Telenor vs halebop/telia, 3g stabilitet

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av sebbe1891, 13 jun 2012.

  1. sebbe1891

    sebbe1891 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tänkte ordna mig en SGSIII i sommar och har tittat på två olika alternativ. Halebop Rubbet eller telenor 249. Använder nu halebop sedan i sommras men tycker att deras 3g nät är lite ostabilt,mycket velande mellan E,3g,h etc.

    Har aldrig haft telenor så vet absolut nada om deras 3g nät och dess stabilitet. Någon som använt båda operatörerna eller sitter på annan info och kan uttala sig om detta? Jag bor i stockholm för övrigt.
     
  2. jimbo164

    jimbo164 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Farsan har telenor. Jag tycker inte alls om dem. Dålig samtals kvalité tycker jag.

    Jag har telia på jobbet. Tycker det är drygt när den skiftar mellan edge och 3G hela tiden.

    Har 3(tre) privat, och är positivt överraskad. (bor i Hälsingland) Stabilt och bra tycker jag.
     
  3. Thompos

    Thompos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    I stockholm är ju inte täckningen problemet utan kapaciteten. Jag har Telia på jobbet och Telenor privat där jag tycker Telenor är överlägsna. I Stockholm upplever jag att det är Telenor eller Tre som gäller för bästa surfupplevelse.Är jag exempelvis på hockey/fotboll med mycket folk så är det vi som har Tre och Telenor som har fungerande nät.
     
  4. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Om det viktigaste för dig är att kunna surfa via 3G med din telefon än att kunna vara nåbar på ca 98% av Sveriges yta. Så kör Telenor, 3 har inte ens ett basnät att luta sig på = dåligt!

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det beror helt på vart man befinner sig om man kommer vara i behov av ett GSM-nät. Är man bara i större städer handlar det mer om vilken operatör som har bäst kapacitet på sitt nät. Fördelen med 3 är att de bygger 3G i 900-bandet som enda operatör i Sverige!

    För att hålla mig mig OT, så av Telenor och Telia/Halebop skulle jag välja Telenor alla dagar i veckan om jag vill ha ett bra 3G-nät. Skulle jag hellre bara vilja ha bra täckning skulle jag välja Telia/Halebop :)
     
  6. jimbo164

    jimbo164 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Om man jämför Telenors och 3s täckningskartor, ser man att dem är ganska likvärdiga. Vad spelar det för roll att man kan "luta" sig på ett gsm nät när radiostationerna är plaserade på samma områden.
     
  7. sebbe1891

    sebbe1891 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tackar för alla svar. Blir nog att jag byter till Telenor. Halebop är jag inte nöjd med som sagt, väldigt ostabilt. 3 ska vi inte ens tala om, hade ingen täckning i mitt sovrum och då bor jag ändå i Stockholm stad.

    Det blir säkert bra, tack igen!
     
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Oj, det där lät ju inte alls konstigt? 3 som normalt sett har mycket bra täckning i just Stockholm. Måste ju varit något fel på antingen den utrustning du använde, eller 3s nät just då. Så illa kan det ju inte vara? Har du testat detta flera gånger, eller hur har du märkt detta? Man kan ju också förstås felanmäla en sådan sak. Fast du kanske bor i någon av dessa betongklumpar som byggdes under mitten av 1900-talet som ganska effektivt avskärmar mobila signaler. Jag är lite osäker på om 900-bandet finns i Stockholm?
     
  9. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    900 bandet finns i hela Storstockholm! För mig funkar 3 ypperligt. Alltid bättre hastighet än alla andra med andra operatörer. Bor i Södermanland .
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    När testade du 3 senast? Om det var några år sedan så kan jag säga att det hänt mycket ned 3s nät, absolut tillbudet bättre!





    Saken är väl den att täckningen med mobiloperatörer förändras hela tiden, oftast till det bättre. Så om det var några år sedan så är det mycket möjligt att 3s nät var sämre just där. Speciellt eftersom 900-bandet byggts ut de senaste åren, så pratar vi typ 3-4 år sedan så är det inte alls omöjligt att 3 var dåliga :)

    Tyvärr så byggs mångas uppfattning om att en operatör är dålig på erfarenhet som skaffade för några år sedan - och inte inom den närmaste tiden..

