Tips: Teleoperatörer misstänks för konkurrensbrott

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av night77, 25 apr 2017.

  1. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 134
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    http://www.sydsvenskan.se/2017-04-25/teleoperatorer-misstanks-for-konkurrensbrott

    Telia och Telenor i Sverige misstänks ha missbrukat sin dominerande ställning och/eller ha ägnat sig åt konkurrensbegränsade samarbete med andra operatörer på den svenska mobilmarknaden.
    – Telia Sverige i Solna fick under förmiddagen besök av EU-kommissionen och Konkurrensverket, säger Ralf Bagner på Telias pressavdelning till TT.

    Företaget har inte fått någon närmare information om vad utredningen gäller, mer än att handlar om förfarande på den svenska mobilmarknaden.
    – Vi samarbetar naturligtvis fullt ut med EU-kommissionen, säger Bagner.
    Även Telenor fick besök i dag, i bolagets lokaler i Stockholm.
    "Telenor kommer att samarbeta med EU-kommissionen för att utredningen ska kunna genomföras så effektivt som möjligt. Telenor har utöver detta för tillfället ingen ytterligare kommentar", skriver bolaget i ett pressmeddelande.
    – Hela utredningen styrs från Bryssel, vi har ingenting med det här att göra, säger Konkurrensverkets pressekreterare Jimmy Dominius.
    Brukligt är att de nationella myndigheterna brukar vara behjälpliga i EU-kommissionens utredningar i respektive land. Men Jimmy Dominius vill inte säga om myndigheten varit inblandad.
    – Det vill jag inte kommentera just nu.
     
    inact_0049 gillar detta.
  2. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
  3. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Läser man bara trådstarten får man intrycket att det bara gäller Telia och Telenor, men även Tre och Tele2 är indragna i det här.
     
    night77 gillar detta.
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 134
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag tycker en av grejerna som operatörerna har gjort är deras nya abonnemang med Fri EU roaming. Vi som slutkunder har fått sämre villkor. Kolla på Tele2 modell så är det inte riktigt uppmuntrande. Däremot Telias modell var mer acceptabelt men ändå dyrt!
     
  5. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Lite citat från Computer Sweden:

    EU-kommissionen misstänker att aktörerna på marknaden för mobiltelefoni i Sverige har samverkat otillbörligt för att sätta konkurrensen ur spel. Det uppgav kommissionen i ett pressmeddelande på tisdagen.

    "Kommissionen är oroad över att svenska mobilnätsoperatörer kan ha deltagit i konkurrenshämmande aktiviteter som hindrar etablering i konsumentsegmentet", skrev kommissionen.
    [...]

    Kommissionen undersöker konkurrensbrott under EU-föredragets artiklar 101 och 102, det vill säga kartellsamverkan och missbruk av dominerande marknadsställning.
     
  6. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Det är väl just detta som varit det största argumentet emot fri EU-roaming. På sikt kommer ju operatörerna att få betala mindre för sin roaming, men det tar antagligen ett tag. Undertiden får vi som inte använder roaming så mycket (vilket ju trots allt är de flesta av oss) betala detta.