[Telenor] Tråden om Telenor

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 12 jun 2013.

  1. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Det enda som fortfarande är bra från Telenor är deras kontantkort Fri...
    Enda dealen som fortfarande är bra för konsumenten från deras del
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du inte sett det så kommer 3 erbjuda Nexus 5 för 349kr/månad med fastprisabonnemang och 5GB surf. :)


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  3. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Har sett det, tack :-).

    Tapatalked, N7 2013
     
  4. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Jag måste se fel nu, men har inte Telenor kvar abonnemang för barn?
    För min lillasyster har ett sånt där barnabonnemang för 99 kronor per månad och då ingår Telenor Familj i priset, så hon ringer gratis till oss andra i familjen.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telenor under 18 är säljstoppat. Tror de hänvisar till deras nya, sämre, familjeflex istället.




    Skickat från min iPhone 5s.
     
  6. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Jo, jag märkte det när jag kollade precis. Grundpriset ligger på 499, sen tillkommer det 99 kronor per simkort...
    Så är man en familj på sig 5 personer så är abonnemangsavgiften 895 kronor, och på det tillkommer eventuella mobiltelefoner.
    En riktigt lönsam affär för Telenor, men inte nödvändigtvis för familjen.

    Tror jag ska rekommendera morsan till att inte förnya sina abonnemang hos telenor utan fortfarande köra med sina gamla hon har där. För hon har det gamla pott abonnemangen med fria sms till alla.
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telenor blir mer och mer sol Telia, de ser Telia som deras enda konkurrent. Titta bara på deras reklam på nätet - allt jämförs med Telia.

    Så nej, förläng inte om ni inte måst. Om ni måste, kolla vad andra operatörer kan erbjuda. :)


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  8. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Läste precis Swedroids artikel om den ny bladen, där står:

    Nytt abb. på g från telenor ?
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Svårt att veta eftersom den kostar från 249kr/månad på Telenors hemsida. Jag lyckas inte heller hitta pressmeddelandet på deras sajt. Det går även att köpa telefonen kontant. Så det verkar som att inte all information kommit fram i artikeln.

    Jag har svårt att tro att Telenor skulle släppa ett nytt abonnemang, isf blir det väl något med väldigt lite surf och höga samtalsavgifter.
     
  10. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag tänkte binda upp mig i ett år till men verkar inte hitta några intressanta abonnemang.

    Idag har jag det gamla affärspaket max 16 som kostar 629+moms (företag) och det ger mig;

    Två simkort.
    Obegränsat med 3G surf (jag har inte blivit begränsad än i alla fall och min dongle är mitt huvudsakliga internet på datorn hemma).
    Obegränsat med samtal/sms.


    Jag inte hittar något abonnemang med "obegränsad" surf utan allt är reglerat till max 30gb för premium, därefter blir det dyrt eller segt.
    Är dessa begränsningar enbart för 4G nätet (för de anger lite väl höga hastigheter för att vara 3G) och att 3G nätet är "obegränsat"?
    Jag är intresserad i att få 4G hastigheter i datorn hemma och när den datamängden är uppnådd så går det över till 3G och blir obegränsat.

    Ska jag binda upp mig så vill jag ha;
    Fria samtal/sms (skatteverkets regler).
    Hög/obegränsad surfpott med bara 4G eller 4G och 3G.
    Ska stödja dubbla simkort.

    Sitter jag på en guldklimp till abonnemang att jag inte ska binda upp mig ett i år till? Kan jag förlänga mitt nuvarande abonnemang?
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telenor: Ställ frågor!

    -Telenor erbjuder inget abonnemang med obegränsad datamängd.
    -Begränsningen gäller både 2G, 3G och 4G-näten.
    -3G ingår alltid i abonnemangen.
    -Du kan inte förlänga ditt nuvarande abonnemang.
    -För att förlänga måste du välja ett av deras nuvarande abonnemangsformer.

    Om du vill ha bindningstid för att få ut en ny telefon, kolla på 3 och deras 3Företag Max. Det kostar 549kr/månad och inkluderar 50GB data och ger dig obegränsade samtal och sms. Ett extra simkort skulle kosta 49kr/månad. Då kan du använda surfen på datorn också. Vill du hellre ha ett obegränsat bredband, kostar det 299kr/månad.

    Så totalt skulle ordinarie priset vara 848kr/månad för 50GB surf i telefonen och obegränsat på datorn. Det brukar dock gå att få ner priset, när man tecknar två eller flera abonnemang.

    Skulle 50GB räcka, så blir det totalt 598kr/månad. Alternativt 697kr/månad om du vill ha 60GB och väljer en iPhone 5s eller Galaxy S4.



    Skickat från min iPhone 5s.
     