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  11. sebbe1891

    sebbe1891 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Skaffade det för 2 år sedan ungefär och sade upp det för ca 1 år sedan, just pga avsaknaden av täckning. Bor inte i en betongklump och prövade med både Iphone 3GS, samsung galaxy s1 och s2. Generellt var det bra täckning med 3 men jag upptäckte några "deadspots" varav 1 av dessa var i mitt sovrum och en annan på jobbet. Några gånger förlorade jag även täckningen helt som tex inne på en olearys som låg lite under markytan. Vet inte hur det är nu med 900-bandet (inte säker på hur det fungerar) men förut var det iaf att om jag tappade min 3g täckning så var det tvärkört och jag var onåbar.
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är samma frekvens som GSM-nätet (Tele2 och Telenor använder även denna frekvens till sitt LTE nät) sänds på. Det ger en större yttäckning per mast samt bättre huspenetration. 3 är den enda operatören i Sverige som gör detta idag. När man har täckning i 900-bandet kan man surf i hastigheter upp till 16Mbit/s.

    Att de använder den frekvenser beror mest på att kunna erbjuda ännu bättre GSM täckning för att lätt kunna mäta sig med de andra operatörernas GSM nät :)

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    I centrala Stockholm verkar det inte finnas. Jag var där igår och testade att stänga av allt utom WCDMA 900 på min SGS utanför centralen. Ingen täckning alls... En bit ut från city är dock min erfarenhet att det finns 900-täckning. När jag åkte till Tallin på kryssning förra sommaren fanns det täcknig från värtahamnen hela vägen ut i skärgården
     
  14. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Mkt möjligt. Tror de anser att inne i centrum behövs inte den yttäckningen utan mera kapacitet och då är ju 2100 bandet bättre.
     
  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, det låter ju onekligen som att täckningen borde ha blivit bättre, eftersom du sade upp det ungefär i samma veva som 900-bandet började komma. Man kan ju alltid testa igen, menar jag. KOntantkortet 3 har är gratis om man beställer via nätet. Om man vill testa om det finns nät, så kan det ju vara bra. Sedan kan ditt problem också ha med din mobil också dessutom. Hade du en iphone 3Gs så är det inte en bra lösning för att testa mobiltäckning, den stöder t ex inte 900-bandet så även om 3 skulle bygga ut täcknignen, så skulle den luren inte märka detta. Bra du inte bor i betongklump föresten. :) Testa och se om du får tag i en lur som HAR alla band, t ex Iphone 4s eller någon av de androidlurar som finns där ute. De flesta androidlurar stöder 900-nätet. Skulle det fortfarande vara så illa med din täckning, så go for Telenor skulle jag vilja säga, som i princip har samma nät, har ett av de bättre datanäten. Jag ser föresten att du har en samsung nu förtiden. Lurtipsen var som sagt bara tips hihi.
     
    Last edited: 15 jun 2012
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Detta skrevs i maj 2011 "Från och med idag, onsdag 25 maj har operatören 900-täckning i Stor-Stockholm inklusive Södertälje, Stockholms skärgård och Roslagen, i Malmö och Lund, i Stor-Göteborg inklusive Kungsbacka och Bohuslän, i Dalsland, på Gotland och på Öland samt längs E12 i Norrland. Nu fortsätter 3 att bygga 900-täckning, närmast i Mälardalen och sedan resten av landet."

    Själv har jag fått 900-täckning i Stockholm på flera ställen. Även 900-bandet kommer ju lida av radioskuggor, inte så konstigt egentligen, kanske var det en av de ställena som det testades på? :)
     
  17. sebbe1891

    sebbe1891 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2011
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ah, då är jag med :)

    Att pröva deras kontantkort var ju en bra idé. Sen tror jag att skillnaden är såpass marginell att det egentligen inte spelar någon större roll vilken operatör jag väljer (förutsatt att jag nu har täckning i sovrummet och på jobbet hehe). Gillar inte att 3 brandar sina lurar men det kan man ju iofs undvika på the phone house och liknande antar jag. Nu har jag iaf lite mer kött på benen, får se vad det blir i slutändan! :)
     
  18. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Såklart det spelar roll? Om du du sitter på exempelvis tuben och surfar typ mellan gullmarsplan tallkrogen. så varje gång vid skärmabrink blåsut tappar min Tre lur helt täckning. Har du telenor så fortsätter den på Gsm, dock till en lägre hastighet. U see?

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Själv så har jag alltid haft täckning hela vägen mellan Farsta Strand -> T-Centralen. Iaf har jag inte märkt att det bryts på vägen..

    Sen, tycker du verkligen att man kan kalla det surf med EDGE? Jag tycker inte det då en vanlig hemsida tar fasansfullt lång tid att ladda..
     
  20. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har iaf inte haft det dom senaste två åren jag åkt mellan skanstull o Farsta.

    Edge går i ibland snabbare än 3G, 3G har väll en praktisk hastighet på max 384kbit/s (rätta mig om jag har fel) syftar inte på Turbo 3G. Edge ligger på typ 200 i max har jag för mig. Telia har ju uppgraderat sitt Edge till iprincip samma hastighet som 3G nu. sry for OT.

    Jag tycker endå att det är bättre att ha ett gsm att kunna luta sig på!

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2