Telias 'Surf inom EU' för 49kr/dag...

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av matti.vx, 2 jun 2012.

  1. matti.vx

    matti.vx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Såg just reklamen för Telias nya dataroaming-priser inom EU... Stod max 49kr/dagen! Tyckte det lät SKITbra...


    Andra gången jag såg reklamen märkte jag att det är 49kr för 20mb! Tjugo! Vill man ha tjugo till kostar det ytterliggare 49kr! (Väldigt finstilt)

    Såå... Den var ingen höjdare, och ganska missvisande :(
     
  2. Dezent

    Dezent Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2009
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    iPad Air 2
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 681
    Mottagna gillanden:
    2 035

    MINA ENHETER

    Fast de missbrukar ändå "Fri" tycker jag nog. Efter 100MB så stryper de till 48kbit/s står det. Betydligt bättre än Telia visserligen men ändå att sträcka på sanningen.
     
  4. Dezent

    Dezent Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2009
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Telenor
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    iPad Air 2

    Jo, men tänk att det är nog inte billigt för Telenor att erbjuda någon sådan här tjänst.
     
  5. matti.vx

    matti.vx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Låter mycket bättre än Telia! Men ändå bör de inte riktigt kalla det 'fri surf' när det bara är 100mb!

    Men det är kanske steg i rätt riktning! Hoppas egentligen att EU kommer med ett direktiv likt den om samtalskostnader under roaming!

    Dagens priser för att surfa utomlands är absurda, och helt grundlösa... Finns egentligen ingen riktig anledning till att det kostar så mycket!

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2. Sär striving are, fel stavningar och autokorrigeringsfel fel till handa hållna av SwiftKey Beta 3.
     
  6. wMathy

    wMathy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Nja. Sverige är nog det billigaste landet i hela världen när det kommer till mobiltelefoni. Det är inte många länder som har de låga och förmånliga erbjudandena som vi har. Finns nog inget land som har fria sms, gratis surf och samtal i princip alla abbonemang.

    Sen så ska den utländska operatören ha pengar, din operatör ha pengar osv när man använder den utomlands.
     
  7. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Men 49Kr för 20mb är ju endå bättre än 30kr/mb ellerhur? Denna tjänsten är inte ny heller, Telia har varit bra mycket billigare vid utomlands roaming ett bra tag...
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det är väl ändå ett ganska stort steg framåt jämfört med tidigare priser. Dessutom så vet man ju vad det kostar nu. Tidigare var det otänktbart att ens använda datatrafik utomlands.

    Sedan är 20 MB rätt mycket. Du kanske inte kan kolla på youtube med det. Men vill man använda maps och kolla mejl räcker det väldigt långt.
     
  9. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 642
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Stort steg eller inte. Hur fan kan man kalla det "max 49kr/dagen"?
    Det stämmer ju inte i så fall. Falsk marknadsföring så det skriker om det.

    Det här är ju bullchit:
    http://www.telia.se/privat/mobilt-bredband/utomlands/
    "Surfa som hemma.." och sen går man in och kikar:
    http://www.telia.se/privat/mobilt-bredband/utomlands/surf-abroad/
    Det är 50MB för 59kr. Sen måste man köpa till mer och är man inte i Danmark, Finland, Norge, Estland, Lettland eller Litauen så kostar 50MB extra minst 99kr. Skämt.

    Det är bra att priserna har gått ner men hallå. Man har infört en spärr kan man säga och sen måste man köpa mer. Surfa för max xx kronor om dagen utomlands... alltså, det är rätt vilseledande i mitt tycke.

    Telenor är värre!
    De kör ju också sin maxtaxareklam på TV. Max 79 kr om dagen.
    http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/utomlands/index.html

    EU, EES, Schweiz
    Fri surf1 79 kr/dygn.
    Pris upp till tak: 25 kr/MB

    25/79kr = 3.16MB...... eller förstår jag fel?
    Man har bara plockat bort kostnaden per meg och infört ett kostnadstak istället och låtsas som att det är fri surf?
     
    Last edited: 15 jun 2012
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Telenors tak är inte 3.16 MB. Men upp till 3.16 MB betalar man 25 Kr/MB, sedan kostar det inte mer hur mycket man än surfar under samma dygn. För övrigt är Telenors erbjudande bättre än Telias. De stänger aldrig av datatrafiken. Dock sänks hastigheten efter 100 MB.

    Sedan så tycker jag nog att både Telias och Telenors tjänster är ett stort steg i rätt riktning. För ett år sedan var det helt otänkbart att ö.h.t. använda mobil data utomlands. Nu kan man göra det i hela europa!
     
  11. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 642
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ah, ja då var det jag som fattade fel.

    Gränsen inom EU är i juli runt 6.17 SEK per MB. Då får nog Telenor ändra om lite.
    Att man tar 25kr/mb upp till taket är ju för alla som hamnar under 3.16MB. Antagligen har man väl sett att det är rätt många som gör det (folk som bara kollar mailen och smartphones som ligger och tuggar data i bakgrunden). Vi får väl se om megpriset sänks när det blir juli.

    När jag var i Spanien så fanns det, precis som här, en massa öppna wlan hos folk.
    Satt på balkongen med laptopen. Det blev gratis. ;-)
     
    Last edited: 15 jun 2012
  12. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Äsch, det kommer alltid krylla av finstilt... Ett annat praktexempel var ju nu när operatörerna sänkte sina surfpriser i Ukraina inför EM. Telia slog på stora trumman och basunerade ut en prissänkning på surf med ca 85 % i Ukraina. Läste man lite mer noga framgick att det fortfarande kostade närmare 20 kr/Mb, eftersom ursprungliga priset var en bit över 100 kr/Mb.

    Som NiklasO skriver så är Wlan egentligen ett av få hållbara alternativ. Det andra alternativet är att köpa ett kontantkort med surf i det land man befinner sig...
     
  13. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Telia har även infört "surf abroad" som tjänsten heter i Usa, Puerto Rico o Amerikanska jungfruöarna. 99kr/dygn...

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
     
  14. Ping

    Ping Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Bra att fler uppmärksammar teleoperatörers fula marknadsföringsknep. Detta är ett väldigt vanligt knep och i princip alla större teleoperatörer har använt sig av dessa fula knep i flera år. "Fri" "obegränsad" osv används väldigt missvisande när man läser det finstilta.

    Tycker ni skall anmäla operatörerna till konsumentverket för falsk marknadsföring. Har själv gjort det, om det är fler som anmäler så tar konsumentverket kanske tag i detta problem.
     
  15. Kaj91

    Kaj91 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2012
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Verkar som att det har blivit billigare att roama data trafik inom EU (oavsett operatör) efter ett EU direktiv. Max pris per mb är satt till 7kr. Inte konstigt att alla dessa "generösa" surf paket dyker upp helt plötsligt :).
     
    acr gillar detta.
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Tycker det är lite gnälligt här måste jag säga. Telia har gjort det möjligt att använda mobildata utomlands. Det kunde man inte för ett år sedan. Priserna lär sjunka ännu mer inom en snar framtid.
     
    SEW995 gillar detta.