  12. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Ditt nuvarande abonnemang kommer du ej kunna förlänga. Jag har aldrig varit med om en operatör som förlänger abonnemangsformer som ej existerar till salu.


    Om jag vore dig så skulle jag isf köra på något av dessa alternativen hos 3.
    Fördelen med 3 är ju att du kan ringa och surfa obegränsat i Danmark. Kan vara smidigt om du har affärsresor dit och behöver nå andra utan att betala extra.

    Prisexempel 1: https://i.imgur.com/0EwJQ3w.png


    848 kronor per månad. Antar att moms tillkommer på det.
    Men i detta fallet så kommer du ha tillgång till obegränsad 4G surf i din dator och obegränsad telefoni/sms samt 50 gb att använda i din mobiltelefon(vilket är något krångligt i en telefon)
    Dubbla simkort vet jag ej om detta har. Men du kan alltid kolla upp det med 3.

    Om Bredbandet:
    3Bredband Max.
    • Obegränsad data
    • Ingen hastighetsbegränsning
    • 3G- och 4G-nät

    Om Telefonidelen:
    3Företag Max.
    • 50 GB data (för mobiltelefonen)
    • Obegränsade minuter
    • Obegränsade SMS


    Prisexempel 2: http://i.imgur.com/BdtoavL.png
    648 kronor per månad. Obegränsad surf i dator, 83 timmar samtal och 5000 sms ingår då.
    Lite billigare än alternativ 1. Men då ingår som sagt ej helt fria minuter.

    Om Bredbandet:
    3Bredband Max.
    • Obegränsad data
    • Ingen hastighetsbegränsning
    • 3G- och 4G-nät

    Telefoni: 3Företag L.
    • 5 GB data
    • 5000 minuter
    • 5000 SMS

    Källor för prisjämförelse

    https://www.tre.se/Global/2013/Nya tre.se/Prislistor/Översikt_3Företag_Bredband_Extern_A4_131216.pdf

    https://www.tre.se/Global/2013/Kund.../Översikt_3Företag_Röst_Externt_A3_131021.pdf
     
  13. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Håller med ovanstående! Tre verkar vara det bästa valet.
    Är man privatkund hos 3 så finns tjänsten 3Dela data. Då kan man skapa en gemensam surfpott mellan flera mobilabonnemang eller bredbandsabonnemang. Så om man hade köpt 3Surf Max med 100 GB för 299 så hade man kunnat lagt till tjänsten för 49 kr och så skapas en datapott på det du har i ditt mobilabonnemang, t.ex. 110 GB. Synd bara att det inte finns för företag :(


    Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA
     
  14. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej!
    Tack för alla svar!
    En ny mobil behöver jag inte, den köper jag löst.

    Jag gick in på 3s hemsida (är lite anti mot tre man det kanske är dags att släppa den fördomen nu?) och kollade på mobila bredband.
    På deras privata sida anges den obegränsade surfmängden till 100gb men på företagssidan så står det helt enkelt bara obegränsat?

    Jag driver en enskild firma så jag kan lika gärna ta ett privat abonnemang och dra av det i firman om priset/villkoren är bättre.

    Jag har varit en telenor-kund i över 10 år vilket är lite tråkigt om jag måste byta (fast telenor skiter nog i mig oavsett) så jag gick in och kollade på deras abonnemang också.

    Till mobilen; telenor mobil large med 6gb surf (privat) = 499 ink moms.
    Till datorn hemma; 3 mycket surf obegränsat (företag) = 299 ink moms.

    Det blir 798 ink moms (mitt nuvarande kostar 786 ink moms).

    Det blir lite av en kompromiss när jag vill ha kvar telenor som operatör.

    1; Klarar jag mig på 6gb surf i månaden? Jag kollar en del på youtube, streamar radio och surfar en del.
    2; Jag har ett upplåst huawei E398 4G modem till datorn hemma, fungerar det på 3s frekvenser för deras mobila bredband?
    3; Är verkligen 3s mobila bredband abonnemang som jag nämner ovan (företagsversionen) helt obegränsat?
     
  15. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    1. Jag kör med Hallon Abonnemang Stor, och då har jag 5 GB data tillgängligt. Jag har inte ens lyckats använda mig av hälften någon gång. Och då kollar jag på youtube lite då och då, inte dagligen iof. Men jag tankar ner appar som är på 200 mb titt som tätt utöver youtube. Mailen kollas upp var femte minut från 10 olika konton. Och jag har detta kvar att använda.

