Telia

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Dahliz91, 17 jan 2012.

  1. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag har haft Telenor ett bra tag nu och även när jag betalade för 10Mbit/s kom jag knappt upp i 1. Känner att det inte borde vara så j*** dålig hastighet i Borås. SGSII ska ju lätt klara snabbare.

    Tänkte fråga er som har Telia ifall man får ut en bra hastighet för det man betalar. (Ifall någon prövat både Telenor och Telia är det extra bra) Känns lite surt att de tar så j*** mycket för surfen. Men gillar Telia i övrigt. Men hur upplever ni som har Telia att de är överlag.
     
  2. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    jag körde telenor ett bra dag men då jag fiskar mycket och är mycket ute i skogen och på fjällen så kände jag att telenor inte riktigt var min grej. Och som du säger så är deras surf under all kritik. Bor i falun och har tillochmed H+ i täckningsväg men kom sällan över 1.5 mbit/s. Att kolla på youtube eller andra strömmande sidor gick inte.

    Byte därför till telia max 25 eller vad det nu hette och har "enbart" H (kommer inte ihåg vad det står för, high speed någonting) som täckning. Trots det så kommer jag nästan jämt upp i över 3mbit/s och det är en fröjd att kolla youtube osv. Har tillochmed kommit upp i 7mbit/s även fast gränsen ligger vid 6mbit/s.

    Telia har dock inte obegränsad surf som telenor har.

    Nackdelar med telenor:
    1:Täckningen är under all kritik om man skall vistas utanför staden. Var tvungen att köpa en annan mobil för att kunna ha ett telia kontantkort i när jag var ute och fiska.

    2:Deras surf är värdelös.

    Fördelar med telenor:

    1:Obegränsad surf.

    Nackdelar med telia:

    1: Olika storlekar på deras surfpaket, alltså ej obegränsad surf. Jag har dock 5gb i månaden och jag har då inte än lyckats göra slut på dessa, trots mycket videoströmning.

    Fördelar med telia:

    1: Gratis spotify i ett år beroende på abonnemang.

    2:Supertäckning för en vildmarksmänniska.

    3: Bra surf.
     
    Dahliz91 gillar detta.
  3. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Tack! Har ju ICS nu så får ju veta i slutet på månaden hur mycket den gör åt. Tror dock jag går över 5GB pga. 10GB är väl i för sig bara marginellt dyrare.

    Det enda jag blir irriterad på ordentligt med Telia är nog att de envisas med att kräva 2 års bindningstid. Borde fan bli en lag mot det.
     
  4. micke1988

    micke1988 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har du kollat 3's abonnemang?
    Kör mycket bil, mest i västra Sverige, och för mig är det viktigt med täckningen och surf(hastigheten) då jag streamar spotify. Mycket nöjd med dem!
     
  5. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Har du testat att ringa och gnälla på telenor? Har du dålig hastighet på alla platser du är på?
     
  6. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag har inte så bra erfarenheter av Tre.

    Jag har dålig hastighet överallt där jag testat i Borås. Här jag bor så är inte så intresserad i övrigt. Men klart Telias bra täckning är ett litet plus. Har klagat flera gånger på Telenor. Men det är ju som vanligt, de skickar SIM-kort, säger att man ska ändra APN-inställningar osv. Hjälper inte när det redan är testat.
     
  7. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Bindningstiden beror på vilket abonnemang man väljer. Mitt max 25 ligger bara på ett år. Så det går :)

     
  8. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    I butiken säger de att det bara finns 2 års. Men då sa de väl bara fel då. :)
     
  9. rolle_84

    rolle_84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag kör med Telia vänner 1gb surf. jag har förbrukat min datamäng ett par gånger på 2år och jag tankar massa, streamar mycket musik drar mycket data genom sociala nätverk och spel (Turf)
    vet inte vad Telias 5gb kostar men 1xtra gb kostar 69kr tror jag. det är kanske lite dyrt och jag har aldrig tagit slut på 2gb.

    Bor inne i Örebro men är också en vildmarks människa cross/enduro, fiske uppåt fjällen och snowboard/skidåkning (mobilen är alltid med) aldrig haft nå problem med Telia. så för mig alltid varit ett självklart val.
     
  10. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Google+ har dragit 3GB på min sen nyår så lär ju behöva mer än 1GB. Sen blir det nog Telia Max 25 i så fall så man får till surfplattan också.