telia eller tre för Galaxy S

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av borjeboy, 8 jul 2010.

  1. borjeboy

    borjeboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    hej jag funderar på att antingen välja TRE:s abonnemang för 399kr/månad där man får surfa på 10gb och sedan ringa/sms upp resterande delen vilket är 250kr (internet delen äter alltså upp 149kr) då kostar telefonen 0kr om man gör det...

    Alternativt så finns telia då kostar telefonen 5165kr utan förhöjdavgift och abonnemanget kostar då 98kr/månad och man får surfa 1gb innan dom börjar begränsa

    så det är lägre månadskostnad med telia men samtidigt så kan man surfa mycket mer med 3 och man kan ringa/sms upp dom där 250kronorna men telia är som sagt billigare varje månad så vilket tycker ni? och hur är tre respektive telia som operatörer för android telefoner (har telia nu och är egentligen nöjd men har ingen telefon man kan köra internet på idags läget).
     
  2. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    är det 24mån bindingstid på båda?

    lägg ihop alla kostnader och se vilken som är dyrast. sen avgör du om du verkligen behöver 10GB data

    Telias fasta kostnader skulle bli ca 7000kr, sen tillkommer det du ringer och messar för

    Tres kostnader skulle vara över 9000kr men du kommer kanske undan med "gratis" sms och samtal för de där 250kr som ingår? men om du ringer för så lite blir kanske Telias alternativ ändå billigare. då är det bara datamängden som är fördel Tre
     
    Last edited: 9 jul 2010
  3. Aegd

    Aegd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Om du är under 25 eller student så är Telias Max 25 abbonemang ganska bra. Relativt låga ringkostnader och gratis SMS. Om du tycker 1 GIG surfpott är för lite så kan du också ta ett mobilsurf extra abbonemang där du har 5GIG surfpott och då kostar det 198 istället för 98 kronor per månad. Binder du i två år så kostar det 99:- kronor året ut med istället för 198:-

    abonnemang + Mobilsurf Extra = 99 kr/mån (ord 199 kr/mån)
     
  4. NoiseMaker

    NoiseMaker Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    En gig är mycket på mobilt, I say.
    Visst jag använder inte massa GPS, eller tankar appar i 3G, men jag har surfat upp totalt 408,97 MB - ungefär - på en och en halv månad. Lite strömmad musik med Grooveshark (men i Telia kostar det väl ingen data för Spotify, eller?).
    3,800 GB data via WiFi samma period.

    ...
     
  5. kallekall

    kallekall Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tycker 1 gig räcker. Men om du vill så kan du ju alltid använda telefonen som gratis 3G-modem, och då kanske man vill ha lite mer än 1gig, men det beror nog på hur mycket man surfar.
     
  6. borjeboy

    borjeboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    har kommit fram till att 1gb troligen räcker då jag har Wlan hemma och på högskolan sådär är det wifi och då är det bara när man inte är där som det är intressant med 3g och har svårt att tro att det blir över 1gb/månad...

    Så det blir antagligen telia och jo det är max25 som gäller även om jag faktiskt är 26 men är högskolestudent och har det nu
     
  7. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    jag ska lägga till att jag har Surf Alltid på mitt Telia abb. när jag gick över 1GB sänktes hastigeten till ca 200Kb/s istället för de 50Kb/s som det står.

    hur som helst så är 50Kb ändå ganska bra. går utmärkt att streama allt möjligt på det. är det värt 2000kr extra för lite högre hastighet?
     
  8. borjeboy

    borjeboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    nej det är inte det...
     
  9. Johnkan

    Johnkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag har tänkt precis lika dant när jag tänkt på om jag ska använda 3 eller Telia.
    Om du kör max 25 utan att köpa telefonen med abonnemanget så tror jag du slipper bindningstid helt? Eller ja, tre månader blir det ju alltid då det är uppsägningstiden. Eftersom det ingår fria sms varje månad skulle det blir bra mycket billigare för mig i alla fall. Jag har tittat runt lite på andra forum och hört på någon podcast att det är sällan man går över 1gb/månad om man har wifi hemma och/eller i skolan/jobbet.
     
