Telia först med rikstäckande Narrowband Internet of Things (NB-IoT) 

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av 6150, 25 maj 2018.

  1. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Idag ( 18-05-24) öppnar Telias första och rikstäckande nät, Narrowband Internet of Things (NB-IoT), för dagens och framtidens uppkopplade saker. Enligt Internet of Things forecast 2018 kommer det att finnas runt 30 miljarder uppkopplade saker i världen år 2022 och den globala IoT-marknaden omsätta nästan 500 miljarder dollar år 2020. Med det nya NB-IoT-nätetskapas helt nya möjligheter att utveckla tjänster och lösningar för den uppkopplade och smarta framtiden.

    Telia först i Sverige med rikstäckande nät för sakernas internet – Narrowband IoT

    Enl NyTeknik så är Tre först, men finns nog fördelar med ett rikstäckande erbjudande :-)
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ju skillnad på att vara först att lansera något först och sen att faktiskt ha tekniken tillgänglig. Som nu, 3 lanserade den först - men det verkar som att Telias lansering är bättre och mer tillgänglig att implementeras för alla företag och inte bara i ett test som 3 kör. :)

    Spännande oavsett att det händer massa saker på det området. Kommer förhoppningsvis ge nya spännande lösningar för, framförallt, företag :)
     
    Matte1976 och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För vår del är ju kanske konsumentorienterade produkter av uppenbara skäl mer intressanta. Inledningsvis blir det säkerligen mer B2B-orienterat. Utan eSIM blir det svårt att koppla upp något för oss konsumenter.

    Jag hade ju bara för att ta ett av väldigt många exempel gärna sett att jag kunde bevaka vad för temperatur det är i sjön vid sommarstället med en narrowband-uppkopplad termometer. Det är en rätt liten sjö och ca 500 meter dit, så det är svårt att hitta en bra lösning via WiFi eller BT. Temperaturen hade jag sedan kunnat publicera någonstans på nätet så att andra i bygden kunde ha åtkomst.

    Nu hade ju en GSM-uppkopplad sådan säkert fungerat lika bra, men då skall man krångla med ett SIM-kort också, och batteritiden hade nog inte varit fullt lika bra.
     
  4. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Är inte det här lite som PiedPiper? :O
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Noterar så här fem år senare att det fortfarande inte verkar finnas ett NB-IoT-nät som är tillgängligt för konsumenter. Tycks fortfarande främst vara avsett för B2B.

    Lite tråkigt. Man kan hitta en del kul prylar med stöd för NB-IOT, här är tex en temperatursensor med fem års batteritid som man i princip skulle kunna placera var man vill om man bara hade åtkomst till NB-IoT-nätet: Wireless high temperature logger - NB-IoT - Efento. Fler exempel på sensorer med 5-10 års batteritid: NB-IoT sensors - Efento


    När tror ni NB-IoT blir tillgängligt för annat än företag?
     
    Last edited: 14 aug 2023
  6. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Telenor har väl sitt öppet för privatkunder?
    IoT Internet of Things | Smart uppkoppling | Telenor

    Vilka IoT teknologier stöds står det inte men LTE Cat-M tycker man borde vara igång
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bra fråga. Det verkar inte finns någon dokumentation på hemsidan om hur konfigurationen av enheter går till eller vilken standard som används. Man kan dock söka på täckningskartan efter både LTE-M samt NB-IoT och då visas endast täckning för LTE-M, så jag antar att de bara erbjuder stöd för sistnämnda.

    Länken för att beställa ett startpaket pekar bara till sidan för att beställa ett kontantkort, men det är kanske allt som behövs (?).

    Blir ju nyfiken på att testa. Efentos sensorer ser ut att fungera med både LTE-M samt NB-IoT, så man kan ju se om man öht lyckas beställa tex en tempsensor till att börja med, kräver kanske att man har ett företagskonto.

    Frågan blir ju hur man sedan lägger till enheten i nätverket bara. Finns liksom inget exempel eller någon beskrivning hos Telenor på hur backenden ser ut. Använder man en app? Skannar man en QR-kod? Matar man bara manuellt in sensorns IMEI (...som jag antar att de har?) någonstans?
     
  8. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Om jag inte minns fel så testade jag Cat-M med Telenor sim innan sommaren.
    Minnet sviker mig lite dock på den punkten då det va ett kundsim.
    Telenor tillhandahåller bara infrastrukturen, servrar mm är det ju kunden som måste hållas med.
    Dvs, ska du ha en temperaturgivare så måste du ju ha nånstans där den kan offloada sin data, tex webbserver eller filserver.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, de flesta verkar erbjuda någon molntjänst där informationen loggas. Förmodligen inte kostnadseffektivt om man bara tänker ha en eller ett par enheter, särskilt som det är B2B-produkter.

    De skriver dock att man ska kunna skicka informationen till "valfri molnplattform", sedan nämner de Amazon Sidewalk på hemsidan: Everything you need to know about Amazon Sidewalk, the secure, low-cost network that can connect devices up to half a mile away + AWS IoT Core for Amazon Sidewalk - AWS IoT Core (om man nu inte kan använda Home Assistant eller dylikt, men det är nog lite tidigt för att förvänta sig att det finns moduler för ändamålet ännu)

    Om man kan använda Amazon har de en "free tier" som de som exempel menar räcker till att ansluta 50 st enheter som skickar 500 st meddelanden om dagen.


    Jag skall börja med att maila Telenor och fråga hur man ansluter LTE-M-enheter till deras nätverk först.
     
    Last edited: 14 aug 2023
    svenix gillar detta.