Testa "BensinKollen"

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av zeno, 29 okt 2010.

1. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Benchmark prisinmatning

I onsdags tänkte jag att jag skulle göra ett jämförande benchmark. Jag skulle mäta tiden som det tog att mata in bensinpriserna för en mack. De system som jag jämförde var:

Bensinkollen version 1.4.1 (denna app)
    Bensinpriser version 1.03b (en app av Nerderer)
    www.bensinpriser.nu (via Androids inbyggda webläsare)

Jag tänkte mäta tiden som det tog från det att man klickat på appens ikon (som jag har som en genväg på min homescreen) till dess att man tryckt på skicka-knappen och skickat iväg de inmatade priserna. I fallet med www.bensinpriser.nu mätte jag i stället tiden från att jag klickat på den genväg dit som jag har i webläsaren.

Dock blev mitt benchmark i onsdags ett totalt fiasko.

Efter 1 minut och 20 sekunder kunde jag på www.bensinpriser.nu se listan över mackarna i Linköping, där fanns inte den mack med som jag skulle mata in.

Med bensinpriser blev samma tid 1 minut och 10 sekunder. Naturligtvis fanns inte macken med där heller då de bygger på samma databas.

Med bensinkollen gav jag upp efter att ha försökt mata in priserna i 5 minuter. Av någon anledning kunde jag både i kartan och i listan endast få fram mackar som låg kring en punkt ca 10 mil bort. Detta trots att då jag valde "My location" och att min position korrekt visades med en blå punkt på kartan.

Nåväl, idag gjorde jag ett nytt försök med min favoritmack som finns med i alla listor. Resultatet blev följande:

www.bensinpriser.nu: 1 minut och 50 sekunder
    Bensinpriser: 1 minut och 24 sekunder
    Bensinkollen: 3 minuter och 28 sekunder

Återigen visade bensinkollen bara mackar som låg en bit bort trots att den visade min position korrekt. Då jag inte kunde se den mack vars priser jag skulle knappa in gav jag efter ett tag upp försöken att få in den i kartan eller listan. I stället gjorde jag en sökning på landskap, stad och kedja. Då fick jag fram en lista som innehöll den mack som jag behövde.

Därefter gjorde jag en ny tidsmätning med bensinkollen då jag direkt gjorde sökningen på detta vis, resultatet blev då:

Bensinkollen: 1 minut och 7 sekunder

Sökningen kan tyckas lite omständig med val som skall göras i tre rull-lister, men det är ju även så man söker i databasen för appen och webben bensinpriser.

Så vad tycker jag mig då har kommit fram till?

Det går snabbare att mata in priser med bensinkollen än med bensinpriser även om appen bensinpriser är snabbare än webinterfacet.

Om man försöker använda kartan eller listan med mackar i närheten får man vänta ganska länge. Det verkar som om man väntar på att GPS-mottagaren skall få kontakt med satteliterna. Det blir en besvikelse när denna väntan varit förgäves och man får mackar presenterade långt bort på kartan.

För att slippa vänta på GPS skulle jag gärna se en inställning där man kan välja att endast använda positionering via mobilmaster. Jag tror att den precisionen skulle vara fullt tillräcklig när man letar efter mackar i närheten. Dessutom skulle man då slippa det problem som jag sett idag med att bensinkollen ligger kvar som process efter att man tryckt på home-knappen. Då bensinkollen fortfarande har GPS-mottagaren igång dras batteriet ur ganska snabbt.

m v h Henrik

2. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kul att du kört lite jämförande-tester! Men tråkigt att det inte gick så bra... :( Jag håller dock med dig att det är sjukt viktigt att själva prisuppdateringen går snabbt och smidigt. Annars kommer folk inte orka uppdatera och då faller hela konceptet. Så bra initiativ! Att det tar mer än 1 minut för alla applikationer visar ju att det finns en del att ta tag i. :)

Jag vet att positioneringen har funkat dåligt i BensinKollen från den första versionen men jag har inte riktigt lyckats få det att funka bra. Ibland så hittar den inte alls positionen, ibland är den helt fel eller så uppdateras den inte när man flyttar sig. Sökningen är också som du säger lite krånglig men vet inte riktigt hur man ska göra den bättre.

Jag har dock precis släppt en ny version av BensinKollen, v 1.5.0! Den innehåller ett par nya funktioner och förbättringar och förhoppningsvis ska positioneringen fungera bättre. Jag har som sagt haft en massa problem med att få GPS-en att funka som jag vill så nu kör jag bara med mobilmasterna (NETWORK_PROVIDER) och det ser ut att funka rätt bra faktiskt (hör av er om det går dåligt).

