Recension: Test: Xiaomi Redmi Note 3 Pro

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av Mobilnörden2000, 30 sept 2016.

  1. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Det är sällan jag sätter tänderna och testar en mellanklassmobil, men så fick jag chansen av //moderator editera// och tänkte, varför inte? I detta test ska jag skriva en så detaljerad bakskrivning av hur jag upplever telefonen jag bara kan. Vad är dess nackdelar? Vad är fördelarna? Vad kan förbättras? Frågorna är många och jag ska försöka besvara dem i detta test.


    Designen

    Xiaomi Redmi Note 3 Pro består av en aluminiumkonstruktion som löper längst hela telefonens kanter och längst baksidan. Telefonen har måtten 150 x 76 x 8,7 mm, och gör den därmed till en rejäl pjäs, mycket tack vore att den har fått en 5,5" tum stor skärm. Telefonen ser väldigt stor ut när den till exempel ligger på ett bord, men när man sedan tar upp den från bordet, så känns den genast mindre.
    Jag tror att det beror på att Xiaomi ansträngt sig mycket när man utformat telefonens design, då den har har kanter som är mycket svagt kurvade, något som bidrar till att telefonen ligger väldigt bra i handen. Redmi Note 3 Pro är trots allt 8,7 mm tjock, vilket anses som en tjock tjocklek idag på telefoner. Men faktum är att den ser tjockare ut än vad den känns i handen, då den känns tunn.

    Telefonen väger en hel del, men det tycker inte jag är någon nackdel i detta fall eftersom vikten bidrar till en del av "premiumkänslan". Det är nämligen så att telefonen ligger väldigt stabilt och bra i handen (med en jämnfördelad vikt) tack vore dess vikt. Dessutom bidrar vikten till att telefonen inte kommer vara lika lätt som lättare smartphones att tappa. Telefonen jag fått hem är i färgen guld. Det jag gillar med färgen är att den är guldig på både fram-och baksidan. För många kanske guld är en lite väl skrikig färg, men telefonen finns också att tillgå i färgerna silver/vit och grå/svart.
    Trots att telefonen är gjord i aluminium, så tycker jag inte den känns hal i handen, utan den ligger som tidigare sagt mycket bra i handen.

    Det börjar bli vanligare, men det är fortfarande rätt så sällsynt att mellanklass-mobiler har en fingeravtrycksläsare. Lyckligtvis har Redmi Note 3 detta (mer om den längre ner). Telefonen har sin fingeravtrycksläsare placerad på baksidan, den optimala placeringen enligt mig eftersom man (i princip) håller pekfingret bakpå enheten. Så placeringen är med andra ord perfekt om man till exempel har telefonen i fickan. Däremot tycker jag placeringen inte är lika bra om man har telefonen liggandes på ett bord, då det blir knepigt att komma åt fingeravtrycksläsaren.
    Ett tips till Xiaomi (och alla andra smartphone - tillverkare) är att man sätter en sensor för fingeravtrycksläsaren både på fram-och baksidan, vilket skulle leda till att man i 9/10 fall enkelt skulle kunna låsa upp mobilen från olika riktningar.

    Xiaomi Redmi Note 3 Pro har knapparna placerade utanför skärmen, något jag personligen föredrar över knappar på skärmen. Varför det? Jo, med knappar utanför skärmen så kan man utnyttja de angivna måtten på skärmen (i detta fall 5,5") hela tiden, till skillnad mot de telefoner med knappar på skärmen, där en del av ytan just måste gå åt knapparna.

    En annan sak jag tycker är bra med Redmi Note 3 är att man satt 3,5 mm hörlursuttaget på toppen av telefonen. Jag har aldrig gillat att många tillverkare sätter hörlursuttaget på undersidan av deras telefon, då det innebär att man måste ta upp telefonen upp och ner ur fickan, vilket inte jag tycker känns särskilt kul. Jag gillar att Redmi Note 3 har ett klassiskt hörlursuttag, och jag hoppas innerligt att man inte gör som Apple och tar bort det, för att ersätta med någon liten adapter som man ändå tappar bort fort.

    Telefonen är också designad för att ta dubbla SIM-kort, en funktion som fungerat mycket bra för mig på redaktionen.

    [​IMG]

    Skärmen

    Xiaomi Redmi Note 3 Pro har utrustats med en 5,5 tum stor skärm med Full HD-upplösning, vilket innebär att skärmen består av 1080 x 1920 pixlar, vilket också ger en pixeltäthet på 403 pixlar per tum. För att vara en mellanklass-telefon upplever jag skärmen som väldigt fin, speciellt upplever jag färgerna som väldigt fina.
    Däremot blir det svarta inte riktigt svart på telefonens skärm, något som dock inte går att beskylla Xiaomi för, då IPS/LCD panelen som sitter i telefonen beter sig lika överallt.

