[Telenor] Tråden om Telenor

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 12 jun 2013.

  1. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 119
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Har haft Telenor i 4 år nu och kommer inte förlänga en gång till., abben är riktigt kassa...
     
  2. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER


    Du har PM.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    I ditt område är det 4G på 800MHz som kommer att finnas. Alltså, om du idag har ett E398 så behöver du ett annat modem för att 4G ska fungera.

    Det är i utkanten av ett täckningsområde för 4G - men planerad utbyggnad finns under första halvan av 2014.


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  4. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Service? Verkligen????

    Jag fick min faktura av Telenor 2012-12-12. Där står att jag skickade 2 st SMS till utlandet. Jag kände inte igen det, så gick jag in på Mina Sidor för att kolla samtalspecifikationen som jag alltid gjort. Nu kunde jag inte göra, den sidan var tom, men jag kunde beställa den tjänsten. Beställa? Jag har alltid haft den förr, varför togs det bort? Då ser jag att jag kan beställa enstaka specifikationer. OK, jag beställde för den perioden - och då kom det upp att det kostade 99 kronor!! Näää så viktigt var det inte, så jag ringde till "Kundservice".
    Första gången "Det är många som ringer..." blev utslängd efter ca. 40 minuter. Andra gången utslängd efter 20 minuter. Senare nytt försök: förväntade kötiden 25 minuter.
    Då skriver jag en email till [email protected] . Så här:
    Hej,

    Jag ville se min Trafikspec på min mobil 0707xxxxxx, men jag kunde bara ”Beställa” men inte se.
    Då försökte jag med Beställ Enstaka Specifikation – och oops, 99 kronor kostar det, men det skrivs så att knappt syns!
    Jag ville återta beställningen, ringde till Kundservice (????) där jag ställdes i en kö som förväntades vara längre än 25 minuter!
    Det är ingen SERVICE alls!

    Nu vill jag att ni ser till att min ”Beställning” av enstaka specifikation tas bort, att jag inte belastas med 99 kronor för det heller.

    Jag vet fortfarande inte var kan jag se min trafikspecifikation, som jag tidigare kunde se?
    Om den tjänsten är borttagen, då varför?
    Kan man verkligen kalla det för ”service” med över 25 minuters kötid?

    Mvh


    Fick ett svar 4 dagar (!) senare:

    Hej och tack för ditt e-mail!

    Vi ber om ursäkt att svarstiden har varit lång. Vad gäller frågan? Undrar du över beställning av en specifikation?



    Om du har några andra frågor är du välkommen att besöka Kundservice på vår hemsida http://www.telenor.se/kundservice, här finner du snabbt svar på många av dina frågor.

    Med vänlig hälsning

    Therese Johansson
    Telenor Sverige AB
    Kundservice

    På Mina sidor får du en bra överblick på ditt/dina mobilabonnemang, mobila bredband och/eller kontantkort. Du kan se ditt saldo, dina fakturor och du kan ändra, beställa och avbeställa tjänster.
    Har du flera abonnemang eller kontantkort kan du få full koll på alla på ett och samma ställe genom att koppla dem till ditt konto på Mina sidor.
    Om du ännu inte har registrerat dig för Mina sidor gör det på https://minasidor.telenor.se

    Du vet väl om att du också kan hålla koll på ditt/dina abonnemang med gratis-appen Telenor? Sök på Telenor i App Store (iPhone) eller Google Play (Android) eller läs mer under Kundservice på telenor.se.


    Jag svarade: snälla, läs min mail, fråga inte vad jag frågar, det står ju där!

    Hej,

    Snälla LÄS MIN FÖRSTA EMAIL och besvara den!

    Xxxxx Yyyyy
    Missnöjd abonnent av 0707xxxxxx


    Inget svar.

    Därefter skickar jag 4 st påminnelser om att min email fortfarande obesvarad, den 17de, 19de, 21sta, 25te.

    Inget svar alls!

    Då ringer jag igen, blir utsläng efter långa väntetider - och till slut kommer jag fram.
    Berättar historien till tjejen som heter "Lida". Förklarar att jag inte tänker betala de 99 kronorna, och jag anser att de inte får gömma sig så här. Då får jag höra att det är mitt fel, för att jag inte försökta ringa ännu flera gånger, eller andra tider av dygnet! Inga ursäkter om 5 st obesvarade mail heller. Hon kan inte ta bort de 99 kronorna, för den fakturan är inte klar än, utan hon vill att jag ringer igen när jag får fakturan, betalar den och sen krediterar de 99 kronorna.
    Då kokade jag över. Inte f@n kommer jag att ringa, lös problemet utan mig! Nu lovade hon att "försöka". Det återstår att se hur mycket ett sånt löfte är värt?