    Antagligen så är det fel hos Hallon som ej räknar in bandbredd som används(tacka och ta emot för fri data :P ) eller något annat mysko :D

    Så det bör räcka såvida du inte tänkt köra din mobiltelefon som wifi spot för flera andra enheter samtidigt. Eller om du kollar på youtube 24/7

    Detta är en poll som finns på swedroid: https://swedroid.se/forum/poll.php?do=showresults&pollid=462

    För majoriteten så räcker det med 5 GB och under. Eller ja, för de som röstade ;)

    3.
    Vad gäller obegränsad surf för privat person så är det 100 GB i full hastighet. Har man passerat det så sänks hastigheten till 64 kbit om jag minns rätt. Cammen3 kan antagligen bekräfta eller dementera detta.

    För företag, så la jag in länk till pris och villkor för deras mobila bredband. Här har du den utifall du ej såg det: https://www.tre.se/Global/2013/Nya tre.se/Prislistor/Översikt_3Företag_Bredband_Extern_A4_131216.pdf
    Och för deras Max är det helt enkelt obegränsat i full speed.
    Cammen3 kan bekräfta eller dementera detta.

    Och om det är så att det endast är 100 GB som ingår i företagsabbonnemanget så har du trots allt hastigheter på 200 kbit/s när du använt 100 gb.
    Jämför 64 kbit/s med 200 kbit/s

    Med 64 kbit kan du nätt och jämnt ansluta till aftonbladet i mobiltelefonen.

    Och om du har några tvivel angående byte till 3 så kan du spana in detta blogginlägg från webhotellet citynetwork: https://www.citynetwork.se/city-network/kara-telenor-hur-kunde-det-ga-sa-snett/

    Edit: Fråga 2 kan jag ej besvara fullt ut.
    3 och Telenor samarbetar om 3G nätet. Så i det kommer du troligtvis ej råka ut för problem.
    4G vet jag ej hur det fungerar.
     
    Last edited: 20 dec 2013
  16. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja, det verkar som att 6gb räcker. Hotspot kör jag kanske en gång i veckan med plattan så det borde inte vara några större problem?

    Jag hittar inte vilka band/frekvenser som modemet kan utnyttja men går man in här http://www.induowireless.com/nu/gsm-3g-4g-frekvensband/ så verkar de ha samma frekvenser även på 4g.

    Är det 800 som man använder på landsbygden och 2,6 i storstäder eller är det tvärt om?
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    1. Svårt att svara på - men det borde du kunna göra.

    2. Var bor du? Så kan jag kolla upp om det fungerar med 3s frekvenser på platsen. Troligtvis kommer det inte att göra det.

    3. Ja, det är obegränsat.

    Om 100GB data räcker för dig, kan du ju skaffa privatabonnemangen med delad data. Då blir priset som följer:
    3Total 1GB 299kr/månad
    3Maxfart Total 399kr/månad
    3Dela Data 49kr/månad
    747kr/månad för fastpris och 101GB surf i mobilen och datorn.

    Tar du det med bindningstid får du 100kr rabatt varje månad.

    E398 har stöd för LTE FDD 900 och 2600. 3 använder sig utav, LTE FDD 800, FDD 2600 samt TDD 2600 i sitt nät.

    E398 kommer dock att fungera fullt ut i 3s 3G-nät.

    Telenor delar 70% av sitt 3G-nät med 3 - alltså utanför Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona. Utöver detta nätsamarbete bygger 3 även ut sitt 3G-nät på 900MHz - samma frekvens som främst använda till de andra operatörernas 2G-nät. Detta för att ge lika bra 3G-täckning som de andra operatörernas 2G-täckning på de platser där det är utbyggt just nu - utbyggnaden pågår hela tiden med i snitt 30 nya eller uppgraderade master varje vecka. Detta får Telenors kunder inte ta del av.



    Skickat från min iPhone 5s.
     
  18. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    kollade precis mitt gamla 4g modem från tele 2 Huawei e398 med dc unlock klienten och i texten där så stod det att de va unlocked.

    kommer det modemet fungera med 3 så jag kommer upp i maxfart, alltså 4g?

    har redanett 4g abonnemang från tele2 på 40 gb :ehm: som kostar 269kr och har säkert bindningstid i 22 mån till men funderar ändå att ha detta från 3 då man får en ipad air för typ 150kr i mån under bindningstiden och i framtiden dela de 100gb med mobilen.
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I Stockholm, Göteborg och Malmö samt på vissa andra platser kommer du kunna ha begränsad 4G-täckning.

    För att 4G ska fungera fullt ut behöver du ett modem med stöd för 4G på 800MHz och gärna TDD 2600. Det du har idag har stöd för 4G på 900MHz samt FDD 2600.


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  20. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Finns ingen anledning att gå till ett sämre abb idag. Förläng inte så har du åtminstone kvar dina gamla villkor. Telenor är sämsta operatören i Sverige.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk