Testa "BensinKollen"

Discussion in 'Applikationsutveckling' started by zeno, Oct 29, 2010.

1. MaXMC

MaXMC Youth Droid Medlem

Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G3
    Att sortera på pris i listläget verkar inte fungera öht.

Mackar med n/a och grå 13.41 ligger före mackar med rött pris som är lägre.
    Något händer definitivt med när man väljer sortera, men det är inte på pris...

2. zeno

zeno Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för bra synpunkter och feedback de senaste veckorna! Jag har inte varit så bra på att svara er men för de som är intresserade så jobbar jag hårt på att få ut en ny uppdatering så snart som möjligt!

Uppdateringen kommer innehålla en del större förändringar på detaljvyn för en station och ska förhoppningsvis förenkla och snabba upp prisuppdateringen ännu mer. Det kommer en widget för att snabbt se priser för sina favoritstationer
    Den ska även innehålla en del buggrättningar, bland annat det som ni rapporterat in här. Så tack för hjälpen!

Är du säker på att sökningen inte funkar i landscape-läge? Funkar finfint för mig...

Det ska vara åtgärdat i nästa version.

Detta ska förhoppningsvis fungera bättre i nästa version. Det kan dock förekomma att applikationen inte hittar din position direkt, så då kan man klicka på "Min position" i menyn.

Ja, jag måste erkänna att jag inte lagt så mycket tid på att få applikationen att se bra ut på mindre modeller. jag gjorde en satsning på det i v1.3.0 men jag har nog slarvat med detta i versionerna efter. Bättre stöd kommer i uppdateringen!

I nästa version kommer stationer där riktpriset visas vara med grå bakgrund i popup-rutan. Om ett pris är allt för "gammalt" så visas riktpriset, både i kartan och i listan.

3. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Hej jag provade även att gå in och i menyn och tryckte min position men det fungerade inte heller, har gjort flera försök i omgångar, men det fungerar inte ändå, tyvärr

4. zeno

zeno Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

BensinKollen 1.6.0 är släppt!

Uppdateringen innehåller främst de punkter som jag nämnde i mitt tidigare inlägg, men även en del buggrättningar och andra förbättringar. En widget blev det dock inte, den kommer senare...

En av de största förändringarna är:
    - Buggrättningar på kartvyn. Min position ska nu visas tydligare och stationerna uppdateras bättre. När priset är ett riktpris så visas det med grå bakgrund i rutan. Som tidigare så visas den billigaste stationen med röd bakgrund, de övriga med blå.

- Ny detaljvy för en bensinstation. Jag har gjort om ganska mycket i vyn för en station, främst för att förenkla och snabba upp prisuppdaterings-förfarandet. När man klickar på ett pris så får man upp en scroll whell a-la iPhone där man enkelt snurrar fram det nya priset. Man behöver alltså inte använda touch-knapparna för att skriva in priser. Kartan visas nu inte direkt på detaljvyn, eftersom priserna tar lite mer plats. Istället hittar man längst ner på sidan en liten flik som man kan dra upp så att en karta visas på hela skärmen.

Testa gärna, synpunkter uppskattas!

Release notes:
    -> Ny layout på detaljvyn för en bensinstation
    -> Förbättrad prisuppdaterings-funktionalitet
    -> "Gamla" priser visas tydligare på kartvyn
    -> Bättre QVGA-stöd
    -> Flertalet buggrättningar

Fredrik_Spindel and Herrn like this.
  5. Herrn

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Nu har jag fått igång programet, jag sökte även efter besinstationer i Uddevalla och det hittade den nu, jag skulle vara tacksam om du ville lägga till en besinstationskedja som heter Tanka och finns här på västkusten, lovar att återkomma nästa veka när jag har varit ute och åkt för att se hur det fungerar
    mvh Herrn

6. Evilomatic

Evilomatic Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

får inga som helst resultat, någon som kan tipsa mig om jag måste ställa in något speciellt?
    (kör SE X10i)

7. Evilomatic

MINA ENHETER

och varför kan man inte välja "alla" på län och "alla" på bensinbolag?

zeno likes this.
  8. zeno

zeno Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Du ska inte behöva ställa in något speciellt för att få upp resultat. Men ibland kan det vara så att du måste stänga ner och starta applikationen på nytt för att det ska funka (vet inte varför men jag kollar på det...).

Hör av dig om felet kvarstår!

Anledningen till att man inte kan välja "alla" på Län är för att minska på sökresultatet. Söker du t ex på alla län efter Shell så blir det en väldigt lång lista och inte speciellt användbart. Är även lite tveksam till att ha "alla" på stad men du kanske har något bra argument? :)

jag kan dock se en poäng i att ha alternativet "alla" på bensinbolag. Det ska jag nog lägga in i nästa version.

9. MaXMC

MaXMC Youth Droid Medlem

Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G3
    Jag skulle uppskatta någon slags indikator på att appen faktiskt jobbar/söker/populerar kartan.
    Nu när jag startade efter uppdateringen så hände i princip ingenting.
    Jag får upp kartan och en blå punkt blinkar, men det är den enda indikationen på att något händer.
    Väljer jag ladda om så försvinner punkten och sedan kommer den tillbaka igen.
    Jag har inte GPS:en igång men det finns ju en "senaste" position att utgå ifrån.
    Om det är så att GPS:en MÅSTE vara igång, så får du nog "toasta" om det så att man slår på den.
    Sedan verkar den alltid gå default på Blekinge, Jämjö och Bilisten (varje uppstart alltså)...

zeno likes this.
  10. tanion

tanion Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Precis. Default i sökningen borde vara det senaste som användaren sökt på.