    Så om någon funderar att ha Telenor som operatör - Nej! Vem som helst, men inte Telenor!

    Telenor, om ni kollar de här sidorna: TYCKER NI ATT DET KAN KALLAS FÖR SERVICE?

    / En förbannad abonent.
     
  5. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Har en myriad av anledningar att avsky Telenor med. Har inte tid att ta upp allt.

    En fråga: Varför erbjuder ni inte kunder som sitter med 3G abonnemang 4G ? Vet att både 3 och Tele2 erbjuder sina kunder 4G. Bor i en lägenhet där mottagningen är rätt usel och har frågat flera gånger efter 4G i hopp om att det ska finnas lite bättre mottagning på de frekvenserna. Men Nej. Har lagt pengar på en 4G telefon men ni vägrar.

    Riktigt usel service. Då Telenor oftast är lite dyrare kunde man hoppas på lite mer. Upplever det som tvärt emot.
     
    Djoa gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Telenor har insett att deras gamla prisplaner inte var lönsamma och att uppgradera dessa till 4G skulle öka förlusten ännu mer tror jag. De tjänar mer på att försöka få över folk till deras nya abonnemang.

    Gällande täckningen, om du har bra 2G-täckning kommer du nog få bra 4G-täckning också. :)


    Skickat från min iPhone 5s.
     
    darkshippo gillar detta.
  7. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Vill inte vara en Telenor hater, men det finns ingen anledning att ha de som operatör. Nu är kundtjänsten outsourcad och sköts ej inhouse längre. Det går spikrakt nedåt.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Ja, men typ så. Telia och 3 är de enda som har kvar sin kundtjänst hos sig.

    3 använder sig utav Teleperformance vid behov, men majoriteten sitter på 3 i Stockholm.

    Telenor vill bli mer som Telia - de vill klassa sig som en premiumoperatör, men tyvärr tror jag inte att det kommer gå så väldigt bra eftersom fler och fler eftersöker lägre priser än abonnemang som Telenor kopierat från Telia.


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du har helt rätt med att Telenor vill bli som Telia, problemet för Telenor är täckningen tycker jag. Tycker att den typ är sämst av våra operatörer i detta land
     
  10. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Min mamma var dum nog att gå in till Mobilizera och förlänga sina abonnemang...
    Nu har hon vet i fan hur många abonnemang hos Telenor.

    Telenor:
    Hemnummer via mobilnät bundet till 2015
    Sitt mobilnummer bundet till 2015
    Min lillsyrras nummer bundet till 2015
    Mobilt Bredband bundet till 2015
    Och säkert något mer som jag ej känner till

    Sen har hon dessa också
    Mobilt Bredband från 3
    Surfplatta med simkort från 3
    Samt Lycamobile för att nå släktingar utomlands...

    Jag tror att bara hennes diverse mobilavtal går på runt 1500 kronor lätt.
    Min lillsyrra använde upp allt som fanns tillgängligt i hennes abonnemang "Pott med Surf 99 Under 18"

    Tog slut halvvägs in på månaden. Så nu kan hon inte nå någon av oss andra.
    Personligen begriper jag inte hur en 10 åring kan bränna upp 512 mb data på ingenting...

    Jag har lyckats övertala morsan om att låta lillsyrran köra med Hallon istället. Samma summa att betala per månad. Samma mängd surf, men det kommer i varje fall finnas tillgång till 5000 sms så att hon kan skicka ett sms med innebörden "Kan du ringa mig"

    Och jag har även lyckats få upp ögonen på morsan att Telenor inte är så bra längre. Det sorgliga är att det är först nu jag lyckades. Om hon bara hade lyssnat på mig förut så skulle hon blivit av med Telenor för länge sen.

    Nu kommer hon vara fast med Telenor ett bra tag till.
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Rent tekniskt har de ju inte sämre täckning än Tele2.

    Men det största problemet för både Tele2 och Telenor är deras 3G-nät. I längden är det inte hållbart att enbart erbjuda bra täckning på 2G och 4G-näten, pga de många begränsningar som finns med GSM-tekniken. Ett bra exempel är att det inte går att surfa samtidigt som ett samtal pågår.

    Telia och 3 löser detta genom att bygga ut 3G på 900MHz (Telia har inte börjat med detta än). När man kör 3G 900 och 4G 800 från samma basstation har man två surfnät på samma plats, vilket ger en avlastning på näten. Att enbart bygga 4G för surf kommer att leda till kapacitetsproblem både i 2G och 4G-näten. Visst pågår utbyggnaden av 3G-näten de har, både SUNAB och 3GIS - men tyvärr är det inte speciellt hållbart att bygga nät på 2100MHz sett till täckningen.

    Det kan liknas lite med att endast bygga 4G på 2600MHz. Det kräver många basstationer för att kunna ge fullgod täckning. Det håller alltså inte - det behövs en lägre grundfrekvens som används i hela nätet, för 4G är det 900MHz N4M använder och så kompletterar de med 2600MHz. Men att enbart bygga ett nät på en hög frekvens är inte helt hållbart.

    3 hade ju stora problem med detta tidigare - men sedan de fick tillgång till att bygga 3G på 900MHz har de ju inte problemet längre.


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  12. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Angående kundtjänsten, är det samma för privatkunder som företag för jag har aldrig haft problem när jag har ringt dit?

    Bara för att jag skrev det här så kommer säkert kundtjänsten suga apa nästa gång jag ringer:eek:
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telenor: Ställ frågor!


    Det finns inget som säger att den är dålig, bara det att de vill spara pengar och därmed ger ett fristående företag uppdraget att driva den istället. På det sättet slipper Telenor att ta hand om personalen och betalar endast Sykes och Transcom enligt deras avtal.

    Tyvärr vill outsourcingbolag spara pengar. Ta Transcom som bland annat Tele2 använder för deras kundtjänst, där betalar Tele2 50kr/samtal - vilket gör att man på Transcom jobbar mot att korta ner samtalen.

    Detta brukar leda till sämre krav på kundtjänsten och därmed en sämre kundtjänst - men självklart finns det bra personer som verkligen hjälper till bra under de förhållanden de faktiskt jobbar under. Så mycket beror på vem man får prata med och vad problemet gäller!


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  14. DarthBader

    DarthBader Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Dock i detta fall så har var Telenor först med deras abonnemangsportfölj. Telia lanserade deras efter och den var exakt som Telenors ditto.
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Telia lanserade sina abonnemang för familjen före Telenors familjeflex. Dessutom var Telia först med att sänka datapotterna något extremt för mobila bredband.


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  16. DarthBader

    DarthBader Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte på singelportföljen. Men angående familjeabonnemangen så har du givetvis rätt, där var Telia före.
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Sen kan man väl tolka det lite olika gällande Telia Mobil Total, det var ju inte fastprisabonnemang på så sätt att det ingick obegränsat med samtal, SMS osv - men det var en början och de kom ju före.

    Telia Mobil Dela var ju också en början på fastprisabonnemangen, det abonnemanget passade ju även enskilda personer. Så där var också Telia före. Det mesta beror nog egentligen på hur hårt man drar linjerna för vad abonnemangen skulle inkludera.
     
  18. gwingis

    gwingis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har telenor företag mobilsurf flex och jag undrar om man kan köpa till ett tillägg på xxxx antal sms per månad. 0,99kr / sms inrikes är ju otroligt.
     
  19. nclr11111

    nclr11111 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tänker ställa en allmän fråga!

    Vad i hela ***** har ni gjort med era abonnemang för mobilt bredband??
    Har själv mobilt bredband med er sedan snart två år, 4G med 100GB surf/månad för 349:-/månaden.

    Nu tar ni 399:- för 12GB/månad?? Driver ni med mig??

    Jämför man med Tre och Tele2 så ligger ni löjligt lågt!
    -På Tre får jag 100GB/månad för 399:-
    https://www.tre.se/privat/bredband/abonnemang/
    - På Tele2, som ni dessutom delar nät med, får jag 60GB/månad för 399:-/mån inkl router:
    http://www.tele2.se/mobilt-bredband/bredband-4g-large.html

    Skulle VÄLDIGT gärna höra er förklaring!!!

    Ajdå. Trodde svaren i denna tråden kom från Telenor! :)
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Som sagt, så kommer inte svaren ifrån Telenor, men från andra användare här på forumet som kan hjälpa till. Dock så håller jag helt med dig, och jag undrar också vad fan Telenor har gjort med sina abonnemang.

    Det enda jag kan komma fram till är att dem vill bli som Telia, dyra och snåla. Det tycker jag inte är bra sätt att göra dock, särskilt inte när Telenor var den operatör man skulle ha om man ville ha obegränsad surf. Att göra en sån helvändning var inte bra gjort enligt mig.