Jag har även gjort några ändringar/förbättringar på detaljvyn/prisuppdateringen. I detaljvyn så har jag lagt till en knapp vid sidan av priserna som öppnar prisuppdateringsdialogen (menyvalet finns också kvar). När man får upp dialogen så är de gamla priserna ifyllda så man bara behöver ändra på det som är nytt. Oftast har ju priserna bara ändrats några ören så då är det ju skönt att slippa fylla i allt på nytt.

En annan ny feature är att man i listvyn enkelt kan växla mellan drivmedelstyperna. Varje oktan visas i en egen tab så man behöver inte gå in i settings å byta oktan för att se andra priser.

BensinKollen innehåller nu även stationer med Fordonsgas!

Jag har planer på att lägga till en widget till BensinKollen där man ska kunna se sina favorit-stationer med de senaste priserna. Jag antar att man oftast har 4-5 stationer som man är mest intresserad av och som man passerar dagligen så de borde man snabbt ha tillgång till, både för att se priser men även uppdatera. Det kommer nästa år...

Gör gärna ett nytt test på v.1.5.0 å se om det har blivit bättre (eller sämre :S)!

Last edited: 20 dec 2010
  3. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Har skickat mail ang missade gas stationer i Borås.

Sent from my Nexus One using Tapatalk

4. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag skulle vilja ha möjligheten att se mackar när man scrollar på kartan. Tex när jag drar kartan till Göteborg så vill jag att gas mackarna där ska dyka upp.

5. henca

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Snyggt! Det verkar funka snabbt och bra med positioneringen, fast GPS-ikonen indikerar att GPS-mottagaren går igång även med 1.5.0? Är det möjligen så att GPS-mottagaren sedan ger en bättre positionsangivelse och mindre osäkerhetsområde? Jag tycker som sagt att positioneringen verkar funka mycket bättre nu än i föregående version.

Vid tillfälle skall jag göra ett nytt benchmark. Det blir nog någon helg, fast inte nu kommande julhelg som är ganska fullbokad ändå. Spontant tycker jag dock att det verkar som om det kommer gå snabbare att mata in nu när man direkt får närmaste mackarna på kartan.

FOOs förslag med möjlighet att hämta nya mackar om man scrollar kartan tycker jag låter som ett bra förslag. Då skulle man kunna scrolla fram sig till rätt mackar även om den automatiska positioneringen misslyckas.

m v h Henrik

6. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Yes, jag läste det. Jag måste dock göra några små ändringar på gas-stationshanteringen i koden, så jag kan inte lägga in de missade stationerna förrän jag släpper en ny version. Förhoppningsvis är den klar före julafton! :)

Ja, det var ett bra förslag! Jag ska lägga det på todo-listan.

Jag antar att ni tänkte att det ska funka ungefär som SEB's android-app där de visar bankomater. När man scrollar runt på kartan så ramlar det ner knappnålar på de platser där det finns en bankomat. Riktigt snyggt, hade gärna haft liknande funktionalitet i BensinKollen men har ingen aning hur de har löst det. Så om det någon som vet så säg gärna till!

7. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Japp något sånt. Den har jag en sak som irriterar mig. Efter jag stängt appen så ligger gps :n aktiv, måste gå in i applications och där force close för att den ska stänga av sug. Sen saknar jag vägbeskriving, har för mig det fanns innan.

8. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Förut så låg GPS:en kvar efter att man stängde ner applikationen men jag trodde det var fixat för ett tag sen. Jag testkörde lite nu och lyckas inte få gps:en att ligga kvar efter att jag stängt ner. Gäller detta för senaste versionen? Är det på något speciellt ställe i applikationen som det händer?

Vägbeskrivning finns, och har alltid funnits, men funkar inte så bra eftersom Google Navigation inte funkar ännu i Sverige.

9. FOO

FOO Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Japp hittade vägbeskrivningen så det är lugnt och ja, jag har senaste versionen och nästan varje gång så ligger gps:n kvar efter jag stängt ner programmet.

Edit: nu när jag testar så får jag inte heller gps:n att ligga kvar!

10. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ok, låter bra. Säg till om det inträffar igen!

11. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Stationerna borde vara tillgängliga nu!

GOD JUL!

12. henca

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Aj då, idag uppdaterade jag till 1.5.1 och nu funkar det inte så bra längre. GPS-symbolen blinkar, positionen märks ut efter ett par sekunder, men några priser visas inte i kartan. Även listan är helt tom. 1.5.0 verkade riktigt lovande, men jag hann inte göra något nytt benchmark med den, nu med 1.5.1 verkar funktionaliteten vara ännu sämre in i 1.4.1, nu kan jag inte ens få fram några mackar då jag gör en sökning?!? Hur jag än bär mig åt kan jag inte får fram mackar för att mata in priser och än mindre söka efter priser med 1.5.1.

m v h Henrik

13. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ja jäklar. Nu funkar det inte bra, men tror faktiskt inte det beror på 1.5.1. Servern där jag hostar servicen som jag använder för att hämta bensinstationer e nere...

