Telldus-ersättare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av psp123, 8 mar 2023.

  1. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Börjar bli dags att byta ut Telldus mot något mer pålitligt.
    Är egentligen endast ute efter att kunna släcka, tända och dimra lampor samt se temperatur.

    Vill gärna att det ska finnas en bra app för både Android och iOS, behöver inte vara förstaparts. Vill kunna styra på distans.

    Vad borde jag kika närmare på?
     
  2. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    336

    MINA ENHETER

    Har använt Samsung SmartThings i många år. Väldigt nöjd med allt hur de funkar.
    Deras nya hubb kör ju matter standarden också.
     
    psp123 gillar detta.
  3. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Verkar intressant. Tack!
    Den nya hubben verkar inte finnas tillgänglig ännu. Hoppas den lanseras snart.
     
    Last edited: 8 mar 2023
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 849
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
  5. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Har sneglat på den och det skulle nog kunna vara ett alternativ.

    Många Matter-nyheter verkar på gång under våren så kanske ska avvakta lite.
    Är ingen panik att byta ut Telldus men tycker det blivit opålitligt med flera driftstörningar på kort tid.
     
  6. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Jag tror det är smart att vänta lite då det är väldigt mycket på gång med Matter-stöd.
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har diverse fjärrstyrt jox i stugan, bland annat värme. Sån't som är viktigt att det funkar på vintern! Så jag törs inte ha sådant på Telldus då det varit oplåtligt denna vinter. Jag kör just nu element och luftvärmepump (och lite annat) med Tuya Smart. Har funkat kanon! väldigt bra schemläggningsmöjligheter och liknande (t.ex. uppskattar jag funktionen "låt enheten vara påslagen xx minuter varje gång den slås på". Vad jag däremot inte uppskattar är användarmiljön/utseendet inne i appen. Användarmiljön är en anledning för mig att i alla fall för stunden hänga kvar i Telldus med i alla fall "oviktiga" prylar som belysning. Och att jag har ett gäng uttag, sensorer och lampor både för 433 MHz och ZWave
     
    psp123 och bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du någon Thread Boarder Router redan? Då slipper du en särskild gateway.

    Om man ändå skall börja om från ruta ett nu kan man ju lika gärna vänta på att enheter med Thread-stöd kommer. Det skall finnas en sådan här logo på förpackningen:

    [​IMG]


    Utbudet verkar dock rätt dåligt fortfarande, dröjer nog till sommaren innan det börjar röra på sig.
     
    Asawi och psp123 gillar detta.
  9. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Nej, det har jag inte. Men det verkar intressant. Ska läsa på om det. Tack!
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du har en Nest Hub 2nd edition eller tex en Nest Router så har du en. Har du några Google-nheter?
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  12. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Har endast en Nest Mini.
     
  13. trjberg

    trjberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    M a a din kommentar googlade jag efter Thread Border Router. Läste på en handfull sajter om både routern och Thread network.

    Som vanligt är mycket oklart när man inte kan just den teknologin:
    1. Kommunicerar routern och aktuella enheter över wifi eller inte? Som det är skrivet där jag läst kan man få en vag föreställning om att det är en teknologi som kommunicerar på andra frekvenser och annan hårdvara än wifi. Om så: vilka frekvenser, hårdvara och protokoll?
    2. Varför behövs den här teknologin, vi har ju redan wifi nätverk i utgångsläget med alla relevanta enheter kommunicerande via wifi redan? Så varför räcker det inte med t ex en app för funktionaliteten?
    3. Av en del info och illustrationer får man intrycket att det krävs en extern, på internet, server/host för att (vissa?) funktioner ska fungera. Är det så?
    4. Av en del info och illustrationer att döma kan man med den här teknologin kommunicera mellan enheter direkt utan att gå via någon router (inklusive TBR). Vad är skillnaden med TBR? Varför kan man inte redan göra det, tillkommer app eller vad med TBR?