    Jag upplever att skärmen är skarp, inte lika skarp som hos de telefoner som använder sig av Quad HD - upplösningar, men det är fortfarande så man inte kan urskilja enstaka pixlar med ögat. Betraktningsvinklarna upplever jag som bra, dock är det långt ifrån det bästa jag sett i en smartphone, då det i vissa vinklar ser ut som att telefonens skärm är gjord av billig plast, som därmed gör betraktningsvinklarna markant sämre. Men för att vara en smartphone i mellanklass-segmentet så har Redmi Note 3 en riktigt fin skärm, men framförallt har den en bra upplösning.

    Jag tycker Xiaomi Redmi Note 3 Pro har en förhållandevis liten ram runt dess skärm. Visst, det är inte den minsta ramen jag sett runt en mobilskärm, men det är inte heller den största ramen runt en mobilskärm jag sett. Telefonen utnyttjar cirka 72% av framsidan åt skärmen. Jag gillar att Xiaomi verkligen ansträngt sig för att få ner ramen runt skärmen så mycket som möjligt, och jag tycker man lyckats riktigt bra med uppgiften.


    Prestandan

    Xiaomi Redmi Note 3 Pro använder sig av Qualcomms chipset för mellanklass-telefoner, Snapdragon 650. Telefonen finns att välja mellan i två versioner, antingen en med 16 GB inbyggt minne MED 2 GB RAM, eller en annan variant med 32 GB inbyggt minne med 3 GB RAM. Det är den sistnämnda varianten jag fått testa.

    Vid vanlig användning upplever jag telefonen som riktigt snabb och följsam i de olika menyerna utan något som helst lagg, liksom när man öppnar olika appar så känns den också snabb, inte riktigt lika snabb som min OnePlus 3, men riktigt snabb för att vara en mellanklass-telefon. Jag upplever faktiskt Redmi Note 3 Pro som en snabbare telefon (överlag) än Samsung Galaxy S7 Edge, som jag
    testade för en tid tillbaka sedan. Det "mikrolagg" jag upplevde med Samsungen visar inte Redmi Note 3 Pro en tendens till att visa upp, trots att den har rätt så mycket sämre prestanda.

    Jag testade att köra en omgång av spelet Asphalt 8, som enligt mig flöt på mycket bra. En sak som förvånade mig är att telefonen bara blev ljummen under spelomgången, något som får ses som väldigt positivt, då det visade att telefonen klarade av att köra spelet utan några problem.

    Som jag nämnde tidigare så upplevde jag en hel del "mikrolagg" med Samsung Galaxy S7 Edge, något jag absolut inte gör med Redmi Note 3, trots att S7 Edge är den kraftfullare av de två på pappret. Men när jag gör en jämförelse mellan S7 Edge och Redmi Note 3 i benchmarkprogrammet GeekBench 4 så presterar Redmi Note 3 bättre i siffror, då den får 3164 i poäng, medan en S7/S7 Edge får poängen 2766, något som i alla fall inte förvånar mig, då jag som sagt upplevt en hel del "mikrolagg" med S7 Edge.

    [​IMG]
    Prestandan i GeekBench 4.

    Kameran

    Xiaomi Redmi Note 3 Pro har fått en bakre kamera som tar bilder med 16 megapixels upplösning, det också tillsammans med en bländare på f/2.0. Jag upplever att telefonen tar riktigt bra bilder, men det som stör mig är att det tar tid att ta en bild. Nu när jag är van vid att det bara ska ta någon halvsekund för en mobil så känns det ganska jobbigt att behöva hålla Redmi Note 3 Pro på plats denna extratid för att telefonen ska kunna producera fram bilden. Men när du väl tagit bilden så tycker jag att kvaliteten blir mycket bra.

    I telefonens kameragränssnitt så finns det en hel del roliga effekter att leka runt med. En effekt jag tycker är extra häftig är en effekt som Xiaomi kallar för sketch. Denna effekt gör att bildens konturer blir extra tydliga, ungefär som om man skulle ta och skissa av något. Utöver detta finns det också mer "klassiska" lägen, så som ett manuellt läge, där man kan ställa in diverse olika inställningar för att få sina bilder så proffsiga som möjligt. Det jag gillar riktigt skarpt med telefonens kameragränssnitt är att det är otroligt lättnavigerat och lätt att hitta i. Allt är liksom samlat på ett och samma ställe, vilket gör det lätt för användaren att hitta de olika lägena/inställningarna.

