Recension: Test: Xiaomi Mi Band 2

Diskussion i 'Wearables' startad av Mobilnörden2000, 30 sept 2016.

  1. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Jag testar Xiaomi Mi Band 2 - prisvärt aktivitetsarmband

    Idag finns det egentligen två typer av smarta accessoarer att välja mellan, smarta klockor, eller den lite enklare (och oftast billigare) typen av smarta klockor, som man kallar för aktivitetsarmband. Aktivitetsarmband är en enklare typ av smart klocka, i alla fall i de flesta fallen. I detta test ska jag testa Xiaomis aktivitetsarmband Mi Band 2, som bland annat bjuder på en liten OLED-skärm.

    [​IMG]
    Xiaomi Mi Band 2 visar tiden.




    Xiaomi Mi Band 2 kommer i två delar: själva enheten Mi Band 2, men också med ett armband som man trär in enheten i, för att få en komplett Mi Band 2-enhet. Själva armbandet som medföljer är av silikon, och vad jag upplevt så sitter bandet otroligt skönt på min handled, jag har inte upplevt någon som helst tillstymmelse till skav eller liknande. För att spänna fast bandet på handleden så måste man trä delen som man ska knäppa fast genom ett hål, för att sedan knäppa fast i ett av de utvalda hålen, det fungerar likt det vi sett i Apple Watch Sport.

    Som standard är medföljande armbandet svart. Av egen erfarenhet så vet jag att svarta silikonarmband brukar ha en stor tendens till att dra till sig dammpartiklar, men jag upplever inte att Mi Band 2 har den tendensen, vilket såklart är väldigt bra. Armbandet ska också vara IP67-klassat, vilket ska innebära att armbandet ska tåla att vara i vattnet på en meters djup i upp till 30 minuter. Jag har inte testat att bada med bandet i vatten (vilket jag inte rekommenderar er till att göra heller), däremot har jag testat att ha bandet ute i regnet, något som Mi Band 2 klarade av utan problem.

    Själva kärnenheten på Mi Band 2 är en ganska liten (men häftig!) pryl. Denna lilla pryl har blivit utrustad med en OLED-skärm som kan visa diverse notiser. Skärmen är sig är inte av någon touch typ, utan man styr om man vill scrolla neråt eller uppåt via en liten "pekknapp" som sitter längst ner på enheten. Detta är ingen nackdel enligt mig, då det skulle blivit hemskt småttigt att scrolla runt i Mi Band 2:s gränssnitt.

    Jag gillar hur Xiaomi utformat designen för Mi Band 2, då det är snyggt och vid en första anblick så trodde jag att det var skärm över hela framsida, då Xiaomi kombinerat ihop färgerna för skärmen och ramen runt om på ett bra sätt. Dessutom är Mi Band 2 ett väldigt diskret aktivitetsarmband, vilket jag gillar, då jag ofta inte vill sticka ut från mängden.


    Om vi går vidare till hårdvaran och olika sensorer som Mi Band 2 har, så finns det en hel del att erbjuda för armbandet. Till att börja med har Mi Band 2 en pulsmätare. Denna pulsmätare kan mäta din puls direkt, eller så kan man välja att den också ska mäta pulsen under sömnen, en smart funktion enligt mig. En annan sensor som Mi Band 2 har inbyggd är en stegräknare, som kan mäta hur många steg du tar under dagen.
    Men Mi Band 2 har också en sensor så att när jag lyfter armbandet mot ansiktet så tänds skärmen. Till skillnad från vad många andra tidningar sagt, så lyser skärmen upp varje gång jag höjer Mi Band 2 mot ansiktet.
    [​IMG]
    Stegräknaren i Mi Band 2.


    När vi kommer till rena funktioner som Mi Band 2 har att erbjuda så är de tyvärr inte särskilt många för den app-galne. Däremot tycker jag personligen att Xiaomi lagt sig på en bra nivå med program i armbandet, då alla program flyter på bra. I och med att Mi Band 2 har en liten OLED-skärm så kan man också ta emot notiser. En notis är att man till exempel kan se när någon ringer direkt på aktivitetsarmbandet, vilket är en smart funktion om det är så att ni som jag, får lägga undan mobilen på lektionerna.