    Ledsen att spamma dig och tråden med det här men jag blev lite trött efter alla dessa år med oklar info på nätet.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    1. För Matter-enheter med stöd för WiFi behöver du ingen Thread Boarder Router. De kan kopplas upp direkt till WiFi och dyker upp i tex Google Home eller Apple Homekit utan problem (de har ju bägge numera stöd för Matter/Thread-enheter).

    Alla enheter har dock inte stöd för WiFi, utan särskilt lampor och enheter med litet utrymme kan kräva ett Matter-specifikt chipp (ersätter Zigbee). Dessa kommunicerar över 2,4Ghz-bandet och har en del funktioner för att tex bygga ett mesh-nätverk, så varje enhet kan också fungera som en repeater.

    2. Nämnde det ovan, men WiFI är inte energieffektivt och kräver mer plats, kostar mer pengar och saknar en del funktioner för att tex bygga meshnätverk.

    Matter/Thread löser problemet med att du slipper använda något annat än en enda app/tjänst för att styra precis allt (tex Google Home eller Apple Homekit). WiFi-enheterna som finns idag är samtliga bundna till olika appar/tillverkare. Tuya-enheter funkar främst med Tuya-appen, Dlink-enheter funkar främst med Dlink-appen, Xiaomi-enheter funkar främst med Xiaomi-appen losv osv

    Matter/Thread har kommit till för att slippa denna röra. En standard för rubbet. En valfri app/tjänst för att hantera rubbet.

    3. Nej, du behöver inte vara uppkopplad till Internet för att enheterna skall kunna kommunicera med varandra, eller för att tex du skall kunna röststyra hemmet, men de måste samtliga vara anslutna till samma lokala nätverk.

    4. Matter/Thread-enheter kan kommunicera mellan varandra, men om de inte har ett WiFi-chipp behöver de kopplas upp till det lokala nätverket på något vis, där alla dina andra enheter finns. Då behövs en enhet som kan fungera som en "Thread Boarder Router", så att de kan kommunicera med ditt lokala nätverk/Google Home eller Apple Homekit-tjänsterna. Dvs brygga det Matter-specificka 2,4GHz-nätverket med ditt hemnätverk.

    Jag tog Google Home och Apple Homekit som exempel. Det finns fler tjänster man kan använda, men jag tippar att 99% kommer styra allt genom Home eller Homekit då Siri respektive Google Assistant är vad som används i de flesta hem. Sedan finns ju tex Amazon Alexa m.fl. man annars kan använda så klart.
     
    Last edited: 12 mar 2023
    maRRtin, psp123 och trjberg gillar detta.
  15. trjberg

    trjberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Tack för svaret. Ja, jag har också noterat röran. Därför har jag inte försökt skaffa ett "smart hem" ännu förutom vissa enskilda separata funktioner för testa lite. Tyvärr visar det sig att de i mycket kräver internetuppkoppling för att fungera.

    När du skriver "Dvs brygga det Matter-specificka 2,4GHz-nätverket med ditt hemnätverk.", är det alltså något som är skilt från den vanliga 2,4GHz uppkopplingen som är standard i wifi? Dvs det kommer inte att (kunna) visa upp sig i nätverket i mobiler och pc? Har det ett inkompatibelt protokoll?
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är två olika tekniker för att kommunicera över 2,4GHz. Även Bluetooth använder 2,4 GHz.

    Bluetooth är designat för låg effekt/lägre bandbredd, WiFi är designat för högre effekt/mer bandbredd. De är inte kompatibla med varandra då de har två olika användningsområden. Zigbee/Matter skiljer sig på samma vis och är i sin tur inte kompatibelt med tex Bluetooth eftersom det är designat för ännu lägre bandbredd/effekt (vilket i sin tur tillåter mindre och mycket billigare chipp).

    Det finns inte riktigt någon "one size fits all-standard" för trådlös kommunikation tyvärr.
     
    trjberg gillar detta.