Telia bredband via ASDL som inte fungerar

Diskussion i 'Allmänt' startad av tidelibom, 3 aug 2019.

  1. tidelibom

    tidelibom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Har haft Telia Bredband 30 Mbt/s i många år. Senaste 5-6 åren så har vi haft tekniker på besök i 20 tal gånger. Bara nu sedan mars månad hela 7 gånger. Hastigheten mäter sedan förra sommaren 0.5- högst 2 Mbt/s med kabel. Har Telia tvillingbox men med den hastigheten så kan man inte se tv. Nu har Telia sagt att felet beror på trasig/gammal kopparkabel och att de inte tänker byta ut denna då ASDL via telejacket ska bort. Telia ber mig avsluta tjänsten komb. abonnemang som kostar mig ca 16000 kr året.
    Testar nu ut Telia mobilt bredband men kommer ju inte få in tv boxarna om jag förstått rätt. Finns de något sett att använda tv box från Telia med mobilt bredband, appel air eller chrome cast? ( har en samsung smart tv som är ca 5 år gammal)-
     
  2. Themaster_82

    Themaster_82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    486
    Mottagna gillanden:
    472
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus
    Jag kör Telia TV via Chromecast på landet som är ansluten till en mobil router
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Sitter i detta ögonblick och chromecaster med mobilt bredband i stugan. Det är visserligen inte Telia TV men har Telias app app Chromecast möjlighet så ska ju det gå precis lika bra
    [​IMG]
     
  4. tidelibom

    tidelibom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Så de jag behöver då är en Chromecast? Finns de flera olika? Vilken köper jag? Jag är mycket dålig på sånt här. Vet knappt hur en Chromecast fungerar så berätta gärna om du har tid....
    Jag har en Chromecast liggande det står audio på den.
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Den chromecasten tror jag bara är för ljud. Själv kör jag en generation 2 men har också kört generation 1 med bra funktion. Fördelen med generation 2 är att den kan köras på 5 GHz bandet.
    Jag har en bra router (Huawei 525) som både är bra på att fånga upp signal och att skicka ut den i ett trådlöst nätverk i stugan. Sen ser jag bara till att koppla upp mobilen mot detta nätverk sedan jag ställt in chromecasten att jobba med det. Iom detta kan allt jag kan titta på i mobilen skickas över till tv:n. så om det går att titta på Telia TV via app i mobilen ska det vara grönt. Eftersom jag själv som sagt inte har Telia TV vet jag inte hur det ligger till med den saken.
    Min stuga ligger i i ett värmländskt gruvområde med ganska dålig täckning men Telias nät ger tillräcklig fart för att streama. Min erfarenhet är att för att det ska flyta behövs inte mer än kanske åtta Mbit/s om ens det. Men mer än förstås bättre. ;)
     
    Themaster_82 gillar detta.
  6. Themaster_82

    Themaster_82 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    486
    Mottagna gillanden:
    472
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus
    Jag har Telia appen så du kan streama allt via den och kommer även åt alla play funktioner
     
    Asawi gillar detta.