Diskussion: Telia inför stopp för att surfa utomlands

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av night77, 5 maj 2017.

  1. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Telia inför stopp för att surfa utomlands
    http://www.expressen.se/dinapengar/tech/telia-infor-stopp-for-att-surfa-utomlands/

    Telia stoppar sina kunder med abonnemang för mobilt bredband att surfa utomlands.

    Stoppet träder i kraft redan om en månad.

    – Vi kompenserar genom att ge mer surf inom Sverige, säger Inger Gunterberg på Telias presstjänst.

    Det drastiska stoppet gäller alla som har ett separat Telia-abonnemang för sin surfplatta. Från och med den 8 juni går inte abonnemangen att utnyttja utanför Sveriges gränser. Kunderna är hänvisade till att hitta ett trådlöst nätverk eller surfa via mobiltelefonens abonnemang.

    NYA REGLER FRÅN 15 JUNI 2017
    Från och med den 15 juni 2017 får operatörer inte längre ta ut extraavgifter för roamingtjänster som används när du reser inom EU.

    Enligt huvudregeln ska det inte kosta mer än i hemlandet att ringa, sms:a eller surfa när du befinner dig i ett annat EU-land.

    Operatörerna får däremot begränsa mängden tjänster som du får ta del av till samma pris som hemma, om det finns risk för missbruk eller onormal användning.

    Till exempel ska det inte löna sig att teckna ett abonnemang i ett annat land än det du bor i permanent.

    En sådan begränsning kallas för en policy för skälig användning.

    Källa: POST OCH TELESTYRELSEN

    Exakt varför Telia inte väljer att tillåta internationell roamingnär det gäller abonnemangen för mobilt bredband är oklart. Men efter den 15 juni kan telebolagen inte längre ta ut extra roamingavgifter inom EU. Telebolagens stora kassko på internationella roamingavgifter sinar helt enkelt. Det är därför ingen vild gissning att anta att Telia spar pengar när de förhindrar direktsurfning med abonnemang för mobilt bredband utomlands.

    Officiellt hänvisar Telia till att man i stället förbättrat villkoren när det gäller surfandet via mobilen utomlands.

    – För mobilt bredband har vi valt att abonnemangen inte går att roama på och då går de enbart att använda i Sverige. Du kan inte köpa till roaming eller aktivera roaming i efterhand. Det bryter mot regleringen och skulle också motverka regleringens syfte som är att vi operatörer inte ska profitera på roaming, säger Mattias Hartmann på Telia.

    Men ni skulle ju kunna tillåta roaming utomlands?

    – Ja, men vi har valt att inte göra det.

    Sänker inte priset
    Telia kommer inte att sänka priset för de behåller sitt abonnemang för mobilt bredband, men som från den 8 juni skärs av från att sufra på sina surfplattor utomlands. Företaget ökar i stället på surfmängden inom Sverige.

    – För de mobila bredbandskunder vi har så kommer de att få mer surf än vad de har i dag, säger Inger Gunterberg på Telias presstjänst.

    Hur många är berörda?

    – Vi har inte de siffrorna.
     
    Last edited by a moderator: 7 maj 2017
  2. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Hmmm.
    Antingen så är de väldigt smarta och genomför ändringar utan att tänka igenom konsekvenser, eller så är de genuint naiva.
    Tror dock att de bara inte vill hälla ut bränsle inför den kommande branden.
     
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Tro aldrig att operatörerna är icke medvetna eller dumma, de har planerat för sånt i flera år nu! Deras strategi förändras med tiden för att anpassa sig till nyheterna i deras värld och dessutom hur mycket de ska kunna tjäna ännu mer pengar!
     
    katho gillar detta.
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Pajasföretag.
     
    ambassaden och inact_0018 gillar detta.
  5. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    ... vad jag förstår är de 'bara' kunder som har mobilt bredband det gäller...
    De flesta har väl mobildata /mobilsurf kopplat till sitt telefonabbonemang - vilket inte berörs?!

    Har jag uppfattat det korrekt?

    - Ja, jag vet att många har mobilt bredand också! just to say it!
     
  6. Jojj3p98

    Jojj3p98 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    fan vad telia suger seriöst. Kör själv med telenor funkar hur bra som helst. Vi med mobilsurf berörs väl inte?(har en företagstelefon med telia)
     
    inact_0018 gillar detta.
  7. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Bra kan folk utnyttja resan till att hitta på saker med familjen istället för att sitta bakom en platta.
     
    cavveman och IRONMIKE gillar detta.
  8. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 016
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Kan köpa det - Säg att du köper ett paket Bredband med ett ingående mobilt bredband till t.ex. din surfplatta - med de nya EU reglerna skulle du kunna skeppa iväg det kortet till någon polare i Europa som då skulle kunna surfa fritt på det, till en förmodligen ganska hög kostnad för Telia.

    Vanliga mobilabonnemang med surf påverkas ej av detta, där har ju Telia redan öppnat upp för EU-surf.
     
    Jojj3p98 gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Stämmer, det är bara dem som har mobilt bredband som berörs, inte mobila abonnemang.
     
  10. Jojj3p98

    Jojj3p98 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    okej, nu är jag med..
     
  11. inact_0049

    inact_0049 Guest

    För att inte folk ska göra detta har man satt följande begränsning:

    "Om du till större delen (mer än 50 procent) använder ett abonnemang i ett annat EU-land under en fyramånadersperiod har operatörer rätt att ta ut en avgift. Det är värt att tänka på innan du låser dig till en svensk operatör om du planerar att bosätta dig i ett annat EU-land längre tid än så."

    https://swedroid.se/det-har-galler-nar-roamingen-inom-eu-upphor-juni/

    EDIT: Detta gäller mobilsurfen, men man kunde gjort något liknande upplägg för bredbandet också.
     
