Har nu fått följande svar från telenor:
Tack för ditt e-mail!
Verkar som du använder portar som är stängda. Port 25 är reserverat för e-post. 13x-är portar som är stängda. Sedan finns det annat som kan sätta käppar i hjulen. Våran rutin är att rekommendera publik ipadress eller statisk ipadress. Vidare felöskning sedan är bäst att ta med bredbandsexperten på 0770-777666 (19:- min, Max 285:- om de löser problemet).
Publik ipadres: Kostar 50:- i månaden och ger helt öppna portar. Dock kan ipadressen bytas ut ibland.
Statisk ipadress: Kostar 75:- i månaden. Ger öppna portar och en och samma ipadress hela tiden sedan tjänst lagts på.
Om du har några andra frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss på Kundservice.
Du finner våra kontaktuppgifter på
Välkommen att kontakta oss dygnet runt, alla dagar!
Vi har öppet dygnet runt, året om.
Jag använder inte någon av de portar (eller port-områden) som nämns ovan, vilket jag har svarat dem. Jag begriper inte rekommendation att betala extra för publik eller statisk IP när det funkar alldeles utmärkt med icke-telenor SIM. Och vad är det för support som rekommenderar mig att ringa support som kostar 19kr/min när problemet med stor sannolikhet har med deras nät att göra?
Nej, lutar snarare åt att hitta en annan operatör framöver. Inte främst på grund av begränsningen de har i sitt nät (jag har ju tele2-sim också, så det löser sig), utan pga av skamligt dålig support.