Historiskt så har inte hårdvaran eller mjukvaran i telefoner varit anpassad för att användas konstant som hot spot. Sällan har jag sett särskilt bra hastighets tester eller kommentarer om allmänt användande över längre tid. Det blir helt enkelt långsamt (ex hackigt vid streaming/lite mer belastning än vanligt surf) och mjukvaran brukar i många fall vara anpassad så att när dom enheter som använts går i viloläge så stängs även hot spot anslutningen ner. Så nästa gång du vill ansluta så behöver du gå in i inställningarna i telefonen och aktivera det på nytt. Misstänker en del i ekvationen är att telefonerna gör detta för att hålla ner värme och batterianvändningen. Och värme gör ju att enheten börjar gå ner i hastighet för att skydda sig från överhettning. Och när den går ner i hastighet så påverkar även det den totala kraften som finns tillgänglig i enheten. Med andra ord den blir långsammare. Men som sagt är man medveten om att det nog inte kommer att vara en sömnlös upplevelse på samma sätt som ett fast bredband är eller bredband med router och bara använder sitt internet för surf så kan detta alternativ fungera.
Nu är det snart ett par år sen jag behövde använda en Android telefon som hotspot så funktionen med att hålla anslutningen vid liv trots att ingen använder det kan ha ändrats sen dess. Eller iallafall finnas en möjlighet tvinga den vara aktiv 24/7. 
Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att leva med ett internet hemma där allt går via en telefon. Ser inga som helst scenarion där jag skulle säga att det är en bra lösning, eller ens att föredra. Men det är jag det. 
Lycka till oavsett!
Last edited: 11 februari 2022