[Telenor] Tråden om Telenor

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 12 jun 2013.

  1. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Nej, jag såg jag fatta fel men hann inte ändra. ^^ Trodde du menade om fler, nya abb är på ingång. "det lät intressant!" tyckte jag som går i tankar på att teckna Small för 299:-. :)

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
  2. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det är dock troligt att de kommer ändras någon gång, det har de gjort förut i en ganska hög takt. Som sagt kan man ju alltid byta abonnemangsform senare, så du kan teckna vad du vill nu och sedan byta om det skulle visa sig att de eventuella nya som kommer passar dig bättre.
     
  3. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Hallå hallå, jag funderar på att dra mig tillbaka till Telenor med ett Mobil Small abb och en Xperia Z ultra och söker lite feedback utav er.

    Hur ser det ut med "trogen kund" förmåner hos Telenor? Erbjuder de något generöst så som en prissänkning eller gratis telefon när abonnemanget snart har gått ut? Jag vet att telenor är svindyrt, totalkostnaden blir ungefär 4k mer än om jag förlänger abonnemanget hos tre.
    Anledningen till att jag tvekar på att byta operatör trots att jag inte alls är nöjd med Tre, beror just på att de flesta operatörer verkar ha höjt priserna fruktansvärt på sista tiden. Jag vill som sagt kanske mest höra era åsikter och tankar, om det är värt att byta operatör?

    För övrigt har jag Tre med ett surf max abb 299 + 99 med en one x, det fungerar bättre idag än förr men efter min erfarenhet vill jag gärna helst inte stanna kvar som kund hos dem. Just nu får jag 20% rabatt om jag förlänger med ny telefon. Och abonnemanget utnyttjar jag inte längre till sitt fulla, sist jag kollade stod det på ynka 350Mbyte använt data utav 10Gbyte.
    Min erfarenhet genom åren kan ni läsa om här där "benhur" har skrivit ett par meter text
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=62533&page=2
     
    Last edited: 5 sept 2013
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu har jag inte så jättebra koll på Telenor, men jag tror inte att de har någon speciell trogen kundrabatt, jag har åtminstone inte hört talas om att det skulle ha det.

    Om 3 är 4000kr billigare, så tycker jag att du bör stanna kvar. Det finns inte någon annan operatör, typ Tele2 som kan erbjuda ett lika dant pris - tänker om du vill byta? Om du är missnöjd och är beredd på att betala så pass mycket mer, ser jag ingen anledning till att du ska stanna kvar.

    På vilket sätt är du missnöjd med 3, är det det som beskrivs i tråden du länkade eller någon annan anledning? Är det något som kan lösa sig eller är det typ täckninen eller så?

    Om du förlänger med samma abonnemang du har idag, 3Surf Max så kan du få en Xperia Z1 (eller vill du ha den stora skärmen) för 348kr/månad. Har du dessutom 20% rabatt på det, blir ju priset ännu bättre. Dock är det ju samma sak med abonnemanget, vet inte vilket abonnemang du fått erbjudandet på? Är priset hos Telenor 379kr/månad du har sett?
     
    johnconnor gillar detta.
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Han verkade inte ha rätt info verkar det som eller kanske var det nya företagsabb? :P
     
  6. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Det är ju just om man kan få en sådan här deal när abonnemangstiden går mot sitt slut som kanske gör det värt att fortsätta vara kund hos telenor om det nu finns. Eller Tex hos Tre i det här fallet. Priset går ju ned till en resonabel nivå nu om jag förlänger som sagt.
    Ja, jag får en 20% trogen kund rabatt oavsett vilket abonnemang jag byter till och vilken telefon jag väljer. (jag tänkter i så fall hämta en obrandad telefon hos the phonehouse)

    Tele2 är aningen billigare än telenor om man lägger sig på samma nivå med,
    Xperia Z1

    Tele2 Volym 2 GB (fria samtal och sms)
    449kr/mån
    Totalkostnad 24 mån: 11026kr

    Telenor Mobil Small (fria samtal och sms)
    479kr/mån
    Totalkostnad 24 mån: 11496kr

    Tre Surf max (öppningsavgift samtal 0,99kr, samtal-sms 0,49kr/min-styck)
    328kr/mån (inkl 20% rabatt)
    Totalkostnad 24 mån: 7872kr

    (Z1'an 5990kr och Z ultran 5999kr kostar i stort sett lika mycket med viss variation i pris om man köper från en teleoperatör istället för tex elgiganten, the phonehouse osv)

