Telia öppen fiber/Tele2

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av vibsp97, 26 okt 2022.

  1. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Sitter just nu (sen flera år) med Telia som bredbandsleverantör till bra pris, har alltid lyckats förlänga det men nu kärvar det lite trots hot om uppsägning osv
    Är dessutom ruskigt trött på Telias tv strul med saknade kanaler och taskig ersättning...
    Tele2 har ett riktigt bra erbjudande just nu men det innebär att jag (kostnadsfritt) måste byta min mediaomvandlare och därmed är "låst" till Tele2.
    Är det någon som gjort det här bytet och vad händer om man vill byta tillbaka om nåt år? Finns det någon risk att man åker på en extra kostnad från Telia när deras mediaomvandlare kopplas bort mm?
    /Peter
     
  2. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Telia hade förr erbjudande på att binda sig en viss tid 12 eller 24 mån, kommer inte ihåg exakt, och då kunde man få bytet kostnadsfritt. känns bara som en jäkligt onödig grej operatörerna håller på med. Varför byta den omvandlaren?
     
    vibsp97 gillar detta.
  3. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Vänta till Black Friday / week.
    Då kommer det finnas bra erbjudanden hos flera leverantörer.
     
    vibsp97 gillar detta.
  4. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Jag har förnyat varje år runt black friday, haft 500 via telia för 299kr/mån.
    Telias kundtjänst är tyvärr (om man inte nån enstaka gång hittar rätt person) under all kritik, kunskapen är häpnadsväckande låg och man får olika besked/svar varje gång. Har nog tillbringat 3-4 timmar tillsammans med kundtjänsten senaste dagarna.
    Det går tydligen inte (är fortfarande tveksam till om det stämmer) att byta mediaomvandlaren och ha fiber via Tele2 och samtidigt ha tv via Telia. Tyvärr sitter jag fast med ett tv abonnemang från Telia fram till nästa sommar.
    Dessutom går det inte (enl telia) att behålla tv om man har en nån annan bredbandsleverantör än telia, det är jag övertygad om att det inte stämmer. Har tex haft allente tv abonnemang via telia bredband tills helt nyligen.
    Till slut fick jag iaf ett erbjudande för 299/mån i 2 år som tackade ja till, men jag vet fortfarande inte riktigt vad som gäller... :ehm:
     
  5. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    526
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Intressant. Jag har också problem med Telia Öppen Fiber. Jag tecknade mig för 2 års bindningstid för att få installationen billigare. Nu har jag fortfarande ett år kvar på bindingstiden men jag vill börja se mig om efter de alternativen där man byter fiberopertatör (mediaomvandlaren) istället för byter tjänsteoperatör. Problemet är att jag inte kan söka på adressen eftersom den är låst till Telia och det gör att andra ISP:er inte kan se om den är tillgänglig. Föredelen med datt byta fiberleverantör är att man kan få både högre hastighet till lägre totalkostnad än om man välje Telia Öppen Fiber. Dessutom antar jag att en del operatörer hellre vill slippa Telia Öppen Fiber av olika andledningar. Naturligtvis finns det risker med det eftersom det inte är säkert att man kan bli återinkopplad på Telia Öppen Fiber senare.
     
    vibsp97 gillar detta.
  6. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Exakt samma funderingar som jag har haft, tråkigt att det ska vara så svårt att få besked om vad som gäller.
    Tele2 hade ju tex 1000 för 299/mån i två år.
    För min del är det tv abonnemanget som jag relativt nyligen tecknade som ställer till det
     
  7. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    526
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Om jag skulle skaffa TV så skulle jag se till att ha det frikopplat från Fiberabbonemanget. Det finns ju de där man kan köra en app istället som t.ex. Telenor stream Mini.