    Skärmen är som jag nämnt tidigare av OLED-typ, vilket i sig är en väldigt bra typ av panel. Det är dock synd att Xiaomi valt att ge Mi Band 2 en så pass låg upplösning, då pixlarna på skärmen kan ses tydligt även på avstånd.

    En riktigt stor fördel med Mi Band 2 är att bandet har en batteritid på 20 dagar, i alla fall om man ska tro pappret. Detta verkar glädjande nog stämma, då procenten (under den korta tid jag haft bandet) rullat neråt i en mycket långsam takt.
    Till Mi Band 2 medföljer en specialanpassad kontakt, då armbandet inte använder sig av någon traditionell mikro USB kontakt. Den medföljande specialkontakten gör det lätt att sätta Mi Band 2 på laddning, då man otroligt enkelt bara för in Mi Band 2 i kontakten. En nackdel är dock att sladden är kort, och att de inte alls är så lätta att få tag på.

    [​IMG]
    Pulsmätaren till Mi Band 2 fungerar utmärkt!



    För att kunna använda Mi Band 2 med sin Androidsmartphone så behöver man installera en app från Xiaomi i Play Store. Jag fick dock inte klockan att samarbeta med mobilen, då personen innan mig tydligen glömt att logga ut från sitt Xiaomi konto, vilket innebar att han var kopplad till bandet fortfarande, fast det var hos mig.
    Jag skulle önska att bandet skulle ha en liten återställningsknapp så att jag enkelt i detta fall skulle kunnat återställa det och sätta igång med testandet på direkten. Däremot hoppas jag att en sådan knapp kommer till nästa Mi Band.

    [​IMG]
    Såhär ser appen ut.



    Väl inne i appen kan man till exempel se hur många procent av batteriet Mi Band 2 har kvar. Men det är också i appen man kan ställa in vad som ska visas på armbandets skärm. Men kan bland annat välja mellan två olika typsnitt på klockor som kan visas.

    Jag skulle gärna sett en liten appbutik i Mi Band 2 där man till exempel skulle kunna hämta hem appar i form av fler urtavlor åt armbandet, då Mi Band 2 inte har någon appbutik överhuvudtaget.

    För att sammanfatta allt så tycker jag Xiaomi gjort ett utmärkt aktivitetsarmband, som imponerar genom att erbjuda en stilren design och en riktigt bra batteritid. Speciellt gillar jag Mi Band 2 då armbandet kostar 549 kronor hos Xiaomi.



    + Bra batteritid.

    + Snabb.

    + Stänksäker

    + Priset.

    - Laddningssladden.

    - Ingen appbutik.
     
    indika, bernard och Herrputte gillar detta.
  2. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Har själv bandet och den är guld värd, använder den som väckarklocka (till min frus glädje) och den vibrerar även vid inkommande samtal. Resten anser jag är ren bonus för mitt användningsområde.

    Kan tipsa om att man kan köpa diverse armband till (själv har jag ditchat gummiarmbandet som följer med och har ett läderarmband istället. Har dock ett metallarmband på ingång )

    Mitt köpte jag för 32 dollar på aliexpress. Kan dock säga att jag köpte med ett "skärmskydd" , ett plastfilmgrejs som man skulle applicera på precis som man gör på en telefon. Var rent mög, skit i det.
     
    bernard gillar detta.
  3. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Någon som kan svara på ifall armbandet visar vem som ringer (namn och/eller nr) eller kommer det bara upp en telefonikon när någon ringer?
     
  4. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Kommer bara upp en telefonikon, likadant vi meddelanden.
     
  5. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Ahh de va det jag trodde :( Vill få tag i en likande "klocka/armband" som har längre batteritid än 2-4dagar och som inte ser pebbleful ut (enligt min mening) eller kostar alltför mycket (när jag inte behöver mer än så)
     
    Mobilnörden2000 gillar detta.
  6. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 176
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Finns det något sätt att, förutom pulsen, även mäta blodtryck med sådana armband?

    .
     
  7. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Tack för recensionen, dock länkar du inte till Xiaomi utan till en svensk gråimportör som bara låtsas vara Xiaomi.
     
  8. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Nej, tyvärr, tror inte det är möjligt :/
     
    bernard gillar detta.