenor SIM. Det går utmärkt att nå ftp och kamera från Android-lur med t ex Tele2 SIM. Byter jag plats på SIMen så följer problemet med SIMen. Från lur med Telenor-SIM kan jag dock nå webserver i hemmanätet.

    Mitt telenor-bredband för hemmanätet ansluter via APN internet.telenor.se. Android-luren ansluter via APN services.telenor.se. Jag har provat lite olika APNer både på internet-anslutningen för hemnätet och för android-luren. Har inte hittat någon inställning som hjälpt.

    Jag har förstås försökt får förklaring av Telenors kundtjänst, men efter mer än två veckors försök och många förlorade timmar ger jag dem -10 i betyg. Har inte pratat med en kompetent människa där, än så länge. Väntar fortfarande på besked/förklaring från dem, men har låga förväntningar på vad de ska komma med.

    Någon som känner igen problemet? Några idéer eller tips?
     
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag blir inte riktigt klok på vad det är som fungerar för dig och vad som inte fungerar.

    Å ena sidan säger du:

    Så du har alltså problem när du kör med telenor-sim i din androidlur?

    Så problemen försvinner alltså med samma telefon då du byter sim?

    Så du menar att du kan nå din web-server men inte längre din ftp-server med telenor-sim? Då skulle det kunna vara så att telenor spärrar port 21 (ftp), men inte port 80 (http). Det som dock talar emot den teorin är att du säger att inte heller IP-kameran fungerar och även IP-kameror brukar använda port 80.

    När det gäller port 21 (ftp) kan det ibland krävas att man kör i "passive mode".
    Då jag nu testar att med ES File explorer koppla upp mig med ftp funkar det utmärkt med mitt telenor-sim-kort mot ftp.sunet.se, det fungerar dock endast i "passive mode".

    Kan du koppla upp dig med ftp mot ftp.sunet.se?

    m v h Henrik
     
  3. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Jag vet att 3 blockerar direkt trafik mellan 2st enheter med 3, av säkerhetsskäl.
    De delar ju nät med telenor så det kan nog vara så att de gör på samma sätt.
     
  4. yegger

    yegger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svar, ska försöka skriva lite tydligare:

    Jag har två androidtelefoner, en HTC DHD och en Huawei IDEOS X5. Jag har två telefonabonnemang, ett med telenor och ett med Tele2. Hemmanätet är anslutet till internet via ett tredje abonnemang, mobilt bredband via router, även detta med telenor.

    Oavsett vilken av telefonerna som jag sätter i tele2-simmet i så fungerar alla tjänster utmärkt. Oavsett vilken av telefonerna jag sätter i telenor-simmet i, så fungerar inte ftp eller kameran. Att ansluta till ftp.sunet.se går utan problem, även med telenor-simmet.

    ftp kör på port 21
    webserver på port 80
    ip-kamera på port 801

    Jag har kontrollerat att portarna är öppna utifrån (Simple Port Tester v.2.1.5 | PcWinTech.com), och det fungerar som det ska (alla provade portar var öppna). Därmed har jag dragit slutsatsen att telenor inte spärrar några portar "generellt".

    Jag ska prova att köra ip-kameran på port 80 istället och se om det fungerar. Det känns sannolikt, eftersom webservern är åtkomlig förstår jag inte vad som skulle kunna resultera i att ip-kameran inte skulle funka på samma port.
     
  5. yegger

    yegger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta verkar ju vara precis det jag har problem med, för vissa portar. Har du någon källa till denna info, som man kan grotta ner sig i?

    Väldigt korkat för en operatör som vill få helkunder att begränsa trafik på detta viset. För mig är det ju helt ointressant att ha ett telenor-abonnemang i telefonen så länge de stoppar access till hemmanätet. Om det nu är detta som är problemet, men det känns så.
     
  6. yegger

    yegger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag provat att köra IP-kameran på port 80 istället (ordinarie webserver som tidigare var på port 80 är avstängd). Jag kan nu via webbrowser i androidlur med telenorsim få kontakt med kameran (DLINK DCS-2121), men från app som är till för att hantera IP-kameror fungerar det fortfarande inte. Det kan tänkas bero på att appen använder RTSP-port istället (554), men det känns inte så då jag specar port 80 i appen (IP Cam Viewer).
     
  7. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Jag läste det på deras Facebook sida, det var någon som hade haft samma problem som du.
     
  8. Dnlsndbrg

    Dnlsndbrg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Telenor Norge spärrar en del portar när man använder deras vanliga APN. Det kan man kringå genom att byta APN till internet.public. Känner dock inte till hur det ser ut i Sverige.
     
  9. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Ändra APN i telefonen till internet.telenor.se
     
  10. yegger

    yegger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta hjälper tyvärr inte. :( Har provat tidigare, och provade nu igen för säkerhets skull.
     
  11. yegger

    yegger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nu fått följande svar från telenor:


    Tack för ditt e-mail!
    Verkar som du använder portar som är stängda. Port 25 är reserverat för e-post. 13x-är portar som är stängda. Sedan finns det annat som kan sätta käppar i hjulen. Våran rutin är att rekommendera publik ipadress eller statisk ipadress. Vidare felöskning sedan är bäst att ta med bredbandsexperten på 0770-777666 (19:- min, Max 285:- om de löser problemet).

    Publik ipadres: Kostar 50:- i månaden och ger helt öppna portar. Dock kan ipadressen bytas ut ibland.
    Statisk ipadress: Kostar 75:- i månaden. Ger öppna portar och en och samma ipadress hela tiden sedan tjänst lagts på.

    Om du har några andra frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss på Kundservice.
    Du finner våra kontaktuppgifter på Välkommen att kontakta oss dygnet runt, alla dagar!
    Vi har öppet dygnet runt, året om.

    Jag använder inte någon av de portar (eller port-områden) som nämns ovan, vilket jag har svarat dem. Jag begriper inte rekommendation att betala extra för publik eller statisk IP när det funkar alldeles utmärkt med icke-telenor SIM. Och vad är det för support som rekommenderar mig att ringa support som kostar 19kr/min när problemet med stor sannolikhet har med deras nät att göra?

    Nej, lutar snarare åt att hitta en annan operatör framöver. Inte främst på grund av begränsningen de har i sitt nät (jag har ju tele2-sim också, så det löser sig), utan pga av skamligt dålig support.
     
  12. yegger

    yegger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter ytterliggare några mail så framhärdar supporten att jag måste skaffa publik eller statisk IP adress. Tack å hej, telenor.