  12. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag är väl hyfsat säker på att detta snarare handlar om att undvika internkonkurrens mellan mobilt bredband och talabbonemang. Det är ju annars ingen skillnad mellan att begränsa utlandssurfen till 5 GB t.ex på mobila bredbandet eller röstabbet ur operatörssynvinkel.

    Vad de är rädda för är snarare att kunderna gör som jag gör: Skippar röstabben helt och endast kör data eftersom taltrafiken går via IP-baserade tjänster. Det är ju lite "olyckligt" när kunden kör mobilt bredband i enheten OCH sedan ringer under resan via IP. Kan man däremot locka med "fri roaming" för röstabben kan det kanske locka en och annan att skaffa det istället för att få utlandssurf.

    Personligen skulle jag inte betala för samtal/SMS via en operatör istället enbart data bara för utlandssurf. Då slänger jag hellre i ett lokalt SIM-kort som vanligt och kör på det (fördelen med IP-tjänsterna är ju att man slipper meckandet med SIM-baserade nummer och därmed kan köra med valfri operatör utan problem).

    Detta är helt klart ett sätt att styra in kunderna mot röstabonnemang genom att på artificiell väg undvika att de mobila bredbanden konkurrerar för mycket.
     
    cobben och Moby gillar detta.
  13. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Skulle snarare tro det handlar om att de nya EU-lagarna är väldigt tuffa för många operatörer. Samtidigt som operatörerna inte får ta ut något extra av kunden för roaming, så måste de ju fortfarande betala för roamingen. De kan inte heller välja att t.ex. erbjuda fri roaming i vissa länder, utan antingen är roaming aktiverat för alla länder i EU eller så görs abonnemangen till s.k. "Sweden Only" vilket är fallet med Telias mobila bredband nu. Det går helt enkelt inte att erbjuda 12GB EU-roaming för 149 kronor, när Telias faktiska kostnad för den roamingen hamnar runt 200-500 kr.

    Tycker såklart som konsument att EU-lagen är bra, det är på tiden och roamingavgifter är riktigt jobbiga. Men för operatörerna (speciellt för de mindre och prispressande som t.ex. Vimla, Hallon och Fello) kommer det att bli tufft. Priserna kommer förmodligen gå upp för alla, istället för att de som behöver roaming betalar för det. Eftersom det är en förlustaffär kommer nog operatörerna i den utsträckning de går att undvika EU-roaming i sina abb, t.ex. i just mobila bredband.
     
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    För min del ser jag hellre att operatörerna inför begränsningar av olika slag än att priserna går upp för alla, även dem som inte har nån som helst nytta av den fria roamingen. För den kostar ju, som @Francis@Francis påpekar en hel del för operatören och pengarna måste tas in någonstans.
    Man ser ju på resonemangen här att det planeras ett närmast hejdlöst surfande utomlands, och det är självklart inte gratis för operatörerna. Jag tror man gör de inskränkningar man kan nu för att kolla av hur landet ligger när det väl är igång, och sen gör man de justeringar man ser lämpliga när man vet mer.
     
  15. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Vimla är en del av Telenor, likaså är Hallon en del av Tre. Så där blir det nog inga problem. De stora jättarna (där Vimla, Hallon kan räknas in) har helt andra förutsättningar än de mindre.

    För Fello som inte har eget nät lär det dock bli tuffare, likaså för andra mindre operatörer i samma sits.
     
    katho gillar detta.
  16. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Givetvis är det precis som du säger, men tror varken Telenor eller Tre skulle tillåta att Vimla och Hallon började gå i förlust. Känns dessutom att både Vimlas och Hallons kundkrets består av personer som faktiskt roamar en del. Priserna kommer förmodligen att höjas.. :(
     
  17. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Varför skulle de gå med förlust? Mest rimliga är att man sätter upp gränser likt Comviq.

    Sedan är Sverige ett litet land i sammanhanget, utan att veta så skulle jag gissa på att det roamas mer data i Sverige av andra EU-resenärer än vad svenska resenärer roamar i EU. Det i sin tur skulle innebära att svenska operatörer faktiskt tjänar pengar i detta sammanhang. Det ser jag även som förklaringen till Telias generösa gränser.

    Utöver detta så finns ju även de svenska operatörerna representerade i olika EU-länder och där blir det ett nollsummespel.

    Så att roamingen skulle påverka priserna negativt för svenska kunder i någon större omfattning ser jag som rätt osannolikt.

    De enda operatörerna som sagt som borde kunna drabbas är de som endast har utgifter i sammanhanget, dvs t.ex. Fello och liknande. Ingen kan ju roama i nät de äger då de inte äger några, men deras kunder kan roama i andras nät och det medför ju kostnader.
     
    inact_0049 och Asawi gillar detta.
  18. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Tydligen så fortsätter abonnemang för Telia Sense att fungera i utlandet, 99 kr för 20 GB är ju ganska billig utlandssurf.
     
  19. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Nu har de ändrat sig! Under förutsättning att abbonemanget är bundet så får man nyttja hela potten utomlands (upp till 100 GB). De har även höjt datapotterna rejält.
     
    night77 gillar detta.
  20. Gorgeous

    Gorgeous Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    905
    Mottagna gillanden:
    329
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Gäller detta de mobila bredbanden ?