Telia genomför piloter av smart energilagring

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av 6150, 27 jan 2022.

  1. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 378
    Mottagna gillanden:
    2 820
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.

    "Som en del av Telia Companys syfte att ”Reinvent better connected living” ser bolaget över möjligheten att förbättra sin energiförbrukning och stärka sin nätinfrastruktur. Under 2022 kommer Telia att genomföra flera piloter av smart energilagring med hjälp av litiumjonbatterier, så kallade Smart Battery Energy Storage Systems, med utvalda partners för att se hur Telias energianvändning kan optimeras och även bidra till att avlasta elnätet. Partner för den första piloten som startade i januari är den svenska leverantören Polarium som utvecklar lösningar för smart energilagring."

    Telia Company inleder pilot med Polarium för utveckling av energioptimering


    "Polarium vill göra Telia först i Norden med gröna och smarta basstationer. I kulisserna av affären finns Harald Mix, Håkan Roos och den tidigare Teliachefen Johan Dennelind."

    Telia framtidssäkrar nät – med ”miljardärernas batteribolag”
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 747
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter ju rätt smart, särskilt när elpriserna varierar så mycket som de numera gör.
    Jag undrar hur lång livstid man räknar med. Handlar det om låt säga fem år eller tio år innan de behöver byta ut batterierna? Tesla räknar med 10 år för sin "powerwall".

    Polarium som levererar lösningen får sina celler från Northvolt-fabriken i Skellefteå, så det blir ju lokalproducerade batterier antar jag.
     
  3. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 046
    Mottagna gillanden:
    1 344
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Jag tror inte det kommer fungera. Att ha tillräckligt stora batterier för att värma upp sveriges villor under kalla dagar är helt enkelt inte rimligt. Vi behöver en ny generation av batterier först. Sedan kan jag tycka att man borde skrota vindkraften och satsa på att bygga moderna kärnkraftverk istället.

    Karlshamnsverket bränner 140 000 liter olja varje timme och det har gått under långa perioder nu under vintern för att täcka upp för nedstängd kärnkraft. Rimmar ju jättebra med våra utsläppsmål...
     
    6150 gillar detta.
  4. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Många master ur funktion sen när tjuvarna varit framme och rensat dom på batterier då.