Ska se om jag kan göra något åt det ikväll, annars tar jag tag i det imorn.

Btw, problemet med att gpsen hänger kvar efter att BensinKollen stängts ner finns dock i 1.5.1. Ska fixas!

14. henca

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Det förklarar allt, ber om ursäkt för att jag skyllde på den nya versionen...

m v h Henrik

15. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ingen fara. Kan inte garantera att det inte smugit sig in någon bugg i senaste versionen heller. :)

Men nu ser det ut som servern e uppe så det borde funka bättre.

16. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

BensinKollen 1.5.3 släpptes tidigare idag (1.5.2 var egentligen samma fast med en dum bugg...)!

Denna versionen hanterar favoriter. Man kan alltså lägga till bensinstationer som en favorit och få upp sina favoriter i en egen lista. Kan vara bra att ha för att snabbare hitta sin station.

Jag har förhoppningsvis även fixat GPS-problemet, dvs att den hänger kvar även fast man stängt ner applikationen. Har inte lyckats återskapa felet i den här versionen i alla fall...

En del ändringar, inkluderat favorit-funktionen, har gjorts för att förbereda för en framtida widget.

17. henca

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Nytt benchmark prisinmatning

Nu har jag gjort ett snabb-test igen. Denna gång tankade jag inte så jag fick inte alla priser från macken, endast de två priser (95 och diesel) som stod på skylten när jag åkte förbi.

Jag testade med bensinpriser.nu version 1.03b (samma som förra gången) och bensinkollen version 1.5.4.

Bensinpriser.nu: 1 min 27 sek

Bensinkollen första sökning: 2 min 18 sek
    Bensinkollen andra sökning: 1 min 10 sek
    Bensinkollen lista: 1 min 12 sek
    Bensinkollen karta: 0 min 45 sek
    Bensinkollen favorit: 0 min 37 sek

Vid mitt första försök att söka efter macken (så som jag gjorde benchmark förra gången då positioneringen inte fungerade) var skärmen bara blank. Efter ett tag insåg jag att sökningen inte fungerade i landscape-läge utan endast i portrait. När jag började med portrait från början kunde jag söka på 1 min och 10 sek, samma storleksordning som mitt förra resultat.

Nu när positioneringen fungerar och med den nya favorit-funktionen finns det dock möjighet att mata in snabbare. Listan strulade lite för mig då jag fumlade lite när jag skulle hitta rätt mack. Det verkade som om det tog ungefär 20 sek innan det började tankas några data till listan, kanske väntade programmet på GPSen under den tiden? Dessa 20 sek verkade minska om man startade om och sedan körde programmet ytterligare gånger.

Sen upptäckte jag ett litet skönhetsfel: Om man börjar med skärmen i portrait-läge (vilket krävdes för att söka en mack) och sedan går över till landscape-läge då man skall mata in priser (vilket jag helst gör för att nyttja mitt fysiska tangentbord) så klipps dialogen med prisinmatning i sidled trots att det inte behövs. Därför skriver man lite i blindo. Hör av dig om du vill ha en screenshot på detta så kan jag ordna det.

m v h Henrik

18. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 597
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Hej
    jag testade att installera bensinkollen och när jag tryckte på min position så hände ingenting, kartan visade att jag var i Stockholm, jag hade aktiverat gpsen och på google maps hittade mej, men inte besinkollen, vet inte om jag gjort någon fel, körde programet på en x10 med senaste andriod vertionen
    mvh Herrn

19. tanion

tanion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har också samma problem som Herrn. Det dyker inte upp några mackar alls. För att ge feedback till användaren rekommenderar jag att stoppa in en markör som visar var man befinner sig om appen har hittat ens position. X10 även här. :)

20. Fredrik_Spindel

Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    QVGA-stöd hade varit fint för oss med de mindre modellerna av x10. När jag är i listvyn och trycker fram menyn ser jag fem knappar ("Lägg till bensinstation", "Inställningar" och tre knappar som inte skalas om utan visar bara halva ikonen typ ett halvt hjärta, en halv bil och ett halvt stapeldiagram(?))

Sedan hade det varit bra att se hur gammalt en prisinfo på en aktuell mack är i kartvyn (kanske baserat på färg eller något på pratbubblan).

Bra jobb annars, synd att inte mackarna själva går in och uppdaterar sina priser någonstans.