  10. Evil Peter

    Evil Peter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    618
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Du kan ju också köpa telefonen med kontantkort på Tre för 4995 kr och sedan bara starta ett valfritt abonnemang. De har ju Pott i 99, 149, 199, 299 osv kr/mån så då kan du ju välja det som passar dig bäst (utan bindning så finns det väl iofs inte någon anledning att ta något dyrare än 99 kr/mån som du får ringa upp).

    Om du känner att du klarar dig med 6Mbit/s och 5GB/mån kan du ju ta Tres surftillägg som kostar 89kr/mån istället för Max som kostar 149 kr/mån. Tre brukar konstant ligga i topp i tester av mobila bredbandstjänster också.

    Då kan du ju komma undan lite billigare med telefonen än hos Telia, betalar i princip samma för abonnemanget men du får klart bättre surfpaket och 10 kr att använda till annat (;)).

    Även om du vill använda Telia är det ju som synes ändå billigare att köpa telefonen hos Tre.
     
  11. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig legat under 1 GB i månaden med min Desire, brukar ligga kring 2 GB. Så i det fallet hade jag valt Tre.

    Samtidigt låter 399 kr väldigt mycket. Med mitt Telenor-abonnemang på 250 kr i månaden på min Desire så betalar jag utöver det för sms och ringande också, men jag kommer aldrig i närheten av 399 kr. Och så betalar jag inget utöver det för telefonen. Och har obegränsad surf.
     
  12. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Gick över från Tele2 till Tre. Funkar okay, men jag kanske kommer inte nyttja 5 GB fullt ut då jag slutat ladda ned appar pga att jag har numera redan har för många. Jag har det näst billigaste abonnemanget, 69 kr, och plus lurens internet som kostar 89. Alltså total kostnad 158 kr/mån utöver samtalen.

    Men jag funderar på att byta tillbaka till Tele2 igen eftersom jag brukar resa en hel del utomlands och Tele2 kör ju mot GSM-nät i de länder som fortfarande inte har 3G, medan Tre gör inte det. Därför kan det kosta i vissa länder 14 kr/min (jmfr 2,5 kr/min hos Tele2). Idiotiskt av Tre att inte också göra det, annars hade det varit skitbra. Som tur är att jag är inte bunden hos dem vilket gör att jag kan komma å gå som jag vill :)

    Apropå surfhastigheten har jag ALDRIG kommit upp i 6 Mbit/s när jag testat luren med hjälp av en app som heter "Speed Test". Nedströms så varierade allt från 1 Mbit/s - 2 Mbit/s, beroende på var i stan jag var. Uppströms 1,5 Mbit/s - 2,5. Så det där att man kan komma upp till 6 är ingenting annat än tom skitsnack från Tre. Jag skulle säga Upp till 3 Mbit/s. Men det är väll så när man marknadsför att man berättar bara det som man vill berätta...

    Vet ej hur det är med Telias del eller Telenor, ni som har det kan ladda ned appen "Speed Test" från Market å berätta själva.
     
  13. ossi303

    ossi303 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ta telia 10 gig är otroligt mycket att surfa för jag hade halebop men var rrädd att jag skulle surfa söut för mina 3gig som man hade där så jag bytade till telenor surfa där har jag obegränsat surf men jag gör bara av med kanske 6gig och då sommar jobbar jag i en kiosk och har då mobilen som radio så den spelar hela dagarna från klockan 11.00 till 20..00 så det räcker lungt med 3 eller 5gig
     
  14. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Det fina är också att Telias begränsade hastighet är 0,25 Mbit trots att de säger 0,12 :) Det är det fullt njutbart att surfa både via datorn och nallen med den hastigheten
     
  15. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jag har kommit upp i strax över 6 Mbit på 7,2 Mbit HSDPA. Så visst går det. Förutsättningarna är perfekt signalstyrka och rätt tidpunkt (typ klockan 4 på natten).

    Sedan är inte Tres nät uppgraderat till mer än 3,6 Mbit HSDPA på vissa ställen. Ibland finns inte ens HSDPA utan enbart vanlig 3G. Är du säker på att du var i ett område där det fanns 7,2 eller mer?
     
  16. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Både hemma och på jobbet kommer jag upp i 4 — 5 Mb med tre. Men jag hade problem i början då jag bara fick 0,3Mb. De var tvungna att göra något hos tre innan det lirade. Så fart finns det i tre:s nät.