11. zeno

zeno Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det finns faktiskt en indikator som visar om applikationen söker efter stationer. Längst uppe till höger vid sidan av loggan så ska det visas en snurrande progressbar vid sökning.

Men som jag skrev till Evilomatic så verkar det finnas någon bugg som gör att den inte går å hämtar stationer. Detta löses oftas genom att man går in på Settings -> Applications -> Manage Application -> BensinKollen, och tar Clear Data och Force Close. Starta upp applikationen igen å se om det funkar bättre.

Anledningen till att den går default på Blekinge, Jämjö och Bilisten är att de ligger först i listorna och att jag inte sparar användarens senaste sökning. Men det är en bra synpunkt, så det kommer nog med i nästa version. Tack!

12. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har för mig att jag provade två gånger och fick samma problem bägge gångerna. Nu när jag provar med version 1.6.0 fungerar det dock utmärkt även för mig.

Häromdagen körde jag även en "skarp" prisinmatning. Jag kan rapportera att man alldeles lagom hinner med att mata in 4 bensinpriser på en mack under samma tid som det tar att tanka 54 liter. För att hinna med det så utnyttjade jag dock det faktum att jag tidigare lagt in macken bland mina favoriter.

m v h Henrik

13. Herrn

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Jag har under 2 dagar varit i Uddevalla och bla igår och matade in priser och det fungerade bra, inga som helst problem
    Mvh Herrn

14. FOO

FOO Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Röstar fortfarande att biogasmackarna skall uppdateras när man rör runt kartan så man kan planera vart man skall tanka när man åker.

15. Evilomatic

MINA ENHETER

jag fattar inte varför det inte funkar, är det jusst X10i som det inte funkar på , finns det non som kör x10i som har fått det att funka?

Jag ställer in stockholm,hägersten,preem o trycker på sök, sen snurrar loggan4-5 sekunder upe i hörnet brevid loggan, men sen då? sen händer det inget mer, o kartan e tom bara min blåa prick där jag befinner mig.

Om jag går in i hantera program så är "rensa cache" och "rensa standardinställningar" gråa (tomt alltså) cacheminne står på 0,00kb

plix help :P

16. MaXMC

MaXMC Youth Droid Medlem

Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G3
    Om man går in på en Mack för att sedan backa verkar det som att appen hämtar hem all data igen istället för att använda cachad data.

När jag försökte flytta runt på kartan under uppdatering (den grejen i övre högra) då FC:ade appen. Kan ha något att göra med att jag samtidigt bytte till landscape mode iofs.

17. Herrn

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Hej
    Jag kör på x10i och det fungerar utan problem, men har du gått in i inställningar och sedan plats och säkerhet och där inne aktiverat använda trådlösa nätverk och använda gps-sateliter, jag gjorde misstaget att inte aktivera använda trådlösa nätverk och då ville inte programet fungerar för mej, men efter jag aktivera båda så gick utan problem, så har du inte gjort det, så prova så kommer det fungerar skulle jag tro
    Mvh Herrn

18. zeno

zeno Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag får heller inte upp några stationer om jag söker Preem-mackar i Hägersten. Men testa att söka på Stockholm, Stockholm och Preem. Då dyker det upp mackar i Hägersten, bland annat Slättgårdsvägen...

Jag ska rensa upp värderna under Stad-dropdownlistan i Sökvyn. Tanken är att den bara ska visa just städer men nu dyker det även upp stadsdelar. Men man kan bara få träff när man söker på en stad eftersom bensinstationerna inte innehåller information om vilken stadsdel den ligger i...

Märkligt att det inte funkar på x10i, intressant att höra om någon annan upplevt samma problem...

19. zeno

zeno Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

BensinKollen 1.7.0 är släppt!

Denna gång innehållande en widget där man kan se sina favoritstationer och dess pris på sin home screen. Widgeten (säger man så...?) visar en station åt gången och man kan bläddra mellan favoriterna med hjälp av up/ner pilar. Klickar man mitt på sin widget så uppdateras den, om man t ex har lagt till eller tagit bort stationer. Det går även att komma direkt in i applikationen genom att klicka på loggan.

Tyvärr kan man inte klicka på widgeten och komma direkt in på stationen. Det hade varit väldigt smidigt men får nog komma i nästa version tyvärr...

Jag har även förbättrat sök-funktionaliteten en aning så att den senaste sökningen sparas ner, så nästa gång man kommer in i sökvyn, även om man stängt ner applikationen, så lägger jag in den kommun, stad och bensinbolag man valde vid förra sökningen. Det går även att söka på alla bensinbolag i en stad.

Relase notes: v1.7.0 2011-01-21
    ✓ Ny widget! Visar dina favoritstationer.
    ✓ Sparar nu ner senaste sökningen, även om man stänger ner appikationen
    ✓ Möjlighet att söka på alla bensinbolag i sökvyn
    ✓ Buggrättningar (GPS, sortering, sök m.m.)

20. MaXMC

MaXMC Youth Droid Medlem

Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G3
    Hmm... något jag märkte nu med 1.7.0.
    Har jag programmet öppet så släcks inte min skärm ned trots att jag är inaktiv (dvs. inte petar på skärmen).

Det vore också trevligt om appen zoomade ut så att den faktiskt visar de bensinmackar den hittar, just nu så är den inzoomad på min blå punkt så jag måste zooma ut själv för att se ( jo jag vet, jag är lat)