[Telenor] Tråden om Telenor

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 12 jun 2013.

1. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 334
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Tänkte höra om någon vet

Om man har abb idag som går ut i november och betalar 249 + 100 förhöjd (för en mobil) hur fungerar det då om man förlänger och tar en ny mobil mor förhöjd avgift.

Ska man betala den nya månadsavgiften + gammal förhöjd + ny förhöjd eller kickar den nya förhöjda in när den gamla går ut i november ?

Är tveksam till att förlänga med telenor alls men funderar på det..

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Den ligger nog kvar och det blir dubbel förhöjd månadsavgift. Inte säker, men så det funkar hos 3 och Tele2.

Skickat från min iPhone via Tapatalk

3. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Nej, det blir inte dubbelt, utan du har kvar din "gamla" förhöjda fram till november och sedan är det är 24 månader kvar av bindningstiden och den gamla telefonen är avbetalt så kickar den nya förhöjda avgiften in.

4. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Just det. Sorry, så är det ju sjävklart oavsett operatör. Tänkte på ett annat fall

Skickat från min iPhone via Tapatalk

5. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Beror ju på NÄR du tecknar det nya avtalet med den nya mobilen. Klart det blir överlapp på mobilabetalningen om du tecknar nytt avtal som börjar innan det andra går ut i nov. Väntar du däremot tills avtal 1 löpt ut, då har du istället bara det nya förhöjda att betala.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

6. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Fast som jag förklarade ovan så är det inte så. Oavsett när man förlänger så blir det aldrig en dubbel kostnad. :)

7. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Ehhh nej!

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

8. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Jo. :)

Säg att du tecknar ett abonnemang på 24 månader med en förhöjd på 150 kr/mån. Efter 20 månader (alltså när du har 4 månader kvar på bindningstiden) vill du förlänga med en ny telefon, och den nya telefonen kostar 200 kr/mån i förhöjd avgift. Då kommer ditt abonnemang från den dagen du förlänger vara bundet 24 månader plus de 4 månader som du har kvar från din gamla bindningstid, totalt 28 månader.

Den dagen du förlänger abonnemanget så kommer din nya abonnemangsform och din nya rabatt gälla direkt, men du kommer att ha kvar din gamla förhöjda avgift (150kr) i fyra månader till. Sen när det är 24 månader kvar på ditt abonnemang, och din gamla mobil helt avbetalt, så kickar din nya förhöjda avgift in (200kr). Då den förhöjda är en avbetalning på just 24 månader.

Det blir INTE så att man vid något tillfälle kommer att vara tvungen att betala 150+200=350kr per månad i förhöjd avgift. Om man får en faktura som ser ut så så ska man ringa Telenors kundtjänst så att de rättar till det, för då har det blivit något fel.

9. johankardell

johankardell Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag är på väg att lämna Telenor. Det fungerar utmärkt, men priserna är högre än det är värt för min del (särskilt eftersom jag har en tjänstemobil med mycket data).

Vad är bästa sätt för att minimera kostnader i samband med byte av operatör? Finns det något som hindrar mig att imorgon ringa och byta till deras billigaste abonnemang och dagen därpå beställa portering till en annan operatör?

Jag har ingen bindningstid men 3 månaders uppsägningstid. Ett byte till ett nytt abonnemang skulle medföra 1 månads uppsägningstid och byter man då till det billigaste borde man få ner "straffavgiften" för att byta operatör för 3x449:- (nuvarande) till 199:- (billigaste som går att beställa).

Det går också att gå vägen över kontantkort, men det låter jobbigare.

Tips och förslag som är applicerbara med nuvarande regler kring byte av abonnemang med hänsyn tagen till nya reglerna för uppsägningstid mottas tacksamt.

10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Det du säger stämmer alldeles utmärkt, du kan byta till det billigaste abonnemanget de erbjuder idag och därmed endast ha en månads uppsägningstid. Om du vill få ut så mycket som möjligt av abonnemanget kan du beställa ditt nya abonnemang med porteringen ca 2 veckor innan abonnemanget hos Telenor avslutas.

Så: ring och byt abonnemang. Begär sedan ett avslut på ditt abonnemang - säg att du vill flytta ut ditt nummer, begär en skriftlig bekräftelse. Två veckor innan datumet då Telenor-abonnemanget avslutas beställer du ett nytt abonnemang hos den operatör du ska byta till och begär en portering i samband med beställningen. :)

johankardell gillar detta.
  11. johankardell

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag har nu påbörjat processen. Tyvärr har jag kvar 3 månaders uppsägningstid efter byte av abonnemang.

Men 3x199 är mindre än 3x449, så även om jag beställer något nytt idag sparar det en del pengar. Visste väl att det var för bra för att vara sant att man skulle komma ur bidningstiden så lätt ;)

12. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skriv till Telenor på Facebook. FacemeatFacemeat; gjorde samma sak som dig igår(?) och fick sin uppsägningstid ändrad till 1 månad från att ha haft 3 - bara genom att byta abonnemang.

Du byter ju till ett abonnemang med nya villkor och därför får du ta del av dessa. Dvs, du ska endast ha 1 månads uppsägningstid efter abonnemangsbytet.

13. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Idag faktiskt!

Men som sagt, skriv till dem på Facebook.
    Du kan också skicka PM på Facebook till dem.

Sent from my HTC One using Tapatalk

14. johankardell

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Och det stod 1 månad direkt på dina sidor på Telenor?

15. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Nej, där står det 3 månader fortfarande, men det har väl inte blivit uppdaterat än antar jag.

16. johankardell

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nu har jag pratat med Telenor på Facebook, där säger dom att det ska bli 1 månad när man byter, men att jag måste ringa in till kundtjänst för att få det fixat.
    Ringde in och dom säger "Nej. Uppsägningstiden förändras inte när man byter abonnemang, utan den uppsägningstid du hade tidigare kvarstår." Men när jag då hänvisade till Facebook kollade personen snabbt med sin handledare/liknande och kom tillbaka och sa att jag (vi) har helt rätt. Det är 1 månad som gäller. Däremot står det fel på Mina sidor.

Så idag beställde jag ett kort från Universal Telecom. Hoppas det dyker upp i tid och att slutfakturan från Telenor blir på 1 månad à 199 kronor.

Fick lite dåligt samvete för att lämna Telenor - båda personerna jag pratat med sista dygnet har verkligen var jättetrevliga och hjälpsamma - men plånboken får styra.

17. HenCarly

HenCarly Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bloatware?

Om en telefon är låst till telenor, har den en massa telenor bloatware då? Och om man låser upp den, försvinner det då? Funkar den som en olåst telefon?

18. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 344
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tror inte att bloatware försvinner tyvärr, men den kommer fungera som en olåst telefon om du låser upp den, mjukvaran kommer vara kvar troligtvis

19. improwise

improwise Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Telenor "Family medium 12 GB" är både dyrare per månad än Telias motsvarighet "Telia Komplett" och dyrare för extra mobiler/surtplator...vad är det jag missat som gör att Telenor räknar med att få några kunder på det?

20. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 724
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Ang vimla, det verkar rätt fördelaktigt för studenter. Dessutom kan man ju komma ner i månadskostnaden till 0kr genom att tipsa vänner. Eller tänker jag helt fel?