Telia, sämsta operatören för mobilsurf?

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Viggo, 14 jul 2011.

  1. Viggo

    Viggo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Börjar bli så otroligt trött på Telia när det gäller mobilsurf, för det första är hastigheten på 3G hälften mot tre när jag jämfört med tre på samma ställe, men framförallt: går täckningen ner till tre pluppar på 3G går nätet över till Edge som ju är fruktansvärt långsamt, sen är den ofta kvar på Edge även fast det inte behövs, tvingar man över telefonen på 3G-nätet kan det vara 4 av 5 staplar i mottagning. Jag skulle gissa att min telefon kör på Edge 40% av tiden och detta i och omkring Stockholm. Har ringt Telia men de säger att allt är normalt.

    Är det bara jag eller är Telia så här dåligt?
     
  2. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Lika för mig

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  3. Degauss

    Degauss Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Personligen, tar jag Telias Edge över Telenors och 3's GPRS nät vilken dag som helst.

    Annars brukar jag har H+ uppkoppling med Telia 90% av gången i Stockholm innerstan där jag bor. På landet (Ingärö), brukar jag sitter på Edge med 3-5 staplar, eller 3G/H med 1-2 staplar.
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 683
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Beror på var man är och när man är där. För inte så länge sedan var jag på ett ställe där både telenor och 3 hade klart bättre topphastighet än telia. Men å andra sidan var det totalstopp i kanske 10 sek cirka varannan minut medans telia var helt stabilt. Jag körde på telia då förstås. Summa sumarum: om du har råd så se till att ha ett par olika simkort att byta mellan om du vill bäst upplevelse.
     
  5. pumpe3

    pumpe3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    OnePlus 7T
    När du jämfört med ex Tre har du jämfört med samma hårdvara då? eller är det bara ett random test så spelar det ju enormt stor roll för utgången.
    Ex bytte mitt mobila bredbandsmodem i veckan innan hemma så fick jag mellan 2-4Mbit/s nu med nya modemet och exakt samma abonnemang och simkort så ligger jag mellan 6-8Mbit/s (tilläggas bör att det är båda 2 fräsha moderna donglar den ena teoretisk topphastighet på 21 och den andra på 36)
     
  6. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag måste hålla med om att Telias mobilsurf inte är så bra som jag hade hoppats, den är bra när den väl fungerar, men när man hamnar i lite mindre byar som inte har fått äran att få en egen telefonmast i närheten, så är man nere på Edge med en gång, och då går det inte att surfa ens med Edge.

    Men som telefonoperatör, är jag nöjd. :)
     
  7. Massy

    Massy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Oppo Find 5
    Platta:
    Nexus 7 1st Gen
    Platta 2:
    iPad Mini
    Vet inte vad dem har gjort med nätet på sistone, helt värdelöst. Bor inte så jätte centralt men det har trots allt fungerat ypperligt med 3G/egde förut. Nu har jag sällan 3G och edge är oerhört segt. Arghh!
     
  8. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    3 är bra när det kommer till surf, om man inte är i norrland.
    Alltid snabbt, alltid.
     
  9. Ajohan77

    Ajohan77 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har TRE privat(Blade) och Telia på jobbet(iPhone4) och rör mig i Göteborgstrakten. Har jämfört vid otaliga ställen och TRE har alltid bättre 3G-uppkoppling än Telia. Anmärkningsvärt med tanke på hur mycket dyrare Telia är.
     
  10. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Telia täcker iaf hela landet. För dem är det Norrland överallt. Jag är väldigt nöjd med Telia. Tele2 går bort på grund av att jag har inte den minsta lust att föda Stenbeck plus sin idiotiska reklam och Tre tja... ;)
     
  11. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Ja tre känns ju stabilast vad gäller 3g-täckning enligt min erfarenhet. Men nu kör tidningen Mobil omkring med sitt täckningstest igen så snart vet vi :-)
     
  12. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Har både Tre och Halebop.Har satt telefonen enbart på WCDMA som jag har Halebop kortet i orkar inte med det edge nätet
     
    Last edited: 22 jul 2011
  13. swanden

    swanden Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Har själv halebop och upplever inga problem med hastigheten. Har ute på landet bättre resultat än inne i Malmö innerstad där jag bor

    Sent from my V9 using Tapatalk
     
  14. Degauss

    Degauss Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Nån som har provat använda 3/Telenor i Värmdö/Ingarö området, 20 min utanför Stockholms innerstad???.....Hehe....lycka till :P
     
  15. besa

    besa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Hehe, ja.. Det fungerar jätte bra!! om man inte vill bli nådd ;-)

    Jag hade TRE tidigare och har bytt till telia. Vist, tre var snabbare att surfa med, men då och då försvann mottagningen helt, det kändes som om mottagningen försvann bara man lämnade storstaden med några meter, hemma var jag tvungen att stå vid ett fönster för att kunna prata, trotts att jag bor i ett tät bebyggt område nära Stockholm. Med telia har jag alltid mottagning. Däremot pendlar den väldigt mycket mellan 3g och gsm, jag har därför telefonen inställd på att alltid vara på gsm, specielt då jag rör mig i många områden där 3g mottagningen är dålig hos alla operatörer (vad jag vet), och på dom ställena hade inte TRE mottagning alls. Ska jag surfa en längre tid eller på tyngre sidor så byter jag till 3g. Lätt och enkelt, har en genväg till det bytet i "rullgardinen" eller "status bar" kanske är ett bättre ord
     
  16. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Tre har WCDMA 900 där nu, så ärligt talat tror jag att det funkar perfekt att ringa. Datahastighet ska vi inte tala om.
     
  17. adixuz

    adixuz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Precis som någon skrev beror datahastigheten helt på var du befinner dig rent geografiskt, men också när, då kapacitet och cellandning spelar in. I storstäderna finns det nog ingen operatör som är bättre eller sämre då det kan vara stor skillnad från ett kvarter till ett annat.

    Gällande din telefon Viggo, som byter nät från 3G till EDGE då du har tre staplar på 3G, skulle jag snarare skylla på telefonen som prioriterar tokigt än på ett dåligt utbyggt nät.

    För oss norrlänningar finns det inte så mycket val, vill man vara anträffbar 5 km utanför en stadskärna är det Telia som gäller.
     
    Last edited: 8 sept 2011