    Jag tycker mobilen tar riktigt bra bilder i dagsljuset. Jag upplever att mobilen gör detsamma i sämre ljusförhållanden, då den har en f/2.0 bländare som släpper in rätt så mycket ljus åt kameran. Jag upplever inte att mobilen tar riktigt lika bra bilder i mörker som i ljuset, men missförstå mig inte, den tar bra bilder i mörkret också.

    Den främre kameran har en upplösning på 5 megapixlar med samma f/2.0 bländare som den bakre kameran. När jag testar att ta en "selfie" så tycker jag resultatet blir riktigt bra, observera dock att den bilden jag tog var i fullt dagsljus. När jag testar att ta samma bild i sämre ljusförhållanden så blir bilden betydlig sämre, då jag upplever kvaliteten som väldigt grynig.

    [​IMG]
    Den främre kameran i mobilen.

    [​IMG]
    Den bakre kameran i mobilen.




    System

    Xiaomi Redmi Note 3 Pro kommer förinstallerad med en gammal Anderidversion i form av Android 5.1.1 Lillipop. När jag fick hem telefonen så kom den installerad med Xiaomis egna gränssnitt MIUI med versionsnummer 7, men under gårdagen skickade Xiaomi äntligen ut version 8 av systemet, som gjort telefonen betydligt mer lättnavigerad enligt mig.

    Precis som många andra kinesiska Androidtillverkare så har Xiaomi skippat att lägga in en applåda i sitt gränssnitt, istället har man lagt in som små "boxar" bakom varje app, något jag inte föredrar. Som tur var är Redmi Note 3 Pro en Androidtelefon, så jag har lagt in Nova Launcher och satt in ett annat ikonpaket, vilket gör att jag känner mig hemma igen.

    Men för att man lägger in en launcher så försvinner inte utseendet från telefonens system helt och hållet. Men av det som är kvar efter att jag installerat Nova Launcher tycker jag ser & känns väldigt bra. Jag gillar till exempel rullgardinen som nu fått en väldigt "clean look".

    Det bästa med MIUI 8 tycker jag är dess anpassningsmöjligheter. Detta då mobilen har en temabutik där man kan installera ett tiotal teman. Dessa teman är allt ifrån egna teman som man hittat på själv, till teman som till exempel ska efterlikna iOS eller HTC Sense för att nämna några exempel.
    En liten nackdel är dock att systemet ännu inte finns på svenska, men Xiaomi hälsar att det kommer "inom kort".

    [​IMG]
    Bilden är lånad av Xiaomi



    Batteriet

    Den största nyheten med Xiaomi Redmi Note 3 är dess batteri som är på hela 4050 mAh, vilket är ett gigantiskt batteri. Men som de allra flesta vet, så betyder siffror inte allt. Däremot kan jag säga att Redmi Note 3 Pro har en helt enastående batteritid. Bokstavligen enastående. Jag har aldrig haft en telefon som kommer i närheten av Redmi Note 3:s batteritid. Mer specifikt så får jag batteriet att räcka ungefär till två dagars användning, och då brukar jag använda telefonen väldigt mycket på dagarna.

    Eftersom telefonen har ett så stort batteri, så borde det också ta tid att ladda upp det. Däremot upplever jag att det går grymt snabbt att också ladda upp det, men trots att den inte har någon typ av snabbladdning så går det fort att ladda upp telefonen, bra jobbat Xiaomi!


    Fingeravtrycksläsaren
    Som jag nämnt tidigare i texten, har Xiaomi Redmi Note 3 Pro en fingeravtrycksläsare placerad på baksidan under kameran, en mycket smart placering enligt mig. Telefonens fingeravtrycksläsare har också fungerat förvånansvärt bra, då den fungerat i 9/10 fall för mig. Den enda gången jag inte fått den att fungera är när jag varit lite fuktig på fingertoppen.
    Läsaren tycker jag låser upp mobilen ganska fort, däremot kommer den inte i närheten av exempelvis OnePlus 3, däremot är den i samma klass som exempelvis Samsung Galaxy S7/S7 Edge.


    Sammanfattning
    Xiaomi har lyckats riktigt bra med Redmi Note 3 Pro tycker jag. Det som framförallt imponerar är batteritiden som är riktigt bra. Men andra saker så som processorn och byggkvaliteten imponerar också. Mobilen går att köpa hos //moderator editerat// för 2990 kronor om man vill ha modellen med 32 GB inbyggt minne och 3 GB RAM.



    + Snabb.

    + Bra byggkvalitet (skön att hålla i).

    + Grymt bra batteritid.

    + Bra kamera.

    + Dubbla SIM-kort.

    - Systemet ännu inte på svenska.

    - Inte den bästa skärmen

    - Inte snabbaste fingeravtrycksläsaren.



    //Moderator editerad//
     
    Last edited by a moderator: 2 okt 2016
    flipp, indika, almost-famous och 2 andra gillar detta.