Testa "BensinKollen"

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av zeno, 29 okt 2010.

1. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det har varit problem med servern där jag hostar BensinKollen, den var lite upp och ner igår. Men nu ser det ut som den funkar bättre.

Gå in på en bensinstation och välj Meny -> Rapportera station. Där kan man skicka in ett meddelande om stationen har fel ägare, adress eller helt enkelt inte finns. Samma funktionalitet finns på webben, BensinKollen.com.

mgh gillar detta.
  2. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har förresten plockat bort Preem-stationen på Mariestadsvägen.

3. mgh

mgh Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hittar inte detta in min version 2.1.1, bara lägg till station så jag har gjort lite på webben istället, nu är väl din mailbox full :)

4. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nu har jag uppdaterat, raderat och lagt till några ny stationer, antar att det är du mgh som rapporterat in de flesta. :)

Märkligt att du inte hittar rapporteringsfunktionen, den ska finnas där. Som jag skrev så finns denna funktionalitet om man går in på en specifik stations detaljer. Dvs om du klickar på en bensinstation i listvyn eller på kartan och väljer "Mer information". När du väl är inne på detaljvyn för stationen så tar du upp menyn och väljer "Rapportera station".

5. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag släppte en ny version av BensinKollen (2.3.1) och i de senaste uppdateringarna har jag jobbat en del med att förbättra layouten. Listan har fått sig en uppfräschning med bland annat logotyper för de flesta bensinbolagen. Jag har även lagt in "Pull-to-refresh", typ som på nya facebook-appen...

Men kartan känns lite dassig, skulle vilja få rutorna/nålarna på kartan som visar infon om ett bolag snyggare och tydligare. Nån som har lite tips/idèer? Gärna kodexempel eller länkar/bilder.

Testade för ett tag sedan SEB's app och där hade de en snygg kartfunktion där knappnålar typ ramlade ner på kartan.. Nån som vet hur man får till det??

6. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har fått några förfrågningar om att lägga in stationer från våra grannländer Danmark och Norge i BensinKollen (än så länge ingen som sagt något om Finland...)

Just nu jobbar jag med att läsa in bensinstationerna från de två länderna och anpassar även applikationen/webben för att funka med flera nationer.

Jag söker dock folk som har lust att översätta mina språkfiler till danska och norska. Jag har iofs jobbat och bott i Norge i ett par år så det skulle jag nog klara men danskan blir värre.

Hör av er om ni har lust att hjälpa till, antingen i tråden eller som PM! Säg även till om det finns fler språk/länder som ni vill ha in.

7. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

I början av veckan släppte jag BensinKollen PRO!

Det är en reklamfri version av BensinKollen med ett antal nya funktioner som saknas i gratisversionen.

Release notes:
    - Registrera dina bränslekostnader och ditt fordons körsträcka och håll koll på din bils bränsleförbrukning, hur många liter du tankar och hur bensinpriset förändrats.
    - Ladda upp en bild av din favoritmack
    - Visar bilder på bensinstationer uppladdade av användarna
    - Helt reklamfri!

8. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    En fråga, kan man importera från ett excel eller csv ? Jag använder mig av Mileage idag, man kan exportera till en csv från den. Vore kul om man kunde lätt byta över till din :)

En annan sak, har inte läst allt vad din app erbjuder men finns det nått sätt att göra backup så om man resettar telefonen eller byter så kan man ta med sig datan till den nya telefonen ?

Kan man ha flera bilar ?

Last edited: 8 jan 2012
  9. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det går inte i dagens version men om det finns intresse kommer jag nog att lägga in stöd för det.

Hela bränsleförbrukningsdelen kommer att bli bättre framöver, kom gärna med förslag på vad som bör vara med!

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

10. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Lite luddigt svar kanske, men svaret är just nu tyvärr nej på alla dina frågor. Det finns inget stöd för att exportera eller ta backup. Det funkar just nu bara med en bil.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

11. Jocce81

Jocce81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Har inte orkat läsa hela tråden.

Min fråga är, vart hämtas informationen ifrån (Frågan gäller även Bensinbolaget.se samt bensinpriser.nu)?

Har ni någon tillgång till nån databas, eller ligger det enbart i användarna att uppdatera / skicka in aktuella priser osv?

/Jocce

12. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kan inte svara för de två andra tjänsterna men i mitt fall (BensinKollen.com) så baseras priserna dels på uppgifter som användarna skickar in och dels på riktpriser/listpriser som hämtas från resp bensinbolags hemsida.

Om ett inrapporterat pris från användare saknas eller om det inrapporterade priset är äldre än en vecka så visas riktpriset.

13. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Tjenare Jag provade hemsidan Bensinkollen.com. Har lite synpunkter som jag tänkte dela med mig av.

1. Kartfönstret är för litet. Det hela känns trångt o omständigt. Rutan i förhållande till hur stor popup-informationsrutan är ger knappt någon luft runt om.
    2. När man har valt en stad så uppdateras kartan men någon listvy i ren text visas inte. Eller åtminstone inte vad jag kan se. Den som är där tar med städer som jag har sållat bort.

I övrigt ett schyst initiativ. Appen har jag inte provat än. :)

zeno gillar detta.
  14. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tack för dina synpunkter! Det uppskattas verkligen.

Jag har lagt mest krut på att utveckla Android-applikationen så webben har tyvärr kommit i andra hand, vilket syns. Det finns en hel del jag vill göra på hemsidan men som för det flesta så är tid det största problemet. Jag ska dock sätta dina synpunkter på todo-listan och tar tag i det så fort jag kan.

Testa gärna appen, den finns både som gratis (reklam) och betalapp. Betalappen innehåller även lite fler funktioner...

15. Jocce81

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Såg att Bensinkollen verkar ligga aktivt även om man inte använder det?

Nu sen i morse så har det, trots att jag inte använt det, använt 5% av totala användningen av batteriet.

Ligger den och uppdaterar i bakgrunden, och hur kan man i sådant fall stänga av det?

Vill bara att den skall uppdatera när jag startar appen och inte ligga och suga Ström, Minne, Processorkraft och Datatrafik i onödan!

/Jocce

16. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det finns ingen funktion för att stänga av/på uppdateringar så jag vet faktiskt inte vad som gör att appen drar batterier när den är inaktiv. Jag måste kolla närmare på det.

BensinKollen innehåller en widget så det är möjligt att det är den som ligger å uppdaterar i onödan. Men jag kollar på det ikväll. Tips uppskattas! :)

17. Jocce81

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

JAg har dock inte Widgeten installerar (eller ja inte placerad nånstans så att säga) men den kanske ligger o uppdaterar ändå!

Tack för snabbt svar :)

/Jocce

18. Jocce81

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Har under sommaren börjat använda bensinkollen lite. Tyvärr verkar det vara ganska få användare (iallafall i Stockholm) då priserna sällan är uppdaterade.
    Hur får vi fler användare?

Sen känns det som att någonting behöver optimeras, för den drar MYCKET ström.

Hade haft telefonen igång ca 6 timmar häromdan, omstart dagen innan utan att starta bensinkollen = ej igång.

Startar upp bensinkollen, skriver in priset på den stationen jag är på, kollar runt lite om det är några andra uppdaterade stationer i närheten. Kanske 2-3 minuters användande.

Kollar lite senare på dagen och då har Bensinkollen använt 7% av batteriet, och då står skärmen för totalt ca 54% = konstigt!

Sen undrar jag om man kan förhindra dubbelregistreringar av stationer? Flera stationer finns flera gånger, t.ex. ST1 Nacka, och ST1 i Frihamnen finns också två gånger men på fel adress....

/Jocce

19. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Det är ju ett lite hönan och ägget-problem. Utan användare har inte appen aktuella priser och utan aktuella priser kommer inga användare.

Kanske skulle det vara möjligt att ge en vitamin-injektion i form av lokala priser och inte bara riktpriser med någon eller några bensinkedjor som direkt källa? Aftonbladet fick tillgång till listor med lokala priser från ett par bensinkedjor häromdagen:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15245638.ab

Om man lyckas få en eller ett par kedjor att ge tillgång till databasen med lokala priser kommer de få en konkurrens-fördel då de har aktuella priser i appen. Sedan kommer nog fler kedjor vilja följa efter.

m v h Henrik

zeno gillar detta.
  20. zeno

zeno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Batteriproblemet är jag fullt medveten om och kämpar så gott jag kan för att hitta orsaken till det. Jag har dock inte haft mycket tid under sommaren att titta på det tyvärr.

Vad jag kan se är det GPS:en som ställer till det och som drar en massa batteri. Jag har dock försökt att stänga ner all användning av GPS och location listeners när applikationen läggs i bakgrunden, men nått verkar fortfarande spöka.

När jag stänger ner applikationen, dvs trycker på HOME-knappen så ser jag att GPS-ikonen uppe till vänster försvinner vilket är korrekt. Men ibland så kan den dyka upp igen bara nån sekund senare, även fast jag inte startat BensinKollen... Och som du säger, och flera andra, om man kollar på batteriförbrukningen några senare så står appen för en stor del.

Nån som har nått tips på hur detta kan lösas??? Kan skicka kod om nån är intresserad av att hjälpa till.