Telia: fakturafråga

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Luzo, 27 aug 2010.

  1. Luzo

    Luzo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    För ungefär en månad sedan skaffade jag mig en HTC Desire samt bytte från Telia Refill till Telia Max25 och fick nu min första faktura. Har dock ett par funderingar nu när jag kikar på den (kan för tillfället inte kontakta telefonsupport som stänger vid 17.00 och chat/mail svarar inte för fakturafrågor o_O) och hoppades att någon här kanske kan hjälpa mig att förstå!

    Månadsavgiften för Max25 ligger på 49 kr, där tillkommen avgiften för Mobilsurf (69 kr) samt en fakturaavgift (19 kr). Enligt Telias prislista skall dessa priser vara inklusive moms. Dock så står det i en spalt till höger om dessa att den fasta avgiften för abbonemanget inklusive moms blir 103 kr och för mobilsurfen 140 kr. 100% moms, någon? Varför? Räknas de extra avgifterna vid byte av abbonemang in i momsen istället för att skrivas som en separat punkt? (Bytesavgift var 100 kr, villkor enligt Telias prisplan "Gäller vid byte till nytt mobilabonnemang från Telia.". Gäller detta ens för byte från Telia Refill till abbonemang?)

    Dock så säger själva sammandraget att momsen endast är 57,16 kronor... Haha.

    När vi sedan fortsätter mot trafikavgifterna syns det inget konstigt direkt. Samtalsavgifterna tycks se korrekta ut. Däremot blir jag lite förundrad över datatrafikkostnaderna. I och med att jag har Mobilsurf betalar jag 0,00 kr per MB vilket tydligt också står i fakturan (trodde jag skulle använt bra mycket mer trafik kan jag ju säga!). Men under denna står det "Trafik via Surfport" där det står 20,00 kr per MB varav jag tydligen använt 0,45 MB av (9 kr maxtaxa per dag) vilket resulterade i ytterligare en kostnad, 9 kr :) en dag). Antingen så råkade jag surfa innan Mobilsurf blev aktiverat eller är detta ytterligare någon kostnad de smyger in då man använder deras "Surfport"? Förstår inte. Får väl kanske se hur nästa faktura ser ut...

    Hursomhelst har jag nu en faktura på cirkus 127 kronor för mycket (enligt mig) och då är jag snäll och räknar in de där 9 kronorna för "Trafik via Surfport". ;)

    Någon som har några idéer?
     
    Last edited: 27 aug 2010
  2. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Dina avgifter är helt korrekta, min räkning hamnar där också. Det är 49 kr + 69 som gäller. Den spalten du pratar om måste det vara något annat de gäller eller något, för det är som sagt, 49 + 69 som du betalar.

    Däremot den där fakturaavgiften den kan du ju alltid byta bort genom att köra e-faktura ;)
     
  3. Luzo

    Luzo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Så varför skall jag betala 19 (fakturaavgift) + 102,90 (fast avgift Telia Mobil Max 25) + 140,30 (fast avgift mobilsurf) + 23,60 (samtalskostnader) = 286 kronor? Detta är vad fakturan står på så de räknar ju den spalten :P

    Jag menar, ska det inte vara 19 (fakturaavgift) + 49 (fast avgift Telia Mobil Max 25) + 69 (fast avgift Mobilsurf) + 23,60 (samtalskostnader) = 161 kronor?

    Enligt Telias prislista som kan hittas på webben skall dessa priser vara inklusive moms. Så jag förstår inte hur de tänker då de fakturerar mig 286 kronor. Tror du att det är bytesavgift och andra kostnader som har räknats in?

    Ja, jag är medveten om E-faktura och kommer antagligen att fixa med det framöver ;)
     
    Last edited: 27 aug 2010
  4. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Hur ser Perioden ut ? är det för 1 månad, 2 månader elelr 2½ månad?
    JAg ska t.ex betala 440 kronor nu för min Desire, men det är ju baserat på 2 månader o lite till.
     
  5. Luzo

    Luzo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Köpte telefonen separat. Det står "Abonnemangsperiod 1 sep - 30 sep 2010. Trafikperiod 28 jul - 14 aug 2010". Hmm... betalar jag kanske för månaden jag precis använt (28 jul - 14 aug) plus förskottsavgift för de fasta avgifterna för nästa månad (1 sep - 30 sep)? Eh...

    Det skulle ju i och för sig stämma.

    2x fast avgift för abbonemanget: 49x2 = 98 kr (enligt faktura 102,90)
    2x fast avgift för mobilsurf: 69x2 = 138 kr (enligt faktura 140,30)
    Avgifter (samtal): 23,60 kr
    Fakturaavgift: 19 kr
    ---------
    Summa: 279 kr (enligt faktura 286 kr)

    Tror kanske mysteriet är löst! Bara jag som är lite korkad, eh?
     
    Last edited: 27 aug 2010
  6. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Haha japp, det är Trafikperioden där som är :P.
     
  7. Luzo

    Luzo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Aja, tack så mycket, haha. Fick lite panik där en stund, kunde tydligen inte tänka klart ;)