    Det har en stor del att göra med min tidigare erfarenhet ja, precis som det står i länken jag bifogade i mitt inlägg ovan.
    Jag kan tyvärr inte sudda bort det som har hänt även om jag gärna vill det och erhålla ett sådant här billigt abonnemang som det blir hädanefter. Men det jag är missnöjd med idag är täckningen, det är som ett handikapp att åka ut från en by eller stad när jag inte har täckning och de andra fortsätter surfa på sina telefoner som vanligt som har Telenor och Telia.
    Tre ändrade mitt surf i abonnemanget utan att höra med mig först om jag ville fortsätta ligga på samma nivå eller nedgraderas i med när de lanserade deras nya maxade surfhastigheter. Jag fick plötsligt en mindre datamängd att surfa för varje månad.
    Det kanske verkar logiskt av dem att inte överraska mig med en högre kostnad i potten utan att tala om det, men det hade inte spelat någon roll då det här var en tjänst som sagt betalades av min befintliga pott i abonnemanget. Sedan saknar jag GSM nätet! Telefonen är ju mer batterivänlig med det, samt som ovan kan man ta emot samtal och sms om jag tex är ute vid havet utanför varberg.

    Men jag vet inte, jag är mållös. Kanske jag tar det här i 24 månader till enbart för att jag inte kan hålla fingrarna borta från Z ultran. Kanske jag samlar mod och byter till telenor..
     
    Last edited: 5 sept 2013
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag förstår, om du känner att du inte kommer kunna bli nöjd med 3 pga det som tidigare hänt - så tycker jag att du ska byta. Du ska ändå ha operatören i två år till. Men samtidigt får du ett bättre pris hos 3 - gäller det förresten i en Phone House butik?

    Var i Sverige befinner du dig mycket, så kan jag kolla om det finns planerad utbyggnad på platsen för täckningen? 3 bygger ju just nu ut 3G på 900MHz för att kunna erbjuda lika bra täckning som GSM-näten där det finns utbyggt. Detta då de inte har ett GSM-nät som du vet. Något som Telenors kunder inte får ta del av.

    När du säger att dina kompisar surfar vidare när ni lämnar en stad med Telenor, är det på 3G då? Var i Sverige är det, tänker på Telenor delar största delen av sitt 3G-nät med 3.

    Det största handlar ju egentligen om vad du vill betala, lite mindre i hopp om att det fortsätter flyta på som det gör nu (relativt smärtfritt, vad jag kan förstå) eller byta operatör och betala mer.
     
    johnconnor gillar detta.
  8. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Hoppsan, ursäktar att jag försvinner. Jag lagar mat mitt i allt men förresten när jag tänker efter har jag gett drygt 14 000kr för det här Tre abonnemanget när det slås av 4 december. Jag har fått en del goodwill och rivna fakturor så det kanske inte landar på exakt 14, men där kring.
    Jag befinner mig i södra och sydvästra Blekinge samt Skåne. Sen som sagt händer det att jag reser till Halland där mina bekanta håller till.

    Jag har även bott i Karlskrona där det hela med strulet började år 2011 i November. Man kan konstatera att det är Sveriges sämsta stad att surfa/ringa i oavsett operatör eftersom signalen hoppar mellan tre master, en på vattentornet, en ute i havet öster ut och en i Nättraby. Det tömmer batteriet på några timmar men det kanske är svårt att skylla på någon i det här fallet.

    Hur mycket jag vill betala är ju en dubbelmoral som spelar in hehe, såklart vill jag få det så billigt som möjligt, men inte med Tre. Fast ändå ..är det ju så förbaskat mycket billigare ;)
     
    Last edited: 5 sept 2013
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ju en hel del hittills, men så är det ju med alla abonnemang - när man räknar ihop det så blir det en hel del, tyvärr.

    I Södra skåne runt Ystad, Köpingebro, Löderup, Glemmingebro osv finns det planerad utbyggnad med 3G 900 och 4G inom någon månad. Längre fram finns det även planerad utbyggnad med 3G 900 och 4G i resterande södra Skåne. Det finns ett mål de jobbar mot och det är att ha täckt majoriteten av Sverige (minus Norrland) med 3G 900 och 4G innan årets slut - tveksamt om de klarar detta dock.

    I Karlskrona har 3 för inte speciellt länge sedan byggt ut med 3G 900 och 4G. Det finns även en till 4G-mast planerad inom den närmsta månaden där. Så det kan ju vara så att det fungerar bättre nu än tidigare.

    Förstår hur du tänker, men prismässigt och om du tycker att det fungerar hyfsat idag - så kan du ju alltid köra på 3. Det som hänt tidigare är ju självklart tråkigt, men du verkar ju ha kommit över det lite åtminstone och dessutom var det ju faktiskt en hel del billigare.

    Hoppas maten blev god och lycka till med beslutet! :)
     
    johnconnor gillar detta.
  10. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Jag tackar för din information och rådgivning eller vad jag ska kalla det, jag kommer att ta ett beslut nästa vecka så jag har helgen att bolla fram och tillbaka på det här. Jag kommer att ge en liten uppdatering och berätta hur det gick! :)
     
  11. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Har ingen 4g mobil i dagsläget, utan har ett "gammalt" pottabonnemang med bla fri surf. Därför vill jag inte förnya till de nya abonnemangen. Men om jag köper en 4g mobil, kommer jag kunna utnyttja 4g med mitt nuvarande abonnemang?
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det beror på om ditt abonnemang har 4G, men jag skulle inte tro att det är möjligt om det är gammalt med fri surf. Har för mig att de inte erbjöd 4G på mobilabonnemangen då.
     
  13. RaketRobert

    RaketRobert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nix gick inte när jag kollade. Kommer knappast att byta bort mitt pott fri surf i första taget, kör extremt mycket internetdelning och kommer ofta upp i 50gb månaden. Ett byte skulle resultera i svindyr månadsavgift.
     
  14. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Usch då får vi se hur jag gör.. Jag kommer nämligen också upp i rätt många GB i månaden.. Tack för svaren ivjf!
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om ni vill ha tillgång till 4G i mobilen och mycket data skulle ju 3 kunna ha något alternativ för er.

    Ingår i alla nedanför: 10000 SMS/MMS och 10000 minuter, 3G/4G router eller modem. Datapotten blir en gemensam pott för abonnemangen.

    101GB data: 547kr/månad
    31GB data: 497kr/månad

    Behöver ni inte lika mycket fria minuter utan kan betala 0,49kr/minut och SMS samt 0,99kr/samtal i öppningsavgift gäller följande priser istället:

    101GB data: 397kr/månad
    31GB data: 297kr/månad

    Det man gör är att man tecknar ett mobilt bredband och ett mobilabonnemang som man sedan lägger till tjänsten "3Dela data" på, då blir datapotten gemensam. Nu vet jag inte vad ni betalar idag, men jag tycker att dessa är ganska prisvärda - men det beror egentligen på hur ni ringer osv idag. Telenors priser är extrema om man vill ha mycket surf.
     
  16. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Det du nämner är ju helt klart ett alternativ! Tack för hjälpen!

    Så som jag har det idag så har jag 199Pott med gratis sms och fri surf. Sen har jag lagt till fria samtal inom sverige för 69:-, så jag tycker jag kommer hyfsat billigt undan!

    Får fundera lite till på detta..
     
  17. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Jag beställer ett nytt abonnemang 2999:-

    Jag har ett abonnemang hos Telenor som jag vill förlänga och behålla mitt mobilnummer. 3349:-

    Jag beställer ett nytt abonnemang och vill flytta mitt nummer till Telenor från en annan operatör. 2999:-

    Härligt sätt att premiera gamla kunder som vill förlänga och stanna kvar hos Telenor. Siffrorna tagna från Phonehouse, men jag räknar med att dem får order från Telenor? Gäller en Nexus 5 där jag valt Mobil XS och 3000:- att betala direkt vid beställning. Att det sedan bara ingår 0,5 Gb är ju en annan historia. Vill Telenor inte ha privatkunder längre?
     
  18. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Telenor vill nog ej heller ha sina företagskunder kvar heller. För deras nuvarande avtal för företagare är markant sämre än för bara 6 månader sen.
     
  19. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Återförsäljare ger som oftast mer rabatt på nya abonnemang än på att förlänga gamla.
    När jag kollade på Katshing var det likadant.
    Prata direkt med operatören istället.
    Mellanhanden vill säkert tjäna pengar och inte bara tillgodose operatörens intressen.
    Säger sig ju självt, att det bör vara dyrare ju fler som är inblandade i affären.
     
  20. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Kollar du i nexus 5-delen är det tvärt om, tror det var Tele2.se som kostade mer än samma deal från TPH. Jag är nog inte den ende som börjat fundera på att lämna Telenor. Synd för täckningen och kundservice är